مرگ شاه خورشید ایران نزدیک است ، یادگار 2500 ساله کرمانی ها نفس های آخر را می کشد ، فرماندار ریگان: بی توجهی ها کار را به اینجا کشید

به گزارش کنفرانس هکا، مقبره 2 هزار و 500 ساله شاه خورشید ریگان در عمق کویر شرق استان کرمان رو به تخریب و نابودی است.

مرگ شاه خورشید ایران نزدیک است ، یادگار 2500 ساله کرمانی ها نفس های آخر را می کشد ، فرماندار ریگان: بی توجهی ها کار را به اینجا کشید

خبرنگاران: ریگان بر اساس کتب تاریخی از جمله معجم البلدان شهری باستانی و پررونق بوده و به دلیل قرار دریافت در راستا جاده ابریشم به همراه شهر بم از جمله مهمترین مراکز تجاری و بازرگانی جنوب شرق ایران به شمار می رفته است. این شهرستان تا قرن هشتم هجری بزرگترین مرکز تجاری جنوب شرق محسوب می شده و تاریخ آن همزاد شهر بم ذکر شده و این دو شهر مکمل یکدیگر بوده اند.

بنای دو هزار و 500 ساله شاه خورشید با ابعاد 7.5 در 7.5 متر یکی از کهن ترین بناهای تاریخی ایران در ریگان واقع شده است. این بنای تاریخی که در واقع مقبره دختر بهمن بن اسفندیار است با وجود اینکه در سال 1381 به ثبت ملی رسیده به دلیل بی توجهی مسئولان، توفان های سهمگین و باران های سیل آسا در معرض تخریب کامل قرار گرفته است.

بسیاری این بنای خشتی که مقبره شاه خورشید و قلعه شاه خورشید نامیده می گردد را مکمل ارگ بم دانسته اند. این بنای تاریخی از اهمیت بالایی در گردشگری برخوردار است اما متاسفانه به دلیل بی تفاوتی میراث فرهنگی در بدترین وضعیت قرار گرفته است.

بلندترین تپه های شنی جهان با ارتفاع 75 متر که هر ساله به دلیل وزش بادهای فصلی بر طول و ارتفاعشان افزوده می گردد نیز در منطقه ریگان قرار دارند که گردشگران می توانید از آنها نیز بازدید نمایند. این تپه های شنی در روستای علی آباد پشت ریگ در 12 کیلومتری ریگان قرار دارند که بیشتر گردشگران به دلیل خاصیت درمانی آنها به این منطقه سفر می نمایند.

به گزارش خبرنگاران، امین باقری فرماندار ریگان درباره آخرین وضعیت این بنای تاریخی ارزشمند می گوید: 50 اثر تاریخی در شهرستان ریگان وجود دارد که تنها مقبره شاه خورشید ثبت ملی شده اما با این وجود در معرض تخریب قرار گرفته است.

فرماندار ریگان با بیان اینکه ریگان بسیار محروم است و باید سرمایه گذاری گردد ادامه می دهد: مرمت مقبره شاه خورشید یاری بسیاری به رونق این شهرستان خواهد نمود. مرمت بنا های تاریخی ریگان احتیاج به توجه ویژه دارد و امیدواریم در این زمینه اقدام موثری انجام گردد.

وی طوفان های شن و بارش های سهمگین فصلی را دلیل برجسته تخریب آثار تاریخی به خصوص شاه خورشید می داند و می گوید: بی توجهی به مرمت و نگهداری از این بنا در سال های گذشته دلیل اصلی بروز خسارت بوده است.

باقری ادامه می دهد: چهار اثر تاریخی دیگر ریگان شامل قلعه سنگ آباد، قلعه دهگود، سردرب وزیری و ارگ جزان در انتظار ثبت ملی هستند اما تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.

maeaedu.ir: آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: چمدان
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 5394

به "مرگ شاه خورشید ایران نزدیک است ، یادگار 2500 ساله کرمانی ها نفس های آخر را می کشد ، فرماندار ریگان: بی توجهی ها کار را به اینجا کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ شاه خورشید ایران نزدیک است ، یادگار 2500 ساله کرمانی ها نفس های آخر را می کشد ، فرماندار ریگان: بی توجهی ها کار را به اینجا کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید