وجود 120 گسل فعال در ایران

به گزارش کنفرانس هکا، استاد تمام پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله از وجود حدود 120 گسل فعال در کشور اطلاع داد.

وجود 120 گسل فعال در ایران

دکتر مهدی زارع در حاشیه چهارمین همایش زلزله در بجنورد در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، گفت: البته تعدادی از این گسل های مهم در خراسان شمالی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از گسل های معروف موجود در خراسان شمالی گسل کپه داغ(عشق آباد) است، ادامه داد: شمالی ترین نقطه خراسان شمالی در مجاورت گسل کپه داغ(عشق آباد) واقع شده است که اگر این گسل حرکت کند شمال این استان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

تعداد ایستگاه های لرزه نگاری در کشور کم است

وی در ارتباط با ایستگاه های شتاب نگار و لرزه نگار در کشور نیز اظهار کرد: حدود یک هزار و 100 ایستگاه شتاب نگار و 130 ایستگاه لرزه نگار در کشور وجود دارد.

زارع گفت: اما با توجه به تعداد گسل های مهم موجود در کشور و لرزه خیزی ایران این تعداد ایستگاه ها کم است و باید حداقل تعداد آن ها به سه برابر افزایش یابد.

وی شرح داد: بنابراین این تجهیزات یا باید خریداری شوند و یا اینکه کوشش گردد تا در داخل ساخته شوند تا بتوان لرزه خیزی ایران را خوب رصد کرد.

وی در ارتباط با فعالیت های پژوهشی اجرا شده در این پژوهشگاه نیز گفت: در این شرایط بودجه ای و ارتباطات بین المللی، در یک مضیقه قرار داریم، بنابراین باید به سراغ نوعی از پژوهش ها برویم که هزینه کمتری را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به برنامه های این پژوهشگاه اضافه کرد: سامانه هشدار پیش هنگام مورد نظر است و ایجاد یک شبکه ای از افرادی که بتوانند هشدار زلزله را برای هشدار پیش هنگام زلزله دریافت نمایند.

maeaedu.ir: آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 5186

به "وجود 120 گسل فعال در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود 120 گسل فعال در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید