چاووش اوغلو: قبل از اقدام نظامی به طرف های مرتبط و دمشق اطلاع می دهیم

به گزارش کنفرانس هکا، وزیر خارجه ترکیه ضمن مطابق دانستن عملیات نظامی خود در شمال سوریه با قطعنامه ها و قوانین بین المللی گفت، پیش از آغاز حمله به طرف های مرتبط از جمله دمشق اطلاع رسانی می نمایند.

چاووش اوغلو: قبل از اقدام نظامی به طرف های مرتبط و دمشق اطلاع می دهیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) ادعا کرد عملیات نظامی قریب الوقوع این کشور در شمال سوریه، مطابق با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و قوانین بین المللی بوده و اجرای آن حق آنکارا است.

چاووش اوغلو طی نشست خبری برای ارائه شرحاتی درباره عملیات نظامی در مناطق شرقی رودخانه فرات، گفت: زمانی که متوجه شدیم ماجرای منطقه امن در سوریه یک تاکتیک دیگر از سوی دولت ایالات محتده برای تاخیر انداختن [در پاکسازی شبه نظامیان کُرد از مرزهای جنوبی] است، تصمیم گرفتیم که خودمان اقدام کنیم.

به نوشته خبرگزاری آناتولی وی با ادعای اینکه ترکیه پیش از شروع حمله، به تمام طرف های دخیل در سوریه از جمله دولت این کشور اطلاع رسانی لازم را انجام می دهد، شرح داد: تنها هدف ما تروریست ها هستند و ما با این کار به تمامیت ارضی سوریه یاری می کنیم.

وزیر خارجه ترکیه همچنین درباره تماس تلفنی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود گفت: او به ترامپ گفت اگر نتایج قابل لمسی [از طرح منطقه امن] دریافت نکنیم و شما هم به حمایت [از شبه نظامیان کُرد سوری] ادامه بدهید، آنگاه عملیات را شروع می کنیم.

ساعت های پایانی شامگاه دوشنبه گزارش هایی از حمله جنگنده های ترکیه به منطقه ای در مرز عراق و سوریه منتشر شد که ارتش ترکیه ضمن تایید این خبر گفت اقدام مذکور برای ممانعت از ایجاد جهت ارتباطی ی.پ.گ با شبه نظامیان کُرد در منطقه کردستان عراق بود.

کاخ سفید بعد از گفت وگوی تلفنی یکشنبه شب رؤسای جمهور ترکیه و ایالات متحده، بیانیه ای مبنی بر عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه صادر کرد که تحلیلگران آن را به عنوان چراغ سبز آمریکا به ترکیه برای انجام عملیات نظامی علیه عناصر کُرد در شمال سوریه تعبیر کردند.

در این بیانیه آمده است: ترکیه بزودی عملیات خود را که مدت ها است برای آن برنامه ریزی نموده است، در شمال سوریه پیش می برد. نیروهای مسلح آمریکا نه از این عملیات حمایت می نمایند و نه در آن مشارکت می نمایند. نیروهای آمریکایی خلافت داعش را شکست داده اند و دیگر در این منطقه نخواهند بود.

اردوغان روز شنبه با هشدار به آمریکا مبنی بر اینکه زمان حرف زدن گذشته، تهدید نموده بود ارتش ترکیه به زودی در شرق فرات عملیات چند جانبه ای را شروع می نماید. (جزئیات بیشتر)

maeaedu.ir: آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6363

به "چاووش اوغلو: قبل از اقدام نظامی به طرف های مرتبط و دمشق اطلاع می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاووش اوغلو: قبل از اقدام نظامی به طرف های مرتبط و دمشق اطلاع می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید