ویژگی های پیچ مورداستفاده در نصب چوب ترمو

به گزارش کنفرانس هکا، نصب اصولی ترموود با پیچ های مخصوص چوب ترمو

مقاومت و زیبایی سازه ترموود، علاوه بر کیفیت الوارها، به اصولی بودن نصب بستگی دارد. یکی از مزایای ترموود نسبت به سایر متریال های مرسوم، طریقه آسان نصب آن است؛ اما همچنان نکاتی در نصب وجود دارند که با عدم رعایت آن ها، نتیجه مطلوب ایجاد نخواهد بود. یکی از مهم ترین ابزارها در اجرای ترموود، پیچ مخصوص نصب الوارها است. این پیچ ها ممکن است باتوجه به ابعاد و اشکال الوارها متنوع باشند. بعلاوه پیچ مناسب برای نصب ترموود باید باتوجه به زیرسازی، جنس کار و ضخامت چوب انتخاب گردد. زیرسازی سازه های ترموودی غالباً به صورت سیمانی یا فلزی انجام می گردد. در این مطلب با آنالیز مراحل نصب اصولی ترموود با ویژگی های پیچ مورداستفاده در نصب چوب ترمو آشنا می شویم.

ویژگی های پیچ مورداستفاده در نصب چوب ترمو

انواع پیچ برای نصب ترموود و ویژگی های آن ها

برای نصب ترموود روی دیوار، کف، سقف و… باید تمام نکات آماده سازی و اجرای اصولی رعایت گردد تا از مزایای حقیقی استفاده از چوب ترموود بهره مند شوید. چوب ترموود مانند سایر متریال های مرسوم در طراحی دکوراسیون، به پیچ های مخصوص برای نصب مقاوم و مستحکم احتیاج دارد. برای مثال اگر در زیر محل نصب، از زیرسازی با روش پروفیل های فلزی و قوطی استفاده شده باشد، باید حتماً از پیچ های سر مته ای یا پیچ های خودرو آهن با ضخامت 4 میلی متر استفاده کرد. به طورکلی طول برترین نوع پیچ برای چوب ترمو باید حدود پنج برابر نمای چوب باشد. بعلاوه برای سوراخ کاری الوارهای ترموود نیز باید از مته های مخصوص استفاده کرد. در ادامه با انواع پیچ مخصوص نصب ترموود آشنا می شویم.

ویژگی های پیچ سر مته ای مورداستفاده در نصب چوب ترمو

از برترین و مناسب ترین پیچ ها در نصب ترموود، می توان به پیچ هایی اشاره نمود که سر آن ها به شکل مته است. پیچ های سر مته ای با توجه به ضخامت چوب، نوع زیرسازی، جنس پروفیل ها در شاسی کشی، ضخامت الوارها و … متغیر هستند. ارتفاع و طول این پیچ معمولاً بین 4 تا 7 سانتی متر است؛ اما ابعاد آن نیز ممکن است باتوجه به ضخامت چوب زیرسازی و پروفیل شاسی کشی تغییر کند.

پیچ سر مته ای برای مستحکم کردن اتصال بین الوارها و پایداری سازه های ترموودی، برترین انتخاب است. این پیچ قابلیت سوراخ کردن پروفیل آهنی را دارد و به این صورت الوارها را متصل و مستحکم می نماید. در استفاده از این پیچ به یاد داشته باشید که قسمت گل یا سرپیچ باید تخت باشد و بدون واشر قابل استفاده باشد؛ چرا که در غیر این صورت پیچ سر مته ای از نما بیرون می زند و منجر به تراز نبودن ترموود و فشار بیش از حد و شکسته شدن ترموود می گردد.

ویژگی های پیچ استیلم ورد استفاده در نصب چوب ترمو

ترموود در برابر رطوبت و آب، حرارت و آتش، ضربه و فشار، عوامل جوی مانند بارش باران و برف، نفوذ حشرات و آفت های چوب و … مقاوم است و پس از چندین سال نیز مقاومت خود را از دست نمی دهد؛ اما درصورتی که نکات اصولی در نصب ترموود رعایت شده باشند. برترین گزینه برای اجرای چوب ترمو پیچ استیل ضدزنگ است که به مقاومت الوارهای ترموود می افزاید. مواد به کاررفته در فراوری این پیچ ها عبارت اند از استیل با مقاوم در برابر رسوب، اسید و حرارت بالا این پیچ به علت مقاومت و استحکام زیاد و بعلاوه هزینه بالای تهیه مواد اولیه در ساخت، نسبت به پیچ های مشابه در نصب ترموود گران تر است و همین مسئله مواد استفاده از آن را کاهش داده است.

پیچ رنگی ترموود

پیچ رنگی ترموود معمولاً از آهن ساخته می گردد؛ اما پیچ ها با روش رنگ آمیزی کوره ای تغییر رنگ می دهند یا به وسیله پیستوله و رنگ ترموود هم رنگ الوارهای چوب ترمو می شوند. این نوع پیچ معمولاً در رنگ های سیاه، قهوه ای، کرم یا شیری فراوری می شوند و به علت شباهت رنگی با الوارهای ترموود، نسبت به سایر پیچ ها در نتیجه، ظاهر زیباتر و یکنواختی به سازه های ترموودی می بخشد. بعلاوه قیمت این نوع پیچ نسبت به سایر پیچ ها کمتر است و از لحاظ مادی و به صرفه بودن اجرای ترموود نیز محبوبیت آن توجیه پذیر است. البته قیمت پایین این پیچ، حاکی از استحکام و کیفیت پایین آن ها نیست و این نوع پیچ نیز از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

ویژگی های پیچ گالوانیزه مورداستفاده در نصب چوب ترمو

پیچ با جنس گالوانیزه یکی دیگر از پیچ های مناسب برای نصب چوب ترمو است. به طورکلی در روش گالوانیزاسیون، آهن یا فولاد در روی مذاب غرق می گردد و یک پوشش مقاوم به آن اضافه می گردد. این نوع پیچ، به میزان پیچ های استیل مقاومت دارند؛ اما به علت قیمت کمتر بیشتر مورداستفاده قرار می گیرند. البته این نوع پیچ به علت رنگ متفاوت نسبت به الوارهای ترموود، خیلی برای نصب چوب ترمو محبوب نیستند و باید در اغلب مواقع رنگ آمیزی شوند تا ظاهر زیبای نمای ترموود را ضایع نکنند. درهرصورت، به علت طولانی شدن فرایند نصب ترموود با این رنگ آمیزی این پیچ، از پیچ گالوانیزه کمتر برای نصب ترموود استفاده می گردد.

عواقب استفاده از پیچ غیراستاندارد در نصب ترموود چیست؟

همان طور که گفته شد، ترموود نسبت به تمام متریال های چوبی مقاوم تر است و مقاومتی بی نظیر در برابر عوامل مخرب دارد. این مقاومت با نصب اصولی و استفاده صحیح از پیچ های استاندارد میسر است. در صورت استفاده از پیچ ترموود غیراستاندارد و نصب غیراصولی، ترموود مقاومت حقیقی خود را از دست می دهد و به محض برخورد با رطوبت و بارندگی و سایر عوامل مخرب، به علت زنگ زدگی پیچ می پوسد و خراب می گردد. این پوسیدگی روی سطح ترموود از نقطه ای که از پیچ غیراستاندارد استفاده شده است آغاز می گردد و به سایر نقاط سرایت پیدا می نماید؛ بنابراین با زنگ زدگی پیچ، چوب ترمو ظاهر زیبای خود را از دست می دهد و مقاومت آن نیز به حد زیادی تضعیف می گردد.

نصب اصولی ترموود با پیچ های استاندارد به وسیله پارس آرای کوهستان

ترموود به عنوان یکی از مقاوم ترین متریال های ساختمانی شناخته می گردد و بخش زیادی از این مقاومت را مدیون نصب اصولی و استفاده از تجهیزات استاندارد است. چوب ترمو در اغلب بخش های دکوراسیون داخلی و بیرونی قابل استفاده است و قابلیت تبدیل به متریال غالب در ساخت انواع سازه ها را دارد. البته نصب و اجرا و ساخت سازه ها باید باتوجه به نوع زیرسازی، ضخامت و ابعاد الوارها، جنس پروفیل ها و… همراه با پیچ های مخصوص انجام گردد. از بعضی از ویژگی های پیچ مورداستفاده در نصب چوب ترمو می توان به مقاومت زیاد، ضدزنگ بودن و… اشاره نمود.

مجموعه پارس آرای کوهستان به عنوان واردکننده و عرضه کننده ترموود باکیفیت در ایران فعالیت دارد. ما در این مجموعه خدمات نصب و اجرای ترموود را نیز ارائه می کنیم و شما می توانید به وسیله سایت مجموعه و برقراری تماس با کارشناسان، سفارش خود را برای تهیه الوارهای ترموود و نصب اصولی با پیچ های استاندارد ثبت کنید.

سؤالات متداول

ترموود در برابر کدام عوامل مقاوم است؟

ترموود در برابر رطوبت و آب، حرارت و آتش، فشار و ضربه، نور خورشید، نفوذ حشرات و آفت های چوب، کپک و پوسیدگی، عوامل جوی مانند بارش باران و برف و … مقاوم است.

آیا می توان ترموود را به صورت مستقیم روی شاسی فلزی نصب کرد؟

خیر؛ این کار به علت اختلاف دمای بین ترموود و شاسی، باعث انقباض و انبساط ناگهانی بافت چوب و در نهایت ترک برداشتن ترموود می گردد.

کدام پیچ ترموود مقرون به صرفه تر است؟

پیچ رنگی ترموود که با استفاده از رنگ ترموود تغییر رنگ می دهند، از سایر پیچ های ترموود مقرون به صرفه تر هستند.

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق
انتشار: 15 فروردین 1403 بروزرسانی: 15 فروردین 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16486

به "ویژگی های پیچ مورداستفاده در نصب چوب ترمو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های پیچ مورداستفاده در نصب چوب ترمو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید