چرا خرید اکتیویژن بلیزارد به وسیله مایکروسافت برای رقابت با پلی استیشن نیست

به گزارش کنفرانس هکا، بدون شک اینکه مایکروسافت دست به خرید اکتیویژن بلیزارد زد خبر خوشی برای پلی استیشن و سونی نیست. حتی اگر کال آو دیوتی همچنان مولتی پلتفرم باقی بماند، قرار گرفتن برندها، فرانچایزها و توسعه دهندگان بزرگ زیر پرچم ایکس باکس می تواند کار پلی استیشن و هریک از رقبای حال حاضر در بازار را سخت کند.

چرا خرید اکتیویژن بلیزارد به وسیله مایکروسافت برای رقابت با پلی استیشن نیست

باید بدانید این خرید بزرگ و شوک برانگیز با هدف زمین زدن پلی استیشن و فروختن تعداد بیشتری از کنسول های ایکس باکس نبوده است. موضوع حتی گیم پس هم نیست (گرچه هردو چیزی که اشاره کردیم از خرید مذکور سود زیادی می برند). همه چیز به این برمی گردد که مایکروسافت می خواهد درآمدزایی خود از صنعت بازی را فراتر از صدها میلیون دلارِ فعلی ببرد و نهایتا به میلیاردها بازیکن دسترسی پیدا کند. حال اکتیویژن بلیزارد بعضی از بزرگترین و برترین سلاح ها را در اختیار مایکروسافت قرار می دهد تا به این هدف برسد.

می توانم بگویم Call of Duty بزرگ ترین بخش این معامله نبوده است. مشخصا این فرانچایز یکی از بزرگ ترین نام ها در صنعت ویدیو گیم محسوب می گردد، اما رشد آن طی چند سال اخیر بسیار کند بوده و اگر بخواهیم بازی های شوتر را در نظر بگیریم، ایکس باکس فرانچایز های بزرگ و مهمی چون هیلو (Halo)، دووم (Doom)، ولفنشتاین (Wolfenstein) و گیرز آو وار (Gears of War) را در اختیار دارد. به نظر من خرید اکتیویژن بلیزارد دو چیز بسیار مهم را در اختیار مایکروسافت قرار می دهد که از قضا هیچ ارتباطی به جهانی کنسول ندارند.

اول از همه، ما بلیزارد را داریم. این توسعه دهنده به تازگی مسائل فراوانی داشته اما همچنان جزء بزرگ ترین نام ها در عرصه PC گیمینگ محسوب می گردد. مایکروسافت پیش از این قدرت قابل توجهی در این فضا با Age of Empires و Flight Simulator داشت و این قدرت از چند سال پیش در حال رشد بوده. با این حال وقتی بخواهیم در این فضا بلیزارد و مایکروسافت را مقایسه کنیم، به عمق و اهمیت معامله نو مایکروسافت پی می بریم. بلیزارد علاوه بر داشتن چندین و چند فرانچایز قدیمی، بزرگ و محبوب، یک سری عنوان بسیار مهم در اختیار دارد که همین حالا در حال پیشروی هستند؛ از جمله دیابلو (Diablo) و وارکرفت (Warcraft). با خرید بلیزارد، مایکروسافت بزرگ ترین قدم خود در فضای PC را برداشته و بخش پی سی گیم پس را بسیار مجذوب نماینده تر از همواره نموده است.

سپس، می توانیم به King بپردازیم. مایکروسافت پیش از خرید بلیزارد هم در بازار PC فعالیت های مهمی داشت، اما موبایل پلتفرمی نبود که این کمپانی بخواهد توجه خاصی به آن کند. گرچه تلفن های هوشمند ابزار مهمی برای مایکروسافت در رسیدن به اهداف بلندپروازانه اش هستند. این شرکت می خواهد به میلیاردها بازیکن دسترسی پیدا کند و پلتفرم موبایل می تواند دری برای ورود به بعضی از بزرگ ترین بازارهای جهان مثل هند باشد. به وسیله خرید King، مایکروسافت اکنون صاحب یکی از قدرتمندترین توسعه دهندگان و ناشران موبایلی در جهان است که نه تنها برندهایی مطرح چون Candy Crush را در اختیار دارد، بلکه می تواند عناوینی کاملا نو و پیروز بسازد.

فکر می کنم بلیزارد و کینگ دو علت اصلی مایکروسافت برای این خرید بزرگ بوده اند. و خب هیچ یک از این دو ارتباطی به شکست پلی استیشن و سونی ندارند. از سوی دیگر یک سری عنصر کوچک تر هم وجود دارند که ورای Call of Duty هستند. مایکروسافت اکنون صاحب Major League Gaming است؛ شرکتی که به سازمان حرفه ای ورزش های الکترونیکی ارتباط دارد. مایکروسافت بعلاوه برندهای کرش بندیکوت و Spyro The Dragon را در اختیار دارد که می توانند مخاطبان کم سن و سال تر را با فضایی متنوع و بازتر (ورای ماینکرفت) آشنا نمایند.

بنابراین اگر فرانچایز کال آو دیوتی بخواهد چیزی در اختیار ایکس باکس قرار دهد که تا به امروز خودش نداشته، Call of Duty: Mobile خواهد بود. این بازی مخاطبان بی شماری در سرتاسر جهان، از جمله چین دارد و شکی نیست که ایکس باکس دوست دارد در این کشور فعالیت های خود را توسعه دهد. اکنون چالشی که پیش روی فیل اسپنسر و ایکس باکس قرار گرفته است، این است که از تمام این پتانسیل های نو به نحوه احسن استفاده نمایند. کنسول های نو ایکس باکس تا همین جای کار هم خیلی بهتر از ایکس باکس وان عمل نموده اند و تعداد مشترکان 25 میلیونی گیم پس آن را قدرتمند و امیدوارنماینده نشان می دهد. با این حال، مایکروسافت در مجموع با رویای اصلی خود فاصله زیادی دارد.

ایکس باکس آینده صنعت بازی های ویدیویی را طوری برای خود ترسیم نموده که بتواند با بیش از 3 میلیارد بازیکن در ارتباط باشد. این شرکت اکنون درباره استریم بازی ها در سرتاسر جهان، متاورس و تغییر اساسی در نحوه فروش و عرضه بازی ها صحبت می نماید. شاید دو سال پیش اگر چنین چیزهایی می شنیدیم، آنچنان ایکس باکس را جدی نمی گرفتیم زیرا می دانستیم تغییر عقیده مایکروسافت می تواند فیل اسپنسر و همکارانش را به هر سویی بکشاند. اما به نظر می رسد حالا مایکروسافت علاوه بر در اختیار داشتن تمام ابزار و منابع، به شکل مصمم خواستار کوشش برای رسیدن به رویاهایش است.

هیچ کس تا به امروز این کارها را انجام نداده و مایکروسافت دارد ریسک بزرگی را برای تغییر همیشگی صنعت بازی های ویدیویی به جان می خرد. نمی دانیم آیا مایکروسافت در رسیدن به اهداف خود پیروز می گردد یا نه، اما قطعا کوشش مجذوب نمایندهی خواهد بود.

منبع: Gamesindustry.biz

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13516

به "چرا خرید اکتیویژن بلیزارد به وسیله مایکروسافت برای رقابت با پلی استیشن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خرید اکتیویژن بلیزارد به وسیله مایکروسافت برای رقابت با پلی استیشن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید