چرا دیوید لینچ از فیلم تلماسه خود متنفر است؟
به گزارش کنفرانس هکا، رمان علمی تخیلی تلماسه به نوعی ارباب حلقه های داستان های فضایی است. در حالی که این رمان آشکارا مملو از اسطوره های غنی، شخصیت های به یادماندنی و داستانی با پتانسیل بالا برای تبدیل شدن به یک مجموعه سینمایی داشت، دشواری های آوردن چنین اثری به قالب سینما، تقریباً غیرقابل درک بود. مجموعه رمان های تلماسه از پیش هواداران گسترده ای داشت که سیارات، دنیاها و زبان های مختلف دنیا داستانی را به خوبی می شناختند و هر کارگردانی که برای ساخت این اثر اقدام می کرد، با نبردی سخت روبرو می شد. تلماسه ای که دنیل ویلنوو در سال 2021 با بازی اسکار آیزباک، زندایا، ربکا فرگوسن، خاویر باردم و تیموتی شالامه ساخت، به موفقیت چشم گیری رسید و قسمت دوم آن از فیلم های موردانتظار سال 2024 است. با این حال، دیوید لینچ هم در سال 1984 به دنیا بی نظیری که هربرت ساخته بود، سری زد و تلماسه خودش را ساخت. این تنها هواداران دوآتشه رمان ها نبودند که از این بمب گیشه ای دیوید لینچ ناامید شدند. به نظر می رسد خود لینچ بیشتر از هر کس دیگری از تلماسه ای که ساخته بود، متنفر بود.
دیوید لینچ انتخاب عجیبی برای کارگردانی تلماسه بود
از بین همه کارگردان های احتمالی که می توانستند وظیفه خلق اولین اقتباس از کتاب های تلماسه را بر عهده بگیرند، لینچ یکی از عجیب ترین گزینه ها بود. لینچ حتی در مراحل اولیه زندگی حرفه ای اش به عنوان یک کارگردان، به خاطر خلق داستان هایی درباره آدم های عجیب و غریب و طردشدگان معروفیت پیدا نموده بود و مضامین شدید سورئالیستی را در آثارش گنجانده بود. در این شرایط، پس از موفقیت اولین فیلم بلند او کله پاک کن و اثر نامزد جایزه اسکار او، مرد فیل نما، استودیوها آغاز به آنالیز این موضوع کردند که آیا لینچ برای اقتباس سینمایی از یک حماسه علمی تخیلی گران قیمت گزینه مناسبی است یا خیر.
پس از رد درخواست جورج لوکاس برای کارگردانی بازگشت جدای، یونیورسال پیکچرز برای کارگردانی تلماسه به سراغ لینچ رفت. البته او اولین فیلمسازی نبود که به کارکردن روی مجموعه رمان های محبوب هربرت فکر کرد. یک دهه قبل از آن، آلخاندرو خودوروفسکی، فیلم ساز شیلیایی سورئالیست، کوشش کرد تا اقتباسی از تلماسه بسازد که شامل موسیقی پینک فلوید بود و اورسن ولز در آن، نقش بارون هارکونن را بازی می کرد. اما نسخه خودوروفکسی از تلماسه چندان شباهتی به رمان نداشت. در حالی که لینچ کوشش کرد که برای خلق اثرش بر روی همان دنیا داستانی رمان اتکا کند.
لینچ وقتی که برای اولین بار رمان را مطالعه کرد، خود را مغلوب اثر دید. در حالی که اذعان داشت هرگز نسبت به رمان های علمی تخیلی محبوب آن موقع مانند جنگ ستارگان، چنین حسی نداشته. او احساس می کرد که تلماسه فرق دارد. چرا که عمیق است و شخصیت های باورپذیر دارد. این شیفتگی باعث شد که او در پی اقتباس کردن از این اثر بیفتد. لینچ پس از کارکردن بر روی یک روند تهیه پیش نویس با اریک برگرن و کریستوفر دی وور، آن ها را کنار گذاشت و تنهایی بر روی نوشتن نسخه نهایی تلماسه متمرکز شد. از دید لینچ و یونیورسال پیکچرز، تلماسه قرار بود به اولین قسمت از یک مجموعه پرفروش تبدیل گردد.
تلماسه، دیوید لینچ را با مسائل بزرگی روبه رو کرد
متأسفانه جاه طلبی هایی که لینچ برای تلماسه در فکر داشت، دقیقاً آن چیزی نبود که یونیورسال پیکچرز در فکر داشت. همانطور که هر هوادار لینچ این را می داند، او سبک منحصربه فردی دارد که نمی توان از آن تقلید کرد. فیلم های او اغلب سورئال، تکان دهنده و مخالف منطق سنتی هستند. این ویژگی ها لزوماً آن چیزی نیستند که مخاطبین عام فیلم های علمی تخیلی، آن ها را در مجموعه ای دوست داشته باشند که قرار است پس از جنگ ستارگان ساخته گردد. لینچ با یک نسخه سه ساعته نزد یونیورسال پیکچرز رفت اما آن ها فیلم را از او گرفتند و بعضی از عناصر عجیب و پیچیده آن را حذف کردند.
لینچ بعداً اظهار کرد که هنگام امضای قرارداد به خوبی می دانسته که نسخه نهایی را هم با قرارداد، به آن ها واگذار نموده. لینچ اعتراف کرد که در آن موقع شیفته استفاده از بودجه بیشتر برای کارکردن در ژانری خارج از منطقه امن خود بوده و احتمالاً نباید دست به این کار می زده. او بعلاوه گفت که این پروژه امکاناتی را در اختیارش قرار می داده تا چیزهایی که دوست دارد را امتحان کند. او در نهایت اعلام نموده که هیچ علاقه ای به تماشا نسخه نو دنی ویلنوو از تلماسه ندارد.
استودیو جلوی مسیر این فیلم ساز سنگ اندازی می کرد
آن نسخه تلماسه که در نهایت در سینماها به نمایش در آمد، ترکیبی از نسخه لینچ و صحنه هایی بود که استودیو آن ها را به فیلم تحمیل نموده بود؛ چیزی که نه لینچ و نه استودیو آن را نمی خواستند. این اتفاق مشابه همان جنجالی ست که سال ها بعد در سال 2017 برای فیلم لیگ عدالت پیش آمد. در نهایت تلماسه دیوید لینچ خشم منتقدان و تماشاگران را برانگیخت و تضمین کرد که لینچ هرگز فرصتی برای بازگشت به رمان هربت و ادامه دادن این مجموعه پیدا نخواهد کرد. در زمان اکران، تلماسه یکی از بزرگ ترین بمب های باکس آفیس در تاریخ ژانر علمی تخیلی بود. خودوروفسکی در مستند تلماسه خودوروفسکی گفت که از این بداقبالی لینچ بسیار شاد شده است، چرا که این موضوع به او ثابت نموده که رمان تلماسه غیرقابل اقتباس است و او تنها کسی نیست که در ساختن یک فیلم از این رمان شکست خورده.
در حالی که بعید است لینچ بتواند تصاویر ضبط شده مورد نیازش برای ایجاد نسخه ویژه کارگردان بگیرد، او سال گذشته اشاره نمود که این ایده چندان هم دور از فکر نیست. لینچ به خاطر بازسازی فیلم هایش شناخته می گردد و پیش تر هم نسخه کارگردان چند تا از فیلم هایش را منتشر نموده. او البته اشاره نمود که اینطور نیست که یک دسته طلای ناب در خزانه وجود داشته باشد که منتظر بریده شدن و کنارهم قرارگرفتن باشد اما انتشار یک نسخه ویژه کارگردان ممکن است جالب باشد و چیزی در آن برای توجه وجود داشته باشد.
فارغ از معروفیت منفی ای که تلماسه دیوید لینچ دارد، این فیلم برای او پروژه بسیار مهمی بود. این فیلم نه تنها اولین همکاری او با کایل مک لاکلان بود، بلکه به او این درس مهم را آموخت که از کار روی پروژه های بزرگ استودیویی کناره گیری کند. اگر لینچ در کوشش برای جلب مخاطبان جریان اصلی شکست نمی خورد، شاید دنیا هرگز شاهکارهایی مانند مخمل آبی و جاده مالهالند را به خود نمی دید.
منبع: Collider
منبع: دیجیکالا مگ