معرفی تعدادی از روش های مقابله با ترس از پرواز

به گزارش کنفرانس هکا، اغلب مردم عاشق سفر و دیدن مکان های جدید هستند؛ اما بخشی از سفر برای همه جالب و مفرح نیست: پرواز کردن. برای برخی، پرواز با هواپیما به لطف بلیط های گران قیمت، تاخیر در پرواز و گم شدن چمدان ها، یک دردسر همیشگی است. اما برای برخی دیگر از گردشگران، پرواز کردن فقط آزار دهنده نیست، بلکه ترسناک نیز هست. ترس از پرواز ممکن است بر اثر عوامل مختلف از جمله کلاستروفوبیا (ترس از مکان های تنگ و بسته) یا ترس از ارتفاع ایجاد شود. بسیاری از مسافران عصبی هواپیما دارای یک اضطراب غیر منطقی هستند که هواپیما قرار است دچار نقص فنی شود و سقوط کند؛ هر چقدر هم در مورد آمار بشنوند و اینکه چقدر پرواز کردن در مقایسه با رانندگی کردن ایمن تر و کم خطرتر است، قانع نمی شوند. برخی دیگر از مسافران نگران روبرو شدن با عملیات تروریستی و آدم ربایی هستند یا فکر اینکه هیچ کنترلی بر وسیله نقلیه ای که بر آن سوار هستند، ندارند باعث اضطراب و وحشت آنها می شود. فرقی نمی کند مهمترین علل ترس از پرواز چه باشند، برای کاهش دادن این ترس، گام های خاصی وجود دارند که می بایست حتما آنها را بردارید. اینکه سفر هوایی انجام بدهید یا ندهید، یک انتخاب شخصی است و هیچکس نمی تواند برایتان تصمیم بگیرد. اما اگر از آن دسته هستید که نمی خواهید این ترس باعث تغییر روش زندگیتان شود، حتما این نوشتار را بخوانید تا با روش های مقابله با ترس از پرواز آشنا شوید.

معرفی تعدادی از روش های مقابله با ترس از پرواز

بدانید که باید انتظار چه چیزی را داشته باشید

برای بسکمک از کسانی که از پرواز ترس دارند، دانستن اساس عملکرد هواپیماها بسیار مفید خواهد بود و اضطراب آنها را تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد داد. برای مثال، اگر بدانند که در صورت از کار افتادن موتور هواپیما، این وسیله نقلیه قادر است به پرواز کردن ادامه بدهد، نگرانی کمتری در مورد عملکرد این وسیله خواهند داشت. کافیست کمی در اینترنت جستجو کنید و توضیحات ساده ای در مورد چگونگی معلق ماندن هواپیما در هوا، چیزهایی که باعث تکان های شدید آن می شوند و دلیل صداهای ترسناکی که در هنگام اوج دریافت و فرود هواپیما می شنوید، پیدا کنید. روانشناسان توصیه می نمایند از خودتان سوال کنید: چه فاجعه ای ممکن است رخ دهد؟! من فکر می کنم دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد؟! از چه کاهی در حال ساختن کوه هستم؟! حتما قبل از سوار شدن بر هواپیما این سوالات و مهمترین علل ترس از پرواز را پاسخ دهید.

با هواپیمای سفرتان بیشتر آشنا شوید

اینکه بدانید هواپیمایی که قرار است سوار آن شوید، چه شکلی دارد باعث می شود ترسناک بودن آن برایتان کمتر شود. برخی از مسافرهایی که استرس پرواز دارند، تصویری از هواپیمای مورد نظر را روی صفحه کامپیوترشان می گذارند تا هر لحظه آن را ببینند؛ بدین صورت تا زمانیکه وقت پروازشان برسد، این تصویر برایشان آشنا می شود، نه ترسناک.

صندلی نزدیک به پنجره را انتخاب نکنید

بیشتر خطوط هوایی به شما این امکان را می دهند که قبل از پرواز، صندلی خود را انتخاب کنید. در این صورت، توصیه می شود صندلی کنار راهروی هواپیما را انتخاب کنید؛ بخصوص اگر از کلاستروفوبیا رنج می برید و از فضاهای تنگ و بسته ترس دارید. با انتخاب صندلی کنار راهرو، کمتر احساس می کنید که توسط افراد دیگر احاطه شده اید و همچنین قادر خواهید بود که از جای خود بلند شوید و در صورت دلخواه راه بروید. این کار همچنین کمک می کند که از پنجره هواپیما دور باشید و نتوانید مناظری که یکی از مهمترین علل ترس از پرواز هستند را تماشا کنید.

تصاویر و فیلم هایی که می بینید را با دقت و احتیاط انتخاب کنید

این نکته به نظر بسیار ساده و بدیهی می رسد؛ اما اهمیت بالایی دارد. از تماشای فیلم هایی که به سوانح هوایی مرتبط هستند، اخبار سقوط هواپیماها یا سایر تصاویر و فیلم های ترسناکی که در رسانه ها موجود هستند، خودداری کنید. براساس مطلب روش های مقابله با ترس از پرواز بخاطر داشته باشید که اکثریت قاطع پروازها سالم به مقصد می رسند؛ اما تنها پروازهایی که دچار مشکل می شوند در اخبار و فیلم ها به نمایش در می آیند. بنابراین، اجازه ندهید این تصاویر و ویدیوها شما را آشفته سازند و پرواز را برایتان تعریف نمایند.

مثبت فکر کنید

هرچه به روز پرواز نزدیکتر می شوید، امکان اینکه اضطراب و ترس از سفر برایتان به وجود بیاید، بیشتر است. هرگاه دچار این مشکل شدید، ترس از پرواز را با هیجان امکان حضور در یک هواپیما و سفر با آن برای رسیدن به یک مقصد فوق العاده جالب و مفرح، جایگزین کنید. سعی کنید روی نکات مثبت تمرکز داشته باشید؛ مانند تمام چیزهای جالبی که قرار است با رسیدن به مقصد ببینید و کارهای فوق العاده ای که برای انجام دادن آنها برنامه ریزی کرده اید.

عجله نکنید

سعی کنید زمان خارج شدن از خانه را طوری تنظیم کنید که به اندازه کافی وقت برای رسیدن به پروازتان داشته باشید. وقتی دیرتان می شود و برای رسیدن به گیت فرودگاه عجله می کنید و نگران این هستید که از هواپیما جا بمانید، همه اینها باعث افزایش بی رویه اضطراب و ترس می شوند.

در سالن انتظار فرودگاه منتظر پرواز خود بمانید

بیشتر خطوط هوایی دارای سالن های انتظار اختصاصی هستند؛ این سالن ها اغلب ساکت و شیک و از شلوغی و هیاهوی بخش های دیگر فرودگاه مجزا طراحی می شوند. اگر متوجه شدید که این سالن های انتظار تنها به اعضای کلوب ها یا مسافران ثروتمند اختصاص دارند، کافیست مبلغی کمتر از 50 دلار بپردازید و برای یک روز از این سالن ها استفاده کنید؛ این مبلغ برای بدست آوردن یک مکان آرام برای کسب آرامش و آماده شدن برای پرواز، مبلغ زیادی نیست.

با کارکنان هواپیما آشنا شوید

اگر قبل از پرواز به اندازه کافی زمان وجود دارد، برای ملاقات با خلبان هواپیما درخواست کنید. اگر امکان این کار وجود نداشت، یک یا دو دقیقه را به گفتگو با یکی از مهمانداران بپردازید. اغلب اوقات، آشنایی با کسانی که ایمنی شما در دستانشان قرار گرفته است، می تواند باعث شود در فضای محبت آمیز تری قرار بگیرید و به شما اطمینان دهد که این افراد با دانش و کارآمد هستند و می توانند ایمنی شما را تامین نمایند.

خودتان را با موسیقی و موارد شنیدنی دیگر سرگرم کنید

حتما گوشی تلفن همراه یا تبلت خود را از آهنگ های مورد علاقه تان و موسیقی های آرام بخش پر کنید؛ گوش دادن به آنها باعث می شود ذهنی آرامتر پیدا کنید. همچنین می توانید از اپلیکیشن هایی مانند هد اسپیس Headspace یا سیمپل هبیت Simple Habit فایل های مدیتیشن ضد استرس یا توضیح چگونگی تنظیم نفس کشیدن را دانلود کنید تا بتوانید در زمانیکه گوشی خود را در حالت پرواز قرار داده اید، به آنها گوش دهید و آرامش بگیرید.

به خودتان یادآوری کنید کنترل شما با چه کسی است

بسکمک از مسافرانی که دچار ترس و اضطراب هستند، بخاطر عدم کنترلی که روی ایمنی یا عملکرد هواپیما دارند، اذیت می شوند. در اینگونه مواقع سعی کنید کنترل خود را بدست بیاورید و به خودتان یادآوری کنید که شما تصمیم گرفته اید که پرواز کنید و تنها خودتان می توانید تصمیم بگیرید چگونه در مقابل این تجربه عکس العمل نشان دهید. اینگونه است که به یاد می آورید کنترل همه چیز دست خودتان است و آرامتر می شوید.

درست نفس بکشید

وقتی اضطراب افزایش می یابد، ممکن است در نفس کشیدن شما اختلال به وجود بیاید؛ اما نفس های عمیق و بلند باعث کاهش استرس می شوند. بنابراین سعی کنید آرام و عمیق نفس بکشید و از پنج تا ده بشمارید. نفس کشیدن شما باید به این صورت باشد که نفس را از بینی به درون بکشید و از دهانتان بیرون دهید. ممکن است این نکته خیلی بدیهی به نظر برسد؛ اما این کار واقعا به کاهش اضطراب کمک می کند. روشن کردن دریچه های هوای بالای سرتان، تکیه دادن به عقب و بستن چشم ها ممکن است کمک نمایند احساس ترستان از فضای تنگ و بسته کمتر شود. بو کردن یک شی معطر یا مکیدن یک قرص نعنا نیز از دیگر روش های آرامش بخش براساس مقاله روش های مقابله با ترس از پرواز هستند.

با خواندن یک کتاب جالب یا تماشای یک فیلم مفرح خودتان را سرگرم کنید

یک مجله جالب، یک کتاب خوب یا یک پازل در کیفی که به درون هواپیما می برید، بگذارید؛ اینگونه سرگرمی ها ذهن شما را از آنچه که قرار است اتفاق بیفتد، دور می کند. بهتر است در سیستم سرگرمی داخل هواپیما یک فیلم کمدی تماشا کنید یا از قبل، تعدادی از فیلم های مورد علاقه تان یا فیلم هایی که مشتاق دیدنشان هستید را ذخیره کنید و در طول پرواز به تماشای آنها بنشینید.

نوشیدنی مناسب بنوشید

سعی کنید نوعی از نوشیدنی را انتخاب کنید که به کاهش اضطراب و ترس شما کمک کند. نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای که دارای کافئین هستند، ممکن است باعث آشفتگی بیشتر شما شوند.

با جریان امور خود را هماهنگ کنید

این حقیقت را که ترس یک احساس موقتی است و بالاخره به سرانجام خواهد رسید، دریابید. اگر از از دست دادن کنترل خود و تسلیم شدن به ترس می ترسید، به خودتان یادآوری کنید که حتی یک وحشت بزرگ نیز احساسی کاملا موقتی است. اگر خودتان را با جریان امور هماهنگ کنید و کنترل احساساتتان را در دست بگیرید، همه چیز فرایند بهتری به خود می گیرد.

قرص بخورید

اگر همه تکنیک های را برای مهار مهمترین علل ترس از پرواز به کار گرفته اید و پیروز نبوده اید، طبق مشورت قبلی با یک پزشک، یک قرص ضد اضطراب یا قرص خواب بخورید. این کار را در ابتدای پرواز انجام دهید تا در طول پرواز تاثیر قرص را احساس کنید.

آموزشگاه ما: آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: همگردی
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10104

به "معرفی تعدادی از روش های مقابله با ترس از پرواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از روش های مقابله با ترس از پرواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید