چند قلم شی ء تاریخی با ارزش در سمنان کشف شد

به گزارش کنفرانس هکا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: مجسمه فیل و پیکره تاریخی ایرانی که به صورت غیرقانونی در حال انتقال بود، در سمنان کشف و به اداره میراث فرهنگی تحویل شدند.

چند قلم شی ء تاریخی با ارزش در سمنان کشف شد

به گزارش خبرنگاران از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، حسین خواجه بیدختی گفت: مأموران پاسگاه پلیس راه 2 منظوره سمنان در ایست و بازرسی به یک دستگاه خودرو سواری مشکوک شده و پس از بازرسی از خودروی متهم، سه شی ء کشف کردند.

وی گفت: پس از بررسی کارشناسان میراث فرهنگی استان سمنان، مشخص شد مجسمه به شکل فیل و پیکره حیوان با لعاب فیروزه ای دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است و مجسمه به شکل اسب تقلبی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اضافه نمود: جنس مجسمه فیل از سنگ و دارای قدمت تاریخی متعلق به ایران است و پیکره حیوان با لعاب فیروزه ای دارای قدمت معاصر اسلامی است.

خواجه بیدختی بابیان اینکه جنس مجسمه اسب نیز از سنگ است، گفت: این مجسمه فاقد ارزش تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اضافه نمود: این پرونده به همراه اشیای مکشوفه به دادسرای عمومی و انقلاب سمنان ارسال و پرونده مورد رسیدگی قضائی قرار گرفت و اشیای تاریخی و فرهنگی به نفع سازمان میراث فرهنگی ضبط و برای نگهداری در موزه، تحویل اداره کل میراث فرهنگی شده است.

به گزارش خبرنگاران، بر اساس ماده 562 قانون مجازات اسلامی هرگونه عمل حفاری به قصد تحصیل اشیای تاریخی و فرهنگی و خریدوفروش آن، طبق ماده قانونی فوق جرم است که علاوه بر ضبط اموال تاریخی به نفع سازمان میراث فرهنگی، مرتکب مشمول مجازات مقرر در ماده قانونی فوق شامل 6 ماه تا سه سال حبس خواهد شد. هشت موزه در استان سمنان وجود دارد که شامل موزه های گرمابه پهنه و مهر و سکه در سمنان، مردم شناسی، عرفان شرق بسطام و موزه آب در شاهرود، موزه عشایری ایل سنگسر در مهدی شهر، اقوام در گرمسار و تاریخ شهر دامغان می شود.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: تسنیم
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8714

به "چند قلم شی ء تاریخی با ارزش در سمنان کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند قلم شی ء تاریخی با ارزش در سمنان کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید