چرا آب دریاچه ها در زمین فرو نمی رود؟

به گزارش کنفرانس هکا، هرچند دریاچه ها نقش بزرگی در زیست بوم طبیعت بازی می نمایند، با این حال ممکن است برای بسیاری این سوال پیش بیاید که چرا آب آنها به داخل زمین فرو نمی رود و تمام نمی گردد؟

چرا آب دریاچه ها در زمین فرو نمی رود؟

به گزارش خبرنگاران ، برای جواب به این سوال ابتدا باید اشاره کنیم که اندازهی از آب دریاچه در هر صورت به داخل زمین نفوذ می نماید. با این حال ما اغلب متوجه آن نمی شویم، زیرا آبی که از دست می رود به سرعت با منابع دیگر نظیر باران پر می شود.

به نقل از یورونیوز، این در شرایطی است که اندازه آب جذب شده در بسیاری موارد خیلی زیاد نیست. علت را می توان با یک مثال نشان داد: تصور کنید که شخصی تکه ای تخته سنگ را در دست گرفته و شما اندازهی آب روی آن می ریزید. همانطور که خواهید دید، آب قادر به عبور از سنگ نیست و در نتیجه نمی تواند به کف دست شخص نفوذ کند.

این همان شرایط بستر دریاچه های کف سنگی است. اگر جنس کف دریاچه صخره ای باشد، آب زیادی نمی تواند از آن عبور کند و روانه سفره های زیرزمینی بشود. حتی در مواردی که میان سنگ های بستر دریاچه شکاف وجود دارد، رسوبات زیادی مانند ماسه، سیلت و خاک رس به مرور انباشته می شوند که به پر کردن آن فضاها یاری می نمایند.

دکتر جوآن وو، استاد هیدرولوژی در دانشگاه ایالتی واشنگتن، در این باره می گوید: در طی یک زمان طولانی، بستر حوضچه خود تکامل می یابد و تغییر می نماید. مواد به مرور زمان ته نشین می شوند و ذرات کوچک یا رسوبات، منافذ بزرگ را پر می نمایند.

با این حال، آب می تواند از راه های دیگری نیز نظیر تبخیر خارج شود. دکتر وو اضافه می نماید: در نهایت فرار آب از سطح دریاچه و نشت از ناحیه کف حوضچه می تواند باعث شود دریاچه خشک شود. ولی به لطف پدیده بیوژئوشیمیایی مفیدی که به عنوان ‘چرخه آبی شناخته می شود، هر اندازه آبی که در اثر تبخیر از بین می رود به لحاظ نظری باید با بارش دوباره جبران شود.

نحوه کارکرد چرخه آبی

در جریان چرخه آبی که نقطه شروع و پایانی ندارد، آب از حالت مایع به بخار یا به یخ تبدیل می شود و دوباره به حالت اولیه بازمی شود. این چرخه میلیاردها سال است که در زمین در حال کار است.

این فرآیند باعث می شود اندازه آب بر روی سطح کره ما در نهایت تقریبا ثابت باقی بماند، اما شکل آن تحت تاثیر تحولات اقلیمی یا فعالیت های انسانی عوض شود و برای مثال از آب شیرین به آب شور، بخار آب در جو و یا یخ تبدیل شود.

یافته های یک مطالعه که در ماه مه سال گذشته منتشر شد نشان داده است که بیش از نیمی از دریاچه های بزرگ دنیا (شامل دریاچه های طبیعی و مصنوعی) در حال خشک شدن هستند.

به گفته محققان، 56 درصد از این نابودی دریاچه ها به علت فعالیت های انسان نظیر مصرف بی رویه منابع آبی و همین طور تغییرات اقلیمی از جمله گرم شدن هوا است که باعث افزایش اندازه آب از دست رفته در اثر تبخیر می شود.

بنابراین هرچند ممکن است دریاچه ها با تبخیر یا نشت آب به زمین تخلیه نشوند، اما حدود 2 میلیارد نفری که در سراسر دنیا در نزدیکی دریاچه ها زندگی می نمایند تهدید بزرگتری را برای موجودیت آنها ایجاد می نمایند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 بهمن 1402 بروزرسانی: 26 بهمن 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 15103

به "چرا آب دریاچه ها در زمین فرو نمی رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا آب دریاچه ها در زمین فرو نمی رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید