معماری در هر تمدنی جلوه گاه ادبیات، علوم تجربی و علوم فنی آن تمدن است

به گزارش کنفرانس هکا، رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: معماری در هر تمدن جلوه گاه ادبیات، علوم تجربی و علوم فنی و مهندسی آن تمدن است.

معماری در هر تمدنی جلوه گاه ادبیات، علوم تجربی و علوم فنی آن تمدن است

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 240 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست علی اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار گردید.

ولایتی در این جلسه که سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حضور داشت ضمن تبریک مجدد انتصاب عاملی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، طی سخنانی با اشاره به میراث معماری موجود در تمدن اسلام و ایران گفت: معماری در هر تمدنی جلوه گاه ادبیات، علوم تجربی و علوم فنی و مهندسی آن تمدن است که نمونه آن در ساخت میدان نقش دنیا اصفهان به خوبی به چشم می خورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: استعمارگران انگلیسی به منظور مشروع نشان دادن حضور نامشروع خود و مستعمراتشان، ساختمان هایی مانند دهلی نو را با الگوی معماری خود ساخته اند و این نشان دهنده اهمیت معماری در هر تمدنی است. رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران گفت: متأسفانه به موضوع معماری در سال های اخیر کم توجهی شده است و نتیجه بی توجهی، وضعیت نابسامان معماری تهران است. به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه این جلسه، دکتر شمس اردکانی دبیر این کمیته گزارشی از فعالیت های صورت گرفته و برنامه های پیش روی این کمیته ارائه کرد.

در این گزارش با اشاره به انتشار و ترجمه کتاب هایی در معرفی آثار و مفاخر تمدن اسلام و ایران، مطالعات تحلیلی در خصوص نقش هر یک از دانشمندان حوزه تمدن اسلام و ایران در پیشرفت علوم و دانش تخصصی، معرفی آثار و مفاخر تمدن اسلام و ایران در کتب درسی به تناسب موضوع و ترویج گفتمان علوم بومی به منظور تقویت استقلال علمی نیز مورد اشاره نهاده شد.

در ادامه این گزارش تبیین نقش تمدن اسلام و ایران در پیشرفت علوم در سایر تمدن ها، بازتولید بعضی دستاوردهای علمی دانشمندان اسلامی مانند اسطرلاب و... تدوین تقویم تاریخ تمدن اسلام و ایران و استفاده از آن در رسانه ملی، زدودن بعضی شائبه ها در خصوص علمای اهل تشیع هم از سایر مواردی بود که مورد اشاره نهاده شد.

همچنین تأسیس دانشکده طب سنتی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کوشش برای ثبت دستاوردهای تمدن اسلام و ایران در سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو و کوشش برای اصلاح وضعیت معماری و شهرسازی فعلی کشور هم به عنوان سایر دستاوردهای کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تشریح شد.

در بخش پایانی گزارش دبیر کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران توجه به ظرفیت ها و قابلیت های نهاد وقف، در نظر دریافت صندلی حقوقی مناسب برای کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، لزوم همکاری همه نهادها و دستگاه ها با کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران هم مورد تاکید نهاده شد.

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

tafreh.ir: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 2056

به "معماری در هر تمدنی جلوه گاه ادبیات، علوم تجربی و علوم فنی آن تمدن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری در هر تمدنی جلوه گاه ادبیات، علوم تجربی و علوم فنی آن تمدن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید