همه چیز درباره سیستم ترمز EBD و عملکرد آن
به گزارش کنفرانس هکا، آنچه شما در این مقاله مطالعه می کنید در خصوص سیستم ترمز EBD و نحوه عملکرد آن در خوردو های تازه فراوری شده در بازار خودرو دنیا است.

به گزارش ، سیستم های ترمز در ابتدا به صورت کاملا مکانیکی طراحی و فراوری می شدند که در آن ها نیروی ترمز وارده از طرف راننده به صورت مساوی بین چرخ های خودرو تقسیم می شد. شرایطی در هنگام حرکت خودرو موجود است که باعث پدید آمدن ایده تقسیم نیروی ترمز بین چرخ های اتومبیل است که احتیاج به سیستم EBD را ضروری می نماید که این شرایط به صورت زیر میباشد.
سیستم EBD چیست؟
1- هر چرخ در خودرو میزانی از وزن خودرو را متحمل می گردد که با توجه به چگونگی طراحی خودرو و شرایط حرکتی خودرو متفاوت است برای نمونه اگر تقسیم وزن خودرو 40/60 باشد 60 درصد وزن خودرو در حالی که خودرو ثابت است یا حرکت با سرعت ثابت دارد بر روی چرخ های جلو خواهد بود و ما بقی آن بر روی چرخ های عقب. حال تصور نمایید که این خودرو در حال حرکت در مسیری مستقیم و شرایط جاده ای خشک و مناسب است و خودرو باری را نیز حمل نمی نماید. راننده خودرو اقدام به ترمزگیری نماید، در این شرایط به علت سرعت اولیه خودرو قبل از ترمز گیری، مقداری از وزن خودرو به جلو منتقل می گردد به یاد داشته باشید مفهوم وزن با جرم متفاوت است). پس چرخ های جلوی خودرو که وزن بیشتری را در شرایط معمول حمل می کردند مقداری وزن اضافه را نیز باید حمل نمایند. با در نظر دریافت مثال بالا این فکر به ذهن می رسد که در شرایط توصیف شده باید نیروی ترمز اعمالی به چرخ های جلو بیشتر از چرخ های عقب باشد و یکی از کار های سیستم EBD همین است که در ترمز گیری مستقیم الخط به صورت تقریبی نیروی ترمز لازم هر چرخ را محاسبه می نماید و آن را به هر چرخ اعمال می نماید.
2- شرایط بعدی حالتی است که خودرو باری را حمل کند و در شرایط توصیفی قبلی ترمز کند، در این شرایط به علت وجود وزن بیشتر در قسمت عقب خودرو در هنگام ترمز گیری وزنی به قسمت جلو اضافه نمی گردد و این وزن بر روی چرخ های عقب اعمال نخواهد شد پس چرخ های عقب در این حالت به نیروی ترمز بیشتری نسبت به حالت قبل احتیاج خواهد داشت.
3- شرایط حرکتی بعدی که تقسیم نیروی ترمز بین چرخ ها بکار می آید در هنگام حرکت در پیچ است که در این شرایط چرخ های بیرون از پیچ دارای حرکت دورانی بیشتری نسبت به رخ های داخل پبچ است در این حالت اگر راننده اقدام به ترمز گیری نماید تا سرعت خودرو را کم کند چرخ های داخل پیچ قفل می نمایند که باعث از دست رفتن کنترل خودرو می گردد پس در این حالت نیروی ترمز کمتری باید به چرخ های داخل پیچ اعمال گردد.
سیستم EBD به صورت اتوماتیک و بسته به شرایط جاده سرعت خودرو و میزان بار خودرو نیروی متفاوتی را به هر یک از ترمز ها منتقل می نماید. این سیستم که عموما با همکاری ABS کار می نماید باعث می گردد تا فشار ترمز بیشتر با کمتری به هر یک از چرخ ها وارد گردد تا بیشترین نیروی توقف لازم را در کنار کنترل مناسب خودرو به ارمغان آورد معمولا ترمز های جلو، چون بیشترین وزن را تحمل می نمایند بیشترین نیروی ترمز هم روی این چرخ ها اعمال می گردد EBD نیروی ترمز کمتری را هم به چرخ های عقب اعمال می نماید تا چرخ های عقب قفل ننمایند و قسمت عقب خودرو سر نخورد.
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز
عملکرد: این سیستم، نرم افزاری در حافظه ABS است که با ABS کار میکند تا نیروی ترمز را با تناسب به چرخ های جلو، عقب، چپ و راست تقسیم کند.
برای مثال، در یک خودرو سواری جلو محرک، معمولا ترمز های جلو سهم بیشتری از نیروی ترمزی کل خودرو را دارد. اگر نیروی ترمزی یکسانی برای چرخ های جلو و عقب فرستاده گردد، چرخ های عقب که فشار کمتری را تحمل می نمایند، قفل خواهند شد و خودرو ناپایدار شده و میچرخد. سهم نیروی ترمزی چرخ های عقب، به مقدار وزن متحمل هر چرخ بستگی دارد که EBD بصورت دینامیکی این تنظیم نیرو را انجام میدهد.
وظیفه EBD به عنوان یک زیر سیستم برای سیستم ABS این است که میزان چسبندگی موثر در چرخ های عقب را کنترل کند. فشار چرخ های عقب بر حسب تقریب با توزیع نیروی ترمز در یک ترمز معمولی محاسبه می گردد. برای این کار طراحی ترمز معمولی در در جهت محور عقب تغییر داده شد و از عناصر ترمز ABS استفاده شد. سیستم EBD فشار وارده بر دریچه سوپاپ هیدرولیکی ترمز خودرو را کاهش می دهد. ترمز EBD با استفاده از بهبود استفاده از کشش سطحی، ثبات رانندگی و نیروی پدال طراحی ترمز را بهبود می بخشد.
EBD به همراه ترمز ABS و کنترل ثبات الکترونیکی Electronic Stability Control یا iESC میزان انحراف هنگام دور زدن ها را کاهش می دهد. سیستم ESC زاویه چرخ فرمان را با میزان چرخش اتومبیل مقایسه می نماید که توسط سنسور میزان انحراف انجام می گیرد. منظور از انحراف (Yaw) میزان چرخش به راست با چپ (اتومبیل حول مرکز ثقل عمودی خود است. در صورتی که سنسور میزان انحراف میزان کمتر یا بیشتری از انحراف از آنچه که زاویه چرخ باید ایجاد کند را شناسایی کند، در آن صورت پدیده Over Steering و یا Under Steering رخ می دهد و سیستم ESC یکی از ترمز های جلو یا عقب را فعال می نماید تا اتومبیل را به حالت مشخص شده باز گرداند.
برای مثال: اگر یک اتومبیل گردش به چپ می نماید و آغاز به Under Steering می نماید (به طرف بیرون پیچ کشیده می گردد) سیستم ESC ترمز چپ عقب را فعال می نماید تا به اتومبیل یاری کند که به چپ بپیچد. سنسور ها بسیار حساس هستند و کار ها آنقدر سریع انجام می شوند که ممکن است قبل از آنکه راننده عکس العملی نشان دهد، سیستم جهت را اصلاح کند ABS. از قفل شدن چرخ ها جلو گیری می نماید و EBD یاری می نماید که فشار ترمز مناسبی اعمال گردد تا ESC به طور مفید و کار آمد کار کند.
منبع: مکانیک خودرو
منبع: باشگاه خبرنگاران جوانسبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید
طفره: طفره: تارنمای خبری تحلیلی