محققان ایرانی دستیار رباتیک جراح قلب طراحی کردند

به گزارش کنفرانس هکا، دستیار رباتیک جراح قلب تپنده در آزمایشگاه تحقیقاتی رباتیک دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شد.

محققان ایرانی دستیار رباتیک جراح قلب طراحی کردند

به گزارش ایرنا، طرح ساخت دستیار رباتیک جراح قلب تپنده، جزو برنامه همکاری های بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با همکاری مهدی توکلی از دانشگاه آلبرتا کانادا صورت گرفته است.

  • مجله قلب

حیدرعلی طالبی رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره ویژگی های این ربات گفت: این ربات می تواند همزمان با ضربان قلب حرکت نموده و به جراح در انجام دقیق جراحی یاری کند و امکان دیدن تصاویر برای جراح راحت تر باشد.

وی توضیح داد: این دستگاه مراحل تحقیقاتی خود را با موفقیت به سرانجام رسانده و در صورت حمایت های اقتصادی می توان آن را در مرحله کلینیکی بکار گرفت.

ایمان شریفی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه امیرکبیر و همکار طرح نیز به حضور 6 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در این طرح اشاره نمود و گفت: در این طرح، جراح می تواند از راه دور و با استفاده از جوی استیک (دسته) ربات را راهنمایی کند تا بتواند جراحی دقیق و ظریفی را انجام دهد.

وی یادآور شد: در جراحی های ترمیمی، قلب باید خون را تخلیه و به دستگاه دیگری که کار قلب را انجام می دهد، منتقل کند. چنین اقدامی خطر بروز سکته قلبی را افزایش می دهد از این رو این ربات همزمان با ضربان قلب حرکت می نماید.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: این ربات دستیار می تواند تمام حرکات قلب را تقلید کند و با قلب جلو و عقب گردد. این دستگاه علاوه بر جراحی قلب می تواند در جراحی های قفسه سینه و داخل شکم بکار گرفته گردد. این دستگاه در دو نسخه (ورژن) ساخته شده است که نسخه قدیمی تر، بزرگ تر و نسخه جدیدتر، کوچک تر است.

شریفی اضافه کرد: هر ربات تا پنج درجه آزادی عمل دارد و دو بازوی رباتیک در کنار هم می توانند تا 10 درجه آزادی عمل داشته باشند. تا کنون بیش از 30 مقاله از این کار تحقیقاتی منتشر شده است.

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kalarena.com: کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 4351

به "محققان ایرانی دستیار رباتیک جراح قلب طراحی کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان ایرانی دستیار رباتیک جراح قلب طراحی کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید