میراث فرهنگی سکوت می کند تا لوله های گاز از تاریخ ساسانیان عبور کند؟

به گزارش کنفرانس هکا، شهر تاریخی سیروان را بعد از 1400 سال و بعد از استقرار تدریجی حدود 1000 نفر از مردم منطقه روی ویرانه های معماری این شهر تاریخی ساسانیان، حالا با مجوزی که میراث فرهنگی برای گازکشی در عرصه و حریم اش صادر کرده، زیر پای لودرها خرد می شود.

میراث فرهنگی سکوت می کند تا لوله های گاز از تاریخ ساسانیان عبور کند؟

از یک سو می گویند سال هاست میراث فرهنگی و بنیاد مسکن در تلاشند سایتی جدید برای آزاد سازی شهر تاریخی سیروان در ایلام آماده کنند تا ممنوعیت وضع شده در ساخت وسازهای خارج از ضوابط میراث فرهنگی در این منطقه تاریخی را به خاتمه برسانند و از سوی دیگر با تایید نهایی برای گازکشی که در حکم تخریب این شهر تاریخی است، نیز حذف تدریجی پایگاه میراث فرهنگی را هم بدنبال دارد.

مجوزی که نه تنها این شهر تاریخی را می تواند به یک پنیر سوئیسی تکه پاره تبدیل کند بلکه طرح انتقال روستا به منطقه جدید را با وجود هزینه کردهای میلیاردی ابتر باقی می گذارد تا برای جهت لوله گذاری ها، نه تنها بخشی زیادی از آثار و بناهای تاریخی این محوطه تاریخی تخریب شوند، بلکه احتمال نشت گاز طبیعی به واسطه عمق دست کم یک متر و نیمی برای لوله گذاری ها درون فضاهای خالی این محوطه مهم و به دنبال آن انفجار در آن بخش ها، تهدیدها را برای این شهر تاریخی بیشتر کند.

نخستین قدم ها برای تخریب سیروان 1400 ساله

بهزاد فریادیان - کارشناس هماهنگی امور پایگاه های میراث فرهنگی ایلام - در دفاع از حفظ پایگاه ملی میراث فرهنگی سیروان در گفت وگو با ایسنا مهمترین مساله موجود در شهر تاریخی سیروان را نداشتن مدیریت صحیح در گنجایش جمعیت روستایی مستقر در این روستا در شرایط امروزی می داند و ادامه می دهد: از یک سو ساخت وسازهای جدید به حدی زیاد شده اند که خدمات رسانی روستایی را در این منطقه غیر ممکن کرده اند و از سوی دیگر تجمیع فاضلاب روستایی در داخل بناهای تاریخی، ایجاد شبکه فاضلاب و بهداشت روستایی را نیز مختل کرده است.

وی با بیان این که شهرتاریخی فرهنگی سیروان (سراب کلان) شهرِ تاریخی تمام سنگی از دوره ساسانیان است که در محوطه ای بیش از30 هکتار در یک بافت کاملا فشرده کوهستانی ایجاد شده و بناهای دو یا سه طبقه ای با قطر دیوارهای60 تا 90 سانتی متری آن، زیبایی معمارانه خاصی از آن وجود دارد و حتی در منابع باستانی از آرامگاه انوشیروان عادل در این شهر تاریخی نیز یاد می شود، ادامه می دهد: احتمالا ساکنان اولیه روستای امروزی سراب کلان با در اختیار دریافت فضاهای سالم شهر تاریخی که امروز به عنوان انبار علوفه و طویله احشام استفاده می کنند، روستای امروزی را رشد داده اند که با زیاد شدن جمعیت، ساخت و سازهای جدید و بدون پی روی بناهای قدیمی آن شکل گرفته اند.

پالایشگاه نفت را نمی بینند و دل شان به معادن خوش است

فریادیان اهمیت و جایگاه این شهر تاریخی - فرهنگی را از نظر اشتعال زایی، در حکمِ یک پالایشگاه نفت بی خاتمه برای منطقه و کشور می داند و ادامه می دهد: از حدود یک دهه گذشته بحث انتقال روستای سراب کلان به منظور آزادسازی عرصه شهرتاریخی و رفع مسائل سکونت و خدمات رسانی به مردم روستا از سوی میراث فرهنگی استان مطرح شده است، اما امروز طراحی مکان جدید روستا روی میز مسئولان استانی خاک می خورد و مردم منطقه همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.

او یکی دیگر از مسائل امروزی این شهر تاریخی را این طور توصیف می کند: مقام ارشد استانی که رییس انجمن حفاظت از میراث فرهنگی استان نیز هست متاسفانه شهرتاریخی سیروان را با جمعیت هزارنفری اش به حال خود رها کرده و با وجود اعتراضات مردمی، دستور تسریع در صدور مجوز طرح گاز کشی و معادن را در کنار آثار تاریخی فرهنگی صادر می کند و هیچ دستی جلوی آن را نمی گیرد.

این کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به استانداردهای شبکه پلی اتیلن و گازرسانی برای لزوم عمق حفاری در دل زمین، بیان می کند: براساس آن استانداردها، برای لوله کشی گاز 150 سانتی متر باید حفاری انجام شود و در کوچه های کم عرض برای نصب انشعابات (علمک) تا عمق 80 سانتی متر تقلیل نیاز است. از سوی دیگر 90 درصد اتصالات گازی نشت دارند و عبور لوله گاز در بین بناهای بهم فشرده و خالی شهر تاریخی 1400ساله سیروان با توجه به ماهیت گاز متان و انباشت آن در فضاهای خالی زیرزمینی، احتمال انفجار و خسارات انسانی و تخریب آثار تاریخی را دور از انتظار نمی کند.

او پیشنهاد می کند تا مسئولان میراث فرهنگی برای جلوگیری از تخریب و نابودی تدریجی این شهر تاریخی، به گزینه های جایگزین مانند انرژی برق یارانه ای توجه و آن را عملیاتی کنند و ادامه می دهد: کاهش تعرفه برق 250 خانوار برای تامین انرژی گرمایی و پخت وپز مانند دیگر مناطق گرجهتی کار سختی نیست، به جای آن یک شهر تاریخی 1400ساله که مستعد جذب گردشگران داخلی و خارجی است، حفظ می شود.

فریادیان تاکید می کند: از سوی دیگر بودجه هایی که قرار است برای برداشت معادنِ قرار گرفته در کنار دیگر آثار تاریخی استان هزینه شود و خود عاملِ تخریب آثار تاریخی هستند را می توان صرف کاوش و رونمایی از همان اثر تاریخی کرد تا سال ها یک منبع مهم اشتغال زایی برای مردم منطقه باشد نه برای یک مدت زمان محدود.

تاریخ سیروانِ ایلامی ها از 1400سال قبل تا امروز

شهرتاریخی سیروان در استان ایلام، دهم مهر سال 1380 به شماره 4165 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و حتی به واسطه اهمیت اش بعد از مشخص عرصه و حریم، در سال 1396 به پایگاه ملی پژوهشی تبدیل شد، باستان شناسان می گویند این شهر تاریخی و مهم در دوران شکوه و عظمت خود مرکز ایالت ماسبذان از شهرهای مهم و آباد ایران در دوره ساسانی بوده و وجود پل ها، راه ها، محوطه ها، قلعه های فراوان و سکونت گاه های باستانی در این محوطه گویای اهمیت این شهر بوده است. حتی امروزه در ویرانه های این شهر می توان کیفیت شهرسازی و ذوق معماری عصر ساسانی را دید.

هر چند روستای فعلی سراب کلان روی بناهای متعدد و مختلف باقی مانده از این شهر تاریخی ساخته شده است، اما هنوز در وسط روستا مجموعه اتاق های به هم پیوسته ای به صورت یک مجموعه معماری بزرگ دیده می شود که بر فراز آن پی اتاق های منظم و متحدالشکل در طبقات ساختمانی معین و معلوم است.

سیروان را شهری کوچک می دانند که بناهای آن مانند شهرهای موصل و تکریت با سنگ و گچ ساخته شده است. آن در سال 21 هجری به تصرف لشکریان ابو موسی درآمد، اما این شهر توانست موقعیت خود را تقریباً تا قرن چهارم هجری حفظ کند.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 9016

به "میراث فرهنگی سکوت می کند تا لوله های گاز از تاریخ ساسانیان عبور کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث فرهنگی سکوت می کند تا لوله های گاز از تاریخ ساسانیان عبور کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید