نخ بخیه قابل جذب پروتئینی از کازئین شیرتولید شد

به گزارش کنفرانس هکا، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای از تولید نخ بخیه قابل جذب پروتئینی از کازئین شیر به کمک فناوری نانو و اثر القایی فتو الکتریکی توسط عضو هیأت علمی این دانشگاه خبر داد.

نخ بخیه قابل جذب پروتئینی از کازئین شیرتولید شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل ازدانشگاه فنی و حرفه ای ، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره به تولید نخ بخیه قابل جذب پروتئینی از کازئین شیرتولید گفت: تولید نخ بخیه قابل جذب پروتئینی از کازئین شیر به کمک فناوری نانو و اثر القایی فتو الکتریکی توسط عضو هیأت علمی این دانشگاه اجرا شده است.

مرتضی ابراهیم نژاد عضو هیأت علمی و استاد دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری دراین باره اضافه کرد: در بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار با ارائه فناوری تولید نخ بخیه جذبی از پروتئین شیر در سامانه ارزیابی فناوری ایران (سافا)، حائز سطح آمادگی فناوری (TRL) 4 شد.

ابراهیم نژاد شرح داد: نخ بخیه، محصول مشترک بین رشته های مهندسی نساجی و مهندسی شیمی و علوم پزشکی است. تولید نخ بخیه جذبی بسیار سخت و در انحصار چند کشور دنیاست.

عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران ادامه داد: فناوری تولید نخ های بخیه بسیار نوین و متنوع می باشند. به جهت اینکه ساختار نسوج بدن از پروتئین است و اگر بخواهیم نخ بخیه براحتی جذب بدن شود باید از جنس پروتئین باشد به همین جهت برای نخستین بار در این پروژه از پروتئین استحصال شده از شیر بنام کازئین استفاده شده است.

وی اضافه کرد: کارخانجات باید سالانه میلیون ها لیتر شیر و سایر فراورده های لبنی را به علت فاسد شدن و انتها یافتن تاریخ انقضا به دور بریزند و مهمتر آنکه به جهت آلایندگی این فراورده ها، ناچاراً مبالغ زیادی را صرف حفظ محیط زیست و پاکسازی نمایند. با اجرای این پروژه براحتی می توان ضایعات لبنی را که سرشار از پروتئین های مفید می باشند، با انجام فرایند بیوشیمیایی و به کمک فناوری نانو به یک ماده با ارزش و قیمتی به نام نخ بخیه جذبی تبدیل نماییم. با انجام این فرایند هم مانع از به هدر رفتن شیر می شویم و هم ارزش اضافه کرده بسیار بالایی ایجاد می کنیم.

وی در انتها اضافه کرد: سالانه در حدود 16000 پکیج (بسته های استاندارد) نخ بخیه جهت عمل های جراحی استفاده می شود که همگی آن از خارج از کشور تهیه و تأمین می شود که ارز بسیار زیادی را می طلبد و با اجرایی کردن این پروژه بصورت تولید انبوه می توانیم از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور جلوگیری نماییم.

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

طفره: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10367

به "نخ بخیه قابل جذب پروتئینی از کازئین شیرتولید شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخ بخیه قابل جذب پروتئینی از کازئین شیرتولید شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید