کاهش فشار کار با نگهداری گیاهان کوچک در محل کار

به گزارش کنفرانس هکا، متخصصان می گویند داشتن یک درخت بونسای یا کاکتوس روی میز محل کارتان و خیره شدن به هنگام کار به آن می تواند منجر به آرامش و کاهش استرس شغل شما گردد.

کاهش فشار کار با نگهداری گیاهان کوچک در محل کار

به گزارش خبرنگاران، متخصصان ژاپنی با توجه به این گزاره که طبیعت برای بهبود عمومی تندرستی مفید است، به آنالیز این که آیا یک گیاه کوچک می تواند واقعاً خلق وخوی افراد را در محل کار بهبود بخشد، پرداخته اند.

این متخصصان در مطالعه ای به کارمندانی که در ادارات کار می کردند، یک گیاه آپارتمانی مانند بونسای، کاکتوس یا کوکداما دادند و از آن ها خواسته شد تا به مدت چهار هفته از گیاه نگهداری نمایند.

دو عامل سنجش استرس، میزان اضطراب روزانه و ضربان قلب آن ها نیز قبل و بعد از مطالعه اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که این کارمندان وقتی یک گیاه روی میز کار خود داشتند، میزان استرس در بین آن ها کاهش چشمگیری داشت.

متخصصان دانشگاه هیوگوی ژاپن اعلام نموده اند که نگهداری از یک گیاه در محل کار منجر به حواس پرتی کارمندان از استرس ساعات کاری می گردد.

در حال حاضر افرادی که از مزایای نگهداری از گیاهان برای کاهش استرس باخبر بوده و از آن ها بهره مند می شوند، بسیار کم بوده و از همین رو متخصصان ژاپنی تصمیم به اثبات علمی آن گرفتند.

63 کارمند دفتری در ژاپن داوطلب شدند که در این مطالعه شرکت نمایند. آن ها در طول روز در معرض فضای سبز کمی قرار داشتند. هر کدام از آن ها از بین گیاهانی از جمله کوکداما، کاکتوس سن پدرو، اکوریا (ساق عروس)، بونسای، شامادورا الگانس و تیلاندزیا یک مورد را برای نگهداری انتخاب کردند.

به شرکت نمایندگان توصیه شد تا هر وقت در طول روز احساس خستگی کردند، استراحت های سه دقیقه ای پشت میز خود داشته باشند. همه شرکت نمایندگان در دو مرحله از مطالعه شرکت کردند که مرحله اول یک دوره کنترل بود که یک هفته به طول انجامید و گیاهان در آن نقشی نداشتند. مرحله دوم چهار هفته به طول انجامید و به داوطلبان این امکان را داد که از گیاه مورد نظر خود روی میز کارشان مراقبت نمایند.

در مرحله کنترل، همه 63 داوطلب در طول استراحت سه دقیقه ای به میز کار خود خیره می شدند و در مرحله دوم در هنگام استراحت به گیاه خود خیره می شدند.

متخصصان استرس روانشناختی شرکت نمایندگان را با استفاده از پرسش نامه های استاندارد در خاتمه هر دو مرحله سنجیدند. دامنه نمرات این پرسشنامه بین 20 تا 80 بوده و هرچه نمره بالاتر باشد نشانه بالاتر بودن سطح اضطراب در افراد است.

نتایج نشان داد که میانگین اضطراب از 47.9 بعد از مرحله کنترل بدون گیاه به 46.2 بعد از مرحله مداخله با گیاهان کاهش یافته است. اگرچه شاید در ظاهر این کاهش کم به نظر برسد اما از نظر متخصصان اهمیت بالایی دارد.

متخصصان هم چنین ضربان قلب و استرس فیزیولوژیکی که بر نحوه عملکرد بدن تأثیر می گذارد را اندازه گیری کردند. نتایج نشان داد که 24 درصد از شرکت نمایندگان در مرحله مداخله هنگامی که به گیاه خود خیره شده بودند با افت ضربان قلب روبرو شدند. در مقایسه، هنگامی که داوطلبان بدون داشتن گیاه به میز کار خود خیره شدند، این میزان کاهش پنج درصد بود.

متخصصان می گویند یک گیاه حواس پرتی را از افکار کاری ایجاد می نماید اما اشیای روی میز، مانند تلفن، صفحه رایانه یا دفترچه یادداشت این کار را نمی نمایند.گیاهان به عنوان یک شیء طبیعی عناصری را در بر می گیرد که ممکن است احساسات راحتی را از جمله نشاط، زیبایی، محبت و غیره القا کند که گمان می رود در دور شدن از افکار مرتبط با کار مفید است.

به نوشته روزنامه دیلی میل، در واقع نگهداری از یک گیاه باعث دوری از عوامل استرس زا می گردد و به شرکت نمایندگان امکان می دهد تا حتی تنها برای چند دقیقه خود را از فشار کار جدا نمایند. گیاهان آپارتمانی کوچک می توانند در محیط های کاری از نظر مالی نیز مفید باشند، زیرا باعث کاهش استرس و به نوبه خود بهبود بهره وری افراد می شوند.

مجله آیرخ: مجله گردشگری و مسافرتی

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8161

به "کاهش فشار کار با نگهداری گیاهان کوچک در محل کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش فشار کار با نگهداری گیاهان کوچک در محل کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید