میتوان با کمی مدیریت زمان و هزینه از مناطقی خوش آب و هوا و دارای جاذبه های زیست محیطی بازدید کرد

به گزارش کنفرانس هکا، ایرنا/ براساس خبرهای واصله، میتوان با کمی مدیریت زمان و هزینه از مناطقی خوش آب و هوا و دارای جاذبه های زیست محیطی بازدید کرد.

میتوان با کمی مدیریت زمان و هزینه از مناطقی خوش آب و هوا و دارای جاذبه های زیست محیطی بازدید کرد

برای بسیاری از ما ایرانیان تابستان و گشت و گذار تنها با عبور از جاده چالوس، هراز، فیروزکوه و رشت و حضور در سه استان شمالی با جنگل و دریا معنا دارد. این در حالی است که ایران از جنوب تا شمال و از شرق تا غرب دارای مکان های زیبا برای استراحت و تفرج است که نه تنها زیبایی بسیار زیاد و جذابیت بالایی دارد، بلکه از نظر مختصات جغرافیایی و تضاد آب و هوایی با اقلیم منطقه هم جالب توجه است.

اینکه در جنوب استان کرمان که در تصور عمومی منطقه ای بسیار گرم و خشک تلقی می گردد، با صحنه هایی از رودخانه های آب شیرین و جنگل های ارس (سرو وحشی)، قله های سر به فلک کشیده پوشیده از برف حتی در تابستان روبرو شویم و یا در بندرعباس و سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان و حتی استانهای کویری و مرکزی با صحنه هایی مشابه روبرو باشیم، همگی نشان می دهد اقلیم ایران سرشار از جاذبه های متعدد و متنوعی است که در هر فصل از سال می تواند میزبان مردم باشد.

در سالهای اخیر و به علت نزدیکی دریا و جنگل با تهران، تعداد بسیار زیادی از گردشگران ترجیح می دهند با وجود ساعتها ترافیک و خستگی، باز هم به این سه استان سفر نمایند و به جای سرگرمی و استراحت، نیمی از زمان سفرشان را در ترافیک بگذرانند.

حتی بعد از این ترافیک هم با وجود کمبود فضای مناسب برای سرگرمی در منطقه ها شمالی، ازدحام جمعیت، هوای شرجی و گرمای طاقت فرسا و بسیاری از مسائل دیگر، بازهم از این تمایلات برای سفر به منطقه ها شمالی کاسته نمی گردد.

گیلان، مازندران و گلستان سه استان شمالی ایران در سالهای اخیر در روزهای تعطیل و اوج سفر با گردشگران زیادی در روز روبرو بوده که از این نظر به لحاظ تاب آوری اقلیمی و تعداد افراد ساکن در آن هیچ همخوانی ندارد. این در حالی است که در فاصله ای کمتر از 5 ساعت میتوان به منطقه ها بسیار بکرتر، خوش آب و هواتر و زیباتری هم رسید.

اگر مقصود گردشگران منطقه ها کوهستانی و ییلاقی است، نزدیکترین شهر یا روستا به تهران که خارج از استان بوده و می تواند جایگزین مناسبی برای منطقه ها شمالی باشد، طالقان است. فاصله این دو تا تهران نیز کمتر از دو ساعت است. هوای بسیار ترد و لطیف، خنک و با طراوت با منظره ها زیبای کوهستان که به ویژه در فصل بهار و تابستان دارای گیاهان و گلهای وحشی است، طبیعت جذابی را در کنار رودخانه زیبای طالقان فراهم می نماید.

طالقان دارای چندین روستا و آبادی است که همه آنها در دامنه البرز مرکزی قرار داشته و دارای آب و هوای بسیار معتدل و خنک در نیمه نخست سال است. شهرستان طالقان به مرکزیت طالقان، یکی از شهرستانهای استان البرز است. از شمال با استان مازندران، از شمال غربی با منطقه الموت، از جنوب با ساوجبلاغ، و از غرب و جنوب غرب با زیاران همجوار است.

منطقه کوهستانی طالقان در 90 کیلومتری شهر کرج قرار گرفته و دارای زیستگاه حیات وحش و گونه های متنوع گیاهی است که واجد ارزش های تفرجگاهی هستند. منطقه طالقان به غیر از آثار ارزشمند طبیعی که در خود جای داده، اماکن زیارتی و تاریخی ارزشمندی نیز دارد که بر جاذبه های آن می افزایند. این ناحیه قبل از تشکیل استان البرز جزئی از استان تهران بوده و فاصله آن با شهر تهران 133 کیلومتر است.

این مکان سیاحتی چنان وضعیتی دارد که میتوان ظرف مدت یک روز از زیبایی های آن لذت کافی را برد و به جای ترافیک، هزینه ها و مسائل عدیده ای که در منطقه ها شمال کشور وجود دارد، هزینه زمانی و ریالی بسیار کمتری را صرف بازدید از این منطقه ها کرد. گونه های جانوری در منطقه طالقان از جمله کل و بز وحشی، پلنگ، گربه وحشی، خرس، گراز و گرگ و انواع پرندگان است.

منطقه طالقان دارای اقامتگاه های بومگردی و انواع مراکز خدماتی است که مکان مناسبی برای سرگرمی یک روزه و بیشتر است. ضمن آن که استفاده از محصولات غذایی سنتی به همراه صنایع دستی لذت یک سفر با جاذبه ها و تجربه های نو را به خوبی فراهم می نماید.

بیشتر بخوانیدمعرفی شهرستان طالقان | روستایی تاریخی در قلب البرز

تردیدی نیست که از غرب تا شرق تهران راه زیادی به همراه ترافیک بسیار زیاد است، بنابراین احتیاجی نیست که برای بازدید منطقه ها گردشگری نزدیک تهران به منطقه ها غرب رفت. شرق تهران نیز به مقدار کافی تماشای و دارای مکان های با جاذبه توریستی فراوان است که منتهی به جاده هراز و فیروزکوه نیست. مهدی شهر و شهمیرزاد و روستاهای اطراف آن از جمله مکانهای تماشای شرق تهران در استان سمنان است.

فاصله تهران تا سمنان با ماشین 227 کیلومتر است و این مسیر را به شرط نبود ترافیک میتوان به طور کلی حدود 3 ساعت طی کرد. مزیت دیگر این منطقه علاوه بر دسترسی با خودرو شخصی، استفاده از قطار تندرو و اتوبوس است.

فاصله مهدی شهر و شهمیرزاد تا سمنان نیز به ترتیب 17 و 22 کیلومتر است که به لحاظ زمانی، 18 تا 25 دقیقه از جاده اصلی سمنان فاصله دارد. این منطقه ها چنان طبیعتی دارند که کاملا با آب و هوای کویری سمنان فرق دارد. به گونه ای که با ورود به این دو شهر کمتر کسی است که به واسطه این جذابیت و زیبایی شگفت زده نگردد. طبیعت کوهستانی این دو شهر که در ارتفاعات البرز شرقی قرار گرفته است با آب و هوای بسیار خنک و معتدل در بهار و تابستان و سرسبزی خیره نماینده آن از جذابیت های شگفت انگیز ایران است که درست در جوار کویر مرکزی و آب و هوای سوزان آن قرار گرفته است.

وجود ایل سنگسر در منطقه و جاذبه فرهنگی و مردم شناختی آن به همراه تنوع گونه های جانوری و گیاهی یکی از عوامل اصلی جاذبه گردشگری این منطقه است. کل و بز، انواع پرندگان، پلنگ، گربه وحشی و...از جمله جاذبه های طبیعی این منطقه ها است. هتل، رستوران و اقامتگاه های بومگردی به همراه مراکز خدماتی مورد احتیاج گردشگران، به مانند آنچه در شهرهای استان شمالی وجود دارد، در دسترس است.

بیشتر بخوانیدسفر به شهر شهمیرزاد؛ نگین کویر مرکزی ایران

از جنوب تهران هم با فاصله سه ساعت میتوان منطقه ها خوش و آب و هوا و ییلاقی با جاذبه های طبیعی و فرهنگی را یافت. در فاصله 330 کیلومتری از تهران به سمت جنوب، بعد از قم و کاشان میتوان به منطقه ییلاقی رشته کوه های کرکس در شهرستان نطنز رسید. بازدید از طبیعت زیبای کوهستان کرکس در مجاورت کویر به همراه منظره ها باغات شهر که این شهر را تبدیل به یک باغ شهر نموده، چیزی است که در کنار هوایی خوش و معتدل در فصل بهار و تابستان می تواند جذابیت زیادی را در کنار جاذبه های تاریخی در این شهر ایجاد نماید.

نکته جالب توجه اینجاست که اگر در این منطقه قدری با فوت و فن طبیعت گردی آشنا باشید، امکان تماشا حیات وحش از نزدیک و بدون استفاده از دوربین هم مهیاست. قوچ و میش کرکس و کل و بز وحشی از جمله حیواناتی هستند که در زمان هایی خاص میتوان آنها را از نزدیک مشاهده کرد. پلنگ، کاراکال، گراز، انواع پرندگان و...نیز از جمله جاذبه های حیات وحش در این منطقه هستند.

اقامتگاه های بومگردی، هتل و سایر مراکز خدماتی در این منطقه نیز به راحتی در دسترس است. وجود اتوبان تهران تا نطنز هم به مقدار زیادی دشواری راه را کاهش می دهد. به غیر از این منطقه وجود منطقه گردشگری قمصر در فصل بهار و مراسم گلابگیری آن به همراه سایر جاذبه های فرهنگی چیزی است که ارزش یکبار تماشا را به جای اتلاف وقت در ترافیک، گرما، ازدحام و هوای شرجی منطقه ها شمالی ایران را دارد.

استانهای شمالی مساحتی نزدیک به 58 هزار و 167 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 7 میلیون و 683 هزار و 97 نفر به ازای هر یک کیلومترمربع 13.5 نفر را در خود جای داده که به سبب تراکم یکی از پرتراکم ترین نقاط کشور است. این در حالیست که تنها در تعطیلات 4 روزه عید فطر در امسال سه استان مازندران، گیلان و گلستان به ترتیب 3 میلیون و 683 هزار و 647 نفر، 3 میلیون نفر و 2 میلیون نفر میزبان گردشگران به این سه استان بودند که بیش از جمعیت ساکن این سه استان هستند.

چنین چیزی به منزله این است که این سه استان در روزهای تعطیل با ورود گردشگران گنجایش لازم را نداشته و بازاری برای سودجویی هم فراهم می گردد. به علت افزایش قیمت منازل و اقامتگاه ها و هتل ها بسیاری از گردشگران چادر زدن در منطقه ها جنگلی و ساحلی را ترجیح می دهند که این منطقه ها هم به علت نداشتن امکانات لازم برای استراحت، پخت و پز و سرویس بهداشتی، به مکان هایی برای دفع زباله و آتش سوزی جنگل ها و تخریب محیط زیست بدل شده اند که آثار آن هر روز بیشتر هویدا می گردد.

فرصت استفاده از منطقه ها گردشگری بکر در منطقه ها اطراف تهران چیزی است که با هر تدبیری بر ترافیک و ازدحام منطقه ها شمالی کشور برای گردشگری اولویت دارد.

نویسنده: امیرحسین غلام زاده نطنزی

منبع: همگردی
انتشار: 15 خرداد 1402 بروزرسانی: 15 خرداد 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 14082

به "میتوان با کمی مدیریت زمان و هزینه از مناطقی خوش آب و هوا و دارای جاذبه های زیست محیطی بازدید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میتوان با کمی مدیریت زمان و هزینه از مناطقی خوش آب و هوا و دارای جاذبه های زیست محیطی بازدید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید