نیم سال کرونایی دانشگاه شیراز چگونه گذشت؟

به گزارش کنفرانس هکا، برگزاری کلاس های مجازی در دانشگاه ها آن هم به صورتی ناگهانی، از دشوارترین مراحل سازگاری زندگی با کرونا بود.

نیم سال کرونایی دانشگاه شیراز چگونه گذشت؟

به گزارش خبرنگار از ، کلاس های حضوری دانشگاه شیراز از سوم اسفند 98 تعلیق شد و با قطعیت یافتن این تعطیلی به مدت نامعلوم، آموزش مجازی جای آموزش حضوری را گرفت، در ادامه شیوه نامه ای برای امتحانات مجازی تدوین شد و هم اکنون با انتها یافتن ترم کرونایی، این دانشگاه برای برگزاری مجازی دروس در سال آینده برنامه ریزی نموده است.

برگزاری کلاس های مجازی در دانشگاه ها بدون آمادگی های قبلی، از سختترین مراحل سازگاری زندگی با کرونا بود. تخلیه سریع خوابگاه ها برای جلوگیری از شیوع بیماری، بی اطلاعی از میزان تداوم بیماری و ممنوعیت های مسافرت یا رفت وآمد، بسکمک از دانشجویان را در نیم سال دوم تحصیلی 98-99 دچار مشکل کرد؛ به ویژه که کرونا بیش از آنچه در ابتدا پیش بینی می شد، دیر پایید.

دانشجویان در هفته های آغازین ارائه دروس به صورت مجازی با مسائل بسکمک روبرو بودند، از کندی سرعت و قطع و وصل های بسیار گرفته تا حتی نحوه ورود به کلاس ها.

بعضی دانشجویان از اینکه دروس از پیش ضبط شده در دسترس نیست گلایه داشتند و بعضی دیگر نیز از کیفیت نامطلوب صدا در هنگام آموزش و استادمحور بودن کلاس ها.

تعطیلی خوابگاه ها و مسائلی همچون عدم دسترسی به منابع درسی که در خوابگاه ها جا مانده بود و از بین رفتن نمونه های آزمایشگاهی نیز از مواردی است که دانشجویان دانشگاه شیراز خواهان رسیدگی به آن بودند.

با برطرف بسکمک از مسائل و البته برجای ماندن بعضی دیگر، درنهایت دانشجویان به دوران امتحانات رسیدند.

یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز که ساکن شهری دیگر است، برآیند آموزش مجازی و برگزاری امتحانات را چنین توصیف کرد: بسکمک از دانشجویان در رشته های مختلف برای حضور بموقع در کلاس های آنلاین مسائلی داشتند، بخش عمده سختی ها مربوط به خدمات نامطلوب اینترنت خانگی یا اینترنت موبایل بود که باعث وقفه در رسیدن به کلاس، قطع کلاس یا ناتوانی در حضور می شد.

این دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه شیراز بیان کرد: بخش دیگری از مسائل مربوط به نرم افزار آموزش مجازی دانشگاه بود؛ مثلا در زمان امتحانات بعضی دانشجویان بموقع وصل نمی شدند و زمان را از دست می دادند یا اینکه امکان بازگشت به سوال قبل نبود یا سرعت بسیار کم بود و حجم داده ها بسیار زیاد.

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه شیراز که در رشته زبان و ادبیات فارسی مشغول تحصیل است، گفت: دانشجویان ساکن خوابگاه در سال های تحصیل در دانشگاه با شرایط خوابگاه خو گرفته بودند و به درس خواندن در کتابخانه عادت نموده بودند اما، ما دانشجویان شهرستانی ناچار شدیم به خانه برگردیم و حتی بخشی از کتاب ها و منابعمان در خوابگاه ها ماند، چون اصلا پیش بینی تداوم این شرایط را نمی کردیم.

او اضافه نمود: از سوی دیگر، بی هیچ زمینه و تجربه ای درباره آموزش مجازی باید دور از کلاس و استاد درس می خواندیم؛ البته این سختی ها برای رشته های علوم انسانی مانند ادبیات فارسی شاید کمتر باشد، اما برای دیگر دوستانمان در رشته هایی که به منابع پژوهشی احتیاج مبرم دارند یا باید در محیط آزمایشگاه مسائل را بیاموزند به مراتب سختتر بود.

این دانشجو با بیان اینکه احتیاج است مرکز مشاوره دانشگاه درباره چگونگی خوگرفتن با آموزش مجازی و نحوه درس خواندن و دوری از نگرانی پیگیری کند، بیان کرد: بعضی دانشجویان شهرستانی که ساکن مناطق محروم هستند یا در خانواده ای پرجمعیت زندگی می نمایند مقوله ای به نام اتاق اختصاصی برایشان بی معناست و حتی جایی برای درس خواندن نداشتند و این موضوع تبعات روانی بسکمک برای آنها داشته است.

بعضی دیگر از دانشجویان نیز به صورت موردی گفتند در ترمی که گذشت بار آموزشی بر دوش دانشجو افتاده بود و ناچار بودند حجم عظیمی از منابع را مطالعه نمایند؛ همچنین درباره مسائلی همچون تغییر رشته یا حذف ترم هم سختی های بسکمک را متحمل شدند.

دانشجویان رشته های گوناگون هنر، معماری، زیست شناسی، تربیت بدنی و رشته های مشابه نیز که محور فعالیت هایشان کارگاهی است در این ترم پیروز نشدند آنطور که باید بهره کافی از کلاس ها ببرند.

جایگزینی آموزش مجازی با آموزش حضوری در مدتی اندک و با مسائل زیرساختی، امری بسیار سخت بود که مسائلی را برای دانشجویان در کسب این تجربه همراه داشت. علیرضا افشاری معاون آموزشی دانشگاه شیراز نیز معتقد است که آموزش الکترونیکی برای همه پدیده ای نو بود که تجربه کافی و لازم برای استفاده بهینه از آن وجود نداشت.

علیرضا افشاری فر بیان کرد: اما خوشبختانه با همکاری و همراهی استادان، کارکنان و دانشجویان بیش از 95درصد کلاس های دانشگاه شیراز به صورت الکترونیکی و با رضایت نسبی استادان و دانشجویان برگزار گردیده است.

او ادامه داد: برای تکمیل زیرساخت های آموزش الکترونیکی برنامه ریزی های مختلفی صورت گرفت و شیوه نامه های جدیدی برای نحوه ارائه دروس و ارزشیابی ها تدوین شد که به مرور زمان با کسب تجربه های بیشتر و برطرف تدریجی مسائل، دغدغه ها درمقایسه با به روز های اول کاهش یافت.

او با بیان اینکه در گام نخست شیوه های ارزیابی و برگزاری آزمون ها به صورت الکترونیکی تدوین شد، گفت: از استادان درخواست کردیم هریک براساس محتوای درس خود، آزمون های تکوینی در طول ترم برگزار نمایند؛ سپس در مرحله بعد به پایش بازخورد استادان و دانشجویان پرداختیم و با گزینش استادان پیروز در زمینه استفاده از امکانات موجود و نیز برگزاری آزمون های تکوینی الکترونیکی، کارگروهی تحت عنوان کمیته آزمون های الکترونیکی تشکیل شد.

قائم مقام رئیس دانشگاه شیراز اضافه نمود: توضیح وظایف مختلفی برای این کارگروه مشخص شد که مهم ترین آنها عبارتند از سیاست گذاری درباره برگزاری آزمون های الکترونیکی و ابزار های مورد استفاده در آن، سیاست گذاری درباره آموزش روش های سنجش الکترونیکی اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارشناسان، نظارت بر کیفیت و امنیت سامانه های آموزش الکترونیکی در دانشگاه، نظارت بر برگزاری آزمون های الکترونیکی و هماهنگ سازی شیوه های ارزیابی الکترونیکی.

افشاری فر با بیان اینکه کارگاه های مختلفی برای برگزاری آزمون های الکترونیکی برگزار گردید، ابراز داشت: نتیجه برگزاری کارگاه ها در زمینه ارائه روش های آموزش الکترونیکی، معرفی سامانه های معروف جهان در حوزه یادشده و سلامت آزمون ها به تصمیم گیری درباره راه اندازی سامانه آزمون برای دانشگاه شیراز منتهی شد.

معاون آموزشی دانشگاه شیراز از انتقال تجربیات دانشگاه شیراز به دیگر دانشگاه های کشور سخن گفت و ادامه داد: نتایج هم اندیشی های کارگروه آزمون های الکترونیکی دانشگاه شیراز در اختیار دیگر دانشگاه های کشور و دانشگاه های منطقه 7 کشور قرار داده شده است.

او حفظ آرامش دانشجویان را مهم ترین رکن تصمیمات برشمرد و گفت: از استادان درخواست شد با برگزاری آزمون در طول ترم و تقسیم نمره ها، اضطراب دانشجویان را کاهش دهند.

افشاری فر همچنین با اشاره به برنامه های آموزشی ترم آینده دانشگاه شیراز، ابراز داشت: ارائه تمام دروس نظری در نیمسال اول سال تحصیلی 99-1400 براساس آموزش الکترونیکی برنامه ریزی شده است.

در این میان، تنها مشکل، حضور در کلاس های مجازی نبود؛ چراکه بعضی دانشجویان به دلیل نداشتن اینترنت مناسب در منطقه محل سکونتشان یا نداشتن لپ تاپ و رایانه شخصی و گوشی هوشمند، مضطرب، نگران و اندوهگین بودند و اتمام ترم تحصیلی را غیرممکن می دانستند.

دانشگاه شیراز با به کارگیری طرح همیار دانشجو، شرایط دسترسی دانشجویان به ابزار های مورد احتیاج آموزش و آزمون الکترونیکی را رصد کرد.

علی حفیظی مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز بیان کرد: در قالب طرح همیار دانشجو از شرایط بیش از 80درصد دانشجویان از راه های گوناگون آگاه شدیم؛ در همین زمینه از استادان، نهاد های حمایتی و همکلاس ها درباره شرایط دانشجویان تحقیق کردیم.

علی حفیظی با بیان اینکه گروه های دانشجویی در این زمینه بسیار به دانشگاه کمک رساندند، بیان کرد: از این میان 470 دانشجو که مشکل اقتصادی داشتند، شناسایی شدند و برای آنها دو ماه بسته اینترنتی 20 گیگ، درمجموع 40 گیگ اینترنت خریداری کردیم تا هم بتوانند در کلاس ها شرکت نمایند و هم به آزمون برسند.

او ادامه داد: بعضی دانشجویان نیز از رایانه و گوشی هوشمند بی بهره بودند؛ بر همین اساس تعدادی سیستم کامپیوتر و لپ تاپ ازطریق خیران و حدود 20 سیستم موجود در دانشگاه را تعمیر و ارسال کردیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: افزون بر این، نزدیک به 60 مورد به صورت وام یا مبالغ بلاعوض برای خرید لپ تاپ و 50 مورد وام یا مبلغ بلاعوض برای خرید گوشی هوشمند به دانشجویان اختصاص داده شد.

حفیظی همچنین به اختصاص 15 بورسیه تحصیلی به دانشجویان متاهل مقطع تحصیلات تکمیلی اشاره نمود و گفت: این دانشجویان به همت نیک اندیشان تا یک سال مبلغی بین 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان، مقرری ماهانه دریافت می نمایند.

او با بیان اینکه اگر همچنان اثبات گردد دانشجویی به امکانات اقتصادی یا سخت افزاری احتیاج دارد، به او کمک رسانی خواهد شد، گفت: در قالب طرح همیار دانشجو از 13هزار دانشجو، 11هزار نفر پایش شدند. البته دانشجویان دوره های مجازی و بین الملل مشمول طرح نبودند چراکه پیش فرض این است که آنان از امکانات شرکت در کلاس ها برخوردارند؛ همچنین تماس با 2هزار نفر میسر نشد، زیرا جوابگو نبودند.

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه طرح یادشده تنها به حوزه اقتصادی محدود نمی گردد، ابراز داشت: با تماس های انجام شده، بخشی از دانشجویان که به پشتیبانی روحی و روانی احتیاج داشتند به مرکز مشاوره دانشگاه شیراز ارجاع شدند، مسائل آموزشی بعضی از آن ها نیز پیگیری و آنالیز شد.

حفیظی ابراز داشت: استادان پشتیبان همچنان برای حفظ ارتباط با دانشجویان کوشش می نمایند و سعی نموده اند با ارائه راه چاره های مختلف احتمال حذف درس را کاهش دهند تا امکان حضور عادلانه برای همه دانشجویان فراهم گردد.

او بیان کرد: نزدیک به 80 نفر از استادان پشتیبان و 100 نفر کارشناس برای ترم آینده، طرح همیار دانشجو را با اصلاحاتی با هدف بهبود خدمات دهی ادامه خواهند داد.

منبع: ایرنا

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

طفره: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 11137

به "نیم سال کرونایی دانشگاه شیراز چگونه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیم سال کرونایی دانشگاه شیراز چگونه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید