چگونه بهشت کتاب؛ کارخانه آدم سازی هلسینکی ساخته شد

به گزارش کنفرانس هکا، ممکن است شما بگویید عاشق کتاب خواندن هستید و در ماه چندین کتاب مطالعه می کنید ولی امکان ندارد به اندازه فلاندی ها عاشق کتاب و کتابخانه باشید.

چگونه بهشت کتاب؛ کارخانه آدم سازی هلسینکی ساخته شد

در کشوری که دارای آمار بالاترین نرخ سواد در جهان است؛ کتابخانه مرکزی جدید شهر هلسینکی یک مکان ویژه است. این ساختمان 98 میلیون یورویی در دسامبر 2018 و همزمان با صدمین سالگرد استقلال این کشور بازگشایی شد.

از آن زمان تا کنون مورد توجه محافل بین المللی بوده و آمار منحصربه فردی به عنوان یک کتابخانه برجای گذاشته است تا به عنوان یک الگوی شهرسازی و زیرساخت اجتماعی مطرح باشد.

این هفته و در کنفرانس CityLab DC، وزیر فرهنگ و اوقات فراغت فلاند درباره چگونگی ساخت کتابخانه مرکزی جدید هلسینکی و اینکه چرا برای آینده این کشور اهمیت دارد؛ صحبت کرد.

به کارخانه آدم سازی خوش آمدید!

این ساختمان توسط یک شرکت معماری فلاندی به نام ALA ساخته شده و لقب Oodi گرفته است. این ساختمان دارای سه طبقه سرپوشیده است و از اصول ساختمان سازی و معماری شمال اروپا پیروی می کند.

ساختمان Oodi فقط یک کتابخانه نیست و ماموریت بسیار بزرگ تری برای آن تعریف شده است. قرار است Oodi یک کارخانه شهروندسازی باشد و جامعه فلاند را به سوی شهر، کشور و جهان بهتری هدایت کند. مردم این کشور از خاکسترهای جنگ های داخلی سال 1918 برخاسته اند (کشته شدن بیش از 36 هزار نفر در اردوگاه ها و زندان ها) و اگرچه بسیار کم جمعیت هستند (حدود 5.5 میلیون نفر) اما دوست دارند همه با هم زندگی عالی داشته باشند.

مردم فلاند تنها راه نجات را در مطالعه و سواد می دانند. هر فلاندی بیش از 15 کتاب از کتابخانه ها بیرون می آورد و می خواند. یعنی بیشتر از 10 کتاب نسبت به متوسط سرانه مطالعه در امریکا. شهروندان فلاندی بیش از اینکه دغدغه های شخصی داشته باشند؛ نگران تغییرات آب و هوایی، مهاجران، فناوری های ترسناک و مختل کننده زندگی بشری، جنبش های پوپولیستی در سراسر اروپا و سرح خدمات اجتماعی هستند.

کتابخانه مرکزی Oodi طرحی است که بیش از 10 سال روی آن مشورت و نظرسنجی شده است. هدف از ساخت این کتابخانه و ساختمان، یافتن راهکاری برای ترس ها و دغدغه های بالا توسط مردم بوده است.

فراتر از یک کتابخانه

طبقه همکف این ساختمان شیک و زیبا، یک فضای عمومی برای برگزاری جلسات، نشست ها، برنامه های فرهنگی و اجتماعی رایگان و اجتماعات غیر رسمی است. در این طبقه یک کافه، یک سالن تئاتر و امکانات عمومی رفاهی دیده می شود.

در طبقه دوم، مجموعه ای از اتاق های با طراحی های خلاقانه و انعطاف پذیر وجود دارد که خدماتی به مشتریان و مراجعه کنندگان می دهند. مثلا در برخی اتاق ها چایگرهای سه بعدی قرار دارند و در برخی اتاق های دیگر چرخ های خیاطی، ابزارهای برقی، سازهای موسیقی و دستگاه های تولیدی دیده می شود. در این طبقه برای مهاجران کلاس های زبان برگزار شده و حتی اتاق هایی برای گیمرها و علاقه مندان به هدست های VR دیده می شود.

طبقه سوم ساختمان Oodi به بهشت کتاب (book heaven) معروف است و شامل یک کتابخانه بزرگ با مجموعه ای 100 هزار جلدی می شود. فضای بسیار صمیمی، راحت و دلنشینی که مملو از نور و جاذبه و آرامش است و بسیار پر طرفدار است.

به همین دلیل است که روزانه بیش از 10 هزار نفر به این کتابخانه مراجعه می کنند؛ در حالی که از صبح تا ساعت 10 شب باز است. در یک سال اخیر، بیش از 3 میلیون بازدیدکننده داشته است که برای یک شهر با جمعیت 650 هزار نفر بسیار زیاد است.

در همان ماه اول افتتاح این کتابخانه، بیش از 420 هزار نفر به آن مراجعه کردند که تقریبا دو سوم جمعیت شهر هلسینکی فلاند می شود. دولت فلاند برای بنای این ساختمان نزدیک به 100 میلیون یورو هزینه کرده است و 35 میلیون یورو هم صرف طرح های ملی می شود که در آن پیاده سازی شده است.

دولت فلاند می گوید میزان هزینه های این کتابخانه اهمیت ندارد چون قرار است این مکان آینده کشور را بسازد و باید محلی برای یافتن راهکار مسائل بزرگ بشری باشد.

منبع

اروپا: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

منبع: یک پزشک
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6990

به "چگونه بهشت کتاب؛ کارخانه آدم سازی هلسینکی ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بهشت کتاب؛ کارخانه آدم سازی هلسینکی ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید