مجموعه فیلم های مرد عنکبوتی؛ از بدترین تا بهترین
به گزارش کنفرانس هکا، مردعنکبوتی یکی از محبوب ترین چهره های ابرقهرمانی است به شکلی که اگر بتمن را نادیده بگیریم می گردد ادعا کرد در میان شخصیت های ابرقهرمانی شاخص بیشترین تعداد فیلم سینمایی براساس شخصیت مرد عنکبوتی ساخته شده است. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کنیم که شخصیت اسپایدرمن همیشه نقش پررنگی در دنیا سینمایی مارول داشته است. مرد عنکبوتی چه پیتر پارکر باشد چه مایلز مورالز ذاتا کودکی است که لقمه های عظیمتر از دهانش برمی دارد و مجبور است مسئولیتی عظیم را برعهده بگیرد.
شخصیت اسپایدرمن در سال 1977 برای اولین بار در فیلمی تلویزیونی به همین نام ظاهر شد. در اواسط دهه هشتاد حقوق سینمایی مربوط به این شخصیت خریداری شد و در نهایت در گذر زمان در حالی که میان چندین شرکت فیلم سازی دست به دست شد به سونی پیکچرز رسید. سونی سم ریمی را استخدام کرد تا در سال های 2002، 2004 و 2007 به ترتیب فیلم های مرد عنکبوتی، مرد عنکبوتی 2 و مرد عنکبوتی 3 را کارگردانی کند. در این آثار توبی مگوایر ایفای نقش پیتر پارکر را برعهده داشت.
اما سال 2010 سونی تصمیم گرفت این مجموعه سینمایی را دوباره از نو راه بیاندازد و برای این کار مارک وب را به استخدام خود درآورد. این بار وب در حالی که نقش اصلی فیلم را به اندرو گارفیلد سپرده بود برای سونی دو فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز و مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 را به ترتیب در سال های 2012 و 2014 ساخت.
در ادامه راستا فیلم های مرد عنکبوتی در سال 2015 استودیوهای مارول (شرکت دیزنی) و سونی طبق قراردادی این شخصیت را وارد دنیا سینمایی مارول کردند. براساس این قرارداد در فیلم های مشترک، سونی تصمیمات نهایی را درباره آثاری می گرفت که اسپایدرمن شخصیت مرکزی بود و مارول هم تصمیمات اساسی را در فیلم هایی اتخاذ می کرد که این شخصیت از جمله شخصیت های فیلم بود اما نقش مرکزی برعهده نداشت.
این قرارداد به ساخت مجموعه ای از آثار سینمایی جدید منجر شد که در همه آن ها شخصیت مرد عنکبوتی این بار با بازی تام هالند حضور داشت؛ کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی در سال 2016، مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه در سال 2017، انتقام جویان: جنگ ابدیت در سال 2018، انتقام جویان: انتها بازی در سال 2019 و مرد عنکبوتی: دور از خانه در سال 2019 از جمله این آثار بودند. در میان این آثار دو فیلم بازگشت به خانه و دور از خانه با موضوع شخصیت اسپایدرمن فراوری شدند.
در نهایت باید به این نکته هم اشاره کنیم که سونی سال 2015 تصمیم به فراوری یک انیمیشن گرفت؛ این انیمیشن مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی نام داشت که سال 2018 اکران شد و عملکرد کاملا پیروزیت آمیزی داشت. در ادامه 8 فیلم سینمایی را که در آن اسپایدرمن نقش مرکزی دارد به ترتیب از بدترین به بهترین فهرست نموده ایم.
هشدار: ممکن است در فرایند معرفی فیلم ها برخی از جزییات داستانی لو برود
8- مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 (The Amazing Spider-Man 2)
دومین فیلم از مجموعه فیلم های مرد عنکبوتی نوعی فاجعه در فراوری یک اثر سینمایی محسوب می شود؛ فاجعه ای تمام عیار. در فیلم سینمایی مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 محصول سال 2014 قرار نیست با داستان پیش برویم و پیتر پارکر (با بازی اندرو گارفیلد) به عنوان یک شخصیت پخته در نظر بیننده شکل بگیرد، بلکه فیلم صرفا ساخته شده تا دنباله دیگری از یک مجموعه باشد و دنیا گسترده ای از اسپین آف ها را بسازد. به دلیل عدم پیروزیت مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 از نگاه منتقدان تمام برنامه هایی که برای ادامه این مجموعه وجود داشت متوقف شد و ادامه کار بار دیگر در دنیا سینمایی مارول از سر گرفته شد.
فیلم گره های مختلفی دارد که اساسا قادر نیست به درستی آن ها را پیش ببرد و در نهایت بگشاید. تدوین بسیار آشفته است و به شکلی اجرا شده که امکان تمرکز بر خط داستانی را کاملا از مخاطب گرفته است؛ در واقع با این شیوه تدوین نمی شود روی هیچکدام از شخصیت های فیلم متمرکز شد.
اما شاید شکست اصلی اسپایدرمن شگفت انگیز 2، شکست در ساخت شخصیت های منفی فیلم بود. این اثر سینمایی با وجود در اختیار داشتن سه بازیگر مطرح حتی از پس ساختن شخصیت های شرور خود برنیامد و نتوانست شخصیت هایی بسازد که برای پیتر پارکر تهدید قانع نماینده ای باشند. دین دی هان در نقش هری آزبورن کوشش خود را نموده تا از پس کار بربیاید اما رابطه اش با پیتر خوب از آب در نیامده است و از سوی دیگر تبدیل هری به گابلین سبز بسیار ناگهانی و عجولانه اتفاق می افتد. جیمی فاکس در نقش الکترو و پل جیاماتی در نقش راینو هم با نقش آفرینی های پوچ و سطحی ابدا بهتر از دین دی هان عمل ننموده اند.
درحالیکه رابطه بین اندرو گارفیلد و اما استون در اولین قسمت از مرد عنکبوتی شگفت انگیز از نقاط قوت فیلم محسوب می شد اما در دومین قسمت این مجموعه به این رابطه کم پرداخته شده است و در واقع می شود ادعا کرد که رابطه آن شور و بازیگوشی قسمت قبل را ندارد. فیلم صحنه های اکشن متعددی دارد اما با وجود تعدد هیچکدام آن ها آنقدر تاثیرگذار نیستند که در خاطر بمانند. موسیقی هم آنطور که باید خوب عمل ننموده و در مجموع بی کیفیت است. صحنه آخر فیلم که در آن مرد عنکبوتی، پسربچه ای که لباس مرد عنکبوتی را پوشیده از دست راینو نجات می دهد به قدری بد نوشته و بد تصویرپردازی شده است که هنگام دیدنش با خودتان می گویید واقعا چطور ممکن است چنین چیزی به ذهن یک نفر برسد و جلوی دوربین برود.
می توان گفت مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 - با بازی های ضعیف، شخصیت هایی که به درستی پرداخته نشده اند، لحنی که ثبات ندارد و صرفا کوشش برای ساختن بستری که بشود روی آن فیلم های آینده مجموعه را ساخت - با قاطعیت بدترین فیلم از مجموعه فیلم های مرد عنکبوتی تا به امروز است.
مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 از هر 6 فیلم سینمایی دیگر مجموعه در آمریکا عملکرد تجاری ضعیف تری نشان داد و صرفا از انیمیشن مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی بیشتر فروخت.
7- مرد عنکبوتی 3 (Spider-Man 3)
مرد عنکبوتی 3 هم مانند مردعنکبوتی 2 از دخالت های استودیویی آسیب زیای دید. کارگردان فیلم سم ریمی مجبور بود شخصیت های دیگری را به مجموعه اضافه کند. ادی براک/ ونوم (با بازی توفر گریس) و گوئن استیسی (با بازی برایس دالاس هاوارد) دو نمونه از شخصیت هایی هستند که برخلاف میل کارگردان به سومین فیلم سه گانه مرد عنکبوتی اضافه شدند. در نتیجه همین موضوع و فراوانی بیش از حد شخصیت ها فیلم قادر نیست عملکرد پیروزی از خود نشان دهد؛ در واقع آنقدر دست مایه به فیلم اضافه شده که کارگردان قادر به استفاده و پردازش درست همه آن ها نیست. اما با وجود نکات مطرح شده مرد عنکبوتی 3 توانسته حساسیت های سبک سم ریمی را که همان شوخ طبعی های منحصر به فرد اوست تا حدودی حفظ کند در حالی که مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 صرفا یک فراوری بی کیفیت استودیویی بود.
در واقع حتی مضحک ترین صحنه های فیلم مرد عنکبوتی 3 که ممکن است بی فایده و بی تاثیر به نظر برسند (مثل سکانس های پایکوبی پیتر پارکر) دست کم کوششی هستند برای انتقال همان لحنی که در دو فیلم اول مجموعه وجود داشت.
درست مثل فیلم شماره 8 این لیست، سومین فیلم از مجموعه ابرقهرمانی مرد عنکبوتی هم با شخصیت های شرور زیادی پر شده است اما اتفاقا برخی از این شخصیت ها خوب از آب در آمده اند. توماس هیدن چرچ در نقش فلینت مارکو خیلی خوب از پس ایفای نقشش برآمده است. دزدی که سعی می نماید زندگی دخترش را نجات دهد و به مردشنی تبدیل می شود. تنزل شخصیت مارکو به شخصیتی که کارهای شرورانه می نماید و همچنین تصمیم پیتر برای به فراموشی سپردن وی در انتهای فیلم بسیار تاثربرانگیز است. با این حال توفر ریس در نقش ادی براک پختگی لازم را ندارد و انگار در انتها کار به شکلی کاملا تصنعی به فیلم اضافه شده است؛ به همین دلیل بوضوح احساس می شود که این شخصیت خام و قلابی است.
در عین حال تبدیل هری آزبورن (با بازی جیمز فرانکو) به گابلین جدید هم سرهم بندی شده و عجولانه به نظر می رسد. از طرف دیگر مثلث های مختلف عشقی بین پیتر، هری، ماری جین، گوئن استیسی و ادی براک کم کم خسته نماینده شده و فضای فیلم مدام مابین یک کمدی سرگرم نماینده و یک ملودرام عبوس جابه جا می شود بی آنکه بتواند واقعا به یکی از آن ها وفاداری کاملش را حفظ کند.
همچنین این ایده که پیتر پارکر تحت تاثیر سیمبیوت فاسد شود و وجه تاریکش را نشان دهد شاید روی کاغذ خوب عمل کند اما در واقع درون فیلم خنده دار به نظر می رسد و کارآیی لازم را نداشته است. در نهایت باید گفت گرچه مرد عنکبوتی 3 آنقدرها هم که گفته می شود فیلم بدی نیست و به هر حال نقاط قابل توجهی هم دارد اما این اثر سینمایی واقعا انتها ناامیدنماینده ای است بر یک سه گانه ابرقهرمانی که می شد کاملا بی نقص و بسیار باکیفیت تمام شود.
مرد عنکبوتی 3 چهارمین فیلم پرفروش از مجموعه مرد عنکبوتی در ایالات متحده آمریکا بود. این فیلم درون آمریکا نسبت به دو قسمت قبلی سه گانه کمتر فروخت اما به دلیل عظیمترشدن بازار دنیای در مجموع فروش سراسری خود رقم نهایی عظیمتری را به ثبت رساند.
6- مرد عنکبوتی شگفت انگیز (The Amazing Spider-Man)
در یک قضاوت کلی می شود ادعا کرد فیلم سینمایی مرد عنکبوتی شگفت انگیز به کارگردانی مارک وب فیلم خوبی است. در واقع بهتر است بگوییم این اثر سینمایی نه فیلم خیلی بدی است و نه یک فیلم بسیار باکیفیت است.
اما نقطه ضعف اصلی فیلم کجاست؟ می شود گفت چیزی که در خصوص فیلم ناامیدنماینده به نظر می رسد به درگیری کلیشه ای آن با فرمول های مجموعه مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی مربوط است. فیلم همواره کوشش می نماید که بر اساس همان ایده های سه گانه قبلی پیش رود و همین موضوع هم باعث شده نتواند برای خود یک هویت مستقل ایجاد کند.
در واقع تماشای فیلمی با همان داستان نسخه اصلی که چیز جدیدی برای گفتن ندارد بسیار خسته نماینده است. برخی از لحظات کلیدی فیلم مثل صحنه سخنرانی عمو بن برای پیتر کاملا تکراری است با این تفاوت که از سبک منحصر به فرد سم ریمی در بیان موقعیت هم بی بهره است. فیلم نامه به شخصیت شرور کرت کانرز/لیزارد با بازی ریس ایفانز انگیزه های کافی نداده تا مخاطب بتواند برنامه های شرارت آمیز عجیب و غریب او را باور کند. فیلم همچنین به شکلی افراطی به جستجوهای پیتر درباره خانواده اش و سرنوشت آن ها متکی است؛ مرد عنکبوتی شگفت انگیز با اینکه سعی دارد به وسیله این راستا یک ارتباط عاطفی ایجاد کند و برمخاطب اثر بگذارد اما در رسیدن به این هدف از پیش شکست خورده است.
اندرو گارفیلد بازی متفاوتی را در نقش پیتر پارکر ارائه داده است. اگرچه به نظر می رسد تفسیر مدرن تر او از نقش یک نوجوان گوشه گیر با ریشه های فکری پیش تر شناخته شده مرد عنکبوتی نامتجانس است اما در نهایت گارفیلد روی پرده بسیار کاریزماتیک و جذاب به نظر می رسد به خصوص وقتی در لباس مرد عنکبوتی به صحنه می آید. ارتباطی که بین پیتر و گوئن استیسی (با بازی اما استون) شکل می گیرد بسیار تماشایی و دوست داشتنی است، همچنین دنیس لری در نقش جورج استیسی پدر گوئن بسیار قوی ظاهر می شود. جورج استیسی یک افسر پلیس است، پلیسی که دشمن مرد عنکبوتی است و به نوعی برای پیتر در شمایل یک پدر قرار می گیرد.
در نهایت باید اشاره کنیم که سکانس های اکشن فیلم بسیار خلاقانه و هیجان انگیز هستند به خصوص سومین مواجهه مرد عنکبوتی و لیزارد. همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره شد مرد عنکبوتی شگفت انگیز فیلم بدی نیست و دور از انصاف است اگر با قسمت دوم خود مقایسه یا یکی گرفته شود با این وجود از آن دست فیلم ها هم نیست که در ذهن تان بماند.
این اثر سینمایی در اکران داخل آمریکا میان 8 فیلم مورد آنالیز این فهرست از نظر فروش در رتبه ششم می ایستد. با این وجود اگر فروش دنیای فیلم را هم مورد توجه قرار دهیم باز هم مرد عنکبوتی شگفت انگیز قادر نیست رکورد سه گانه اولیه را بشکند.
5- مرد عنکبوتی: دور از خانه (Spider-Man: Far From Home)
در ابتدا باید اشاره کنیم که از نظر کیفیت بین فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز (فیلم ششم این فهرست) و فیلم سینمایی مرد عنکبوتی: دور از خانه (فیلم پنجم) فاصله بسیار زیادی وجود دارد. مرد عنکبوتی: دور از خانه کاملا سرگرم نماینده است و خیلی حساب شده وارد دنیا سینمایی مارول می شود. این فیلم ابرقهرمانی درست بعد از فیلم سینمایی انتقام جویان: انتها بازی به روایت دنیا سینمایی مارول می پردازد و نشان می دهد که پیتر پارکر در سایه اتفاقات فیلم انتها بازی حال باید چه فشارهایی را تحمل کند و از سر بگذراند.
مرد عنکبوتی: دور از خانه مثل فیلم سینمایی مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه یک کمدی دبیرستانی فرح بخش است که بین ابرقهرمان ها اتفاق می افتد و بهترین قسمت های فیلم قطعا شکل روابط پیتر با دوستانش در طول تعطیلات شان در اروپا است بویژه هنگامی که پیتر پارکر کوشش می نماید عشقش را به مری جین نشان دهد. هم چنین کوشش پیتر برای برقراری تعادل زندگی اش در درون و بیرون از لباس مرد عنکبوتی به نوعی تجسمی عالی از اسطوره مرد عنکبوتی است.
اما مسائل فیلم کجاست؟ شرایط های کمیکی که پیتر در روابطش با آن درگیر می شود که با بهره گیری از هر موقعیت خجالت آوری که ممکن بوده ساخته شده و همچنین اتکای بیش از حد فیلم به دنیا سینمایی مارول به این اثر ابرقهرمانی آسیب هایی می زند. به نظر می رسد فیلم نامه نویسان باید فکری اساسی تر درباره ارتباط شخصیت مرد عنکبوتی با دنیا سینمایی مارول بنمایند؛ اینکه دقیقا پیتر قرار است چه مفهومی برای این دنیا سینمایی داشته باشد؛ آیا او از پس اتفاقات فیلم انتها بازی همچون یک میراث دار عمل می نماید یا حضورش در این دنیا معنای متفاوتی دارد؟ این ها سوالاتی است که در لایه ای عمیق تر ایجاد می شود و فیلم به خوبی از پس پاسخ دادن به آن ها برنیامده.
به عنوان یک نقد دیگر این نکته هم مطرح شده که انگیزه های شخصیت میستریو (با بازی جیک جیلنهال) در فیلم نامه ضعیف است و اساسا پیچش فیلم نامه در رابطه با او بسیار رو و خام دستانه طراحی شده اما در کل با وجود آنکه شخصیت پردازی میستریو غنی نیست اما جیک جینهال پیروز شده با بازی عجیب و خاصی که ارائه می دهد تا حدودی نواقص را جبران نموده و از طرفی هم در صندلی پدر غایب پیتر قرار بگیرد.
در نهایت با اشاره به سکانس های اکشن فیلم باید اشاره نمود که آن ها چندان به یادماندنی نیستند اما به هر حال در عموم صحنه ها احساسات شخصیت ها تاثیر خود را روی مخاطب می گذراند؛ مثلا وقتی هویت واقعی پیتر برای مری جین روشن می شود. می توان ادعا کرد مرد عنکبوتی: دور از خانه هم در قالب سری فیلم های مرد عنکبوتی و هم در قالب فیلمی متعلق به سینمای مارول عملکرد قابل قبولی ارایه نموده است اما هنوز هم در هیچکدام از این مجموعه ها در میان بهترین آثار ساخته شده جا ندارد.
4- مرد عنکبوتی (Spider-Man)
فیلم سینمایی مرد عنکبوتی محصول سال 2002 به کارگردانی سم ریمی فیلمی است که دنیای ابرقهرمان ها را تغییر داد. درحالیکه فیلم هایی مثل تیغه و مردان ایکس در بین مردم محبوب بودند مرد عنکبوتی شور و شوق تماشای فیلم های ابرقهرمانی را دوچندان کرد؛ تغییر محسوسی که تا امروز هم ادامه دارد. این اثر سینمایی بر پایه کتابی با همین نام به نویسندگی استن لی و استیو دیتکو ساخته شده است.
سم ریمی انتخاب خوبی برای کارگردانی این اثر سینمایی بود. این کارگردان با توجه به سابقه ساخت مجموعه مرده شیطانی، برای خلق اثری مبتکرانه و طنزآمیز گزینه مناسبی به نظر می رسید و گمان می رفت آمادگی ساختن اثری متفاوت و عظیم را دارد. مهم تر از همه اینکه ریمی احساسات و ویژگی هایی به فیلم اضافه نمود که کاملا در راستای شخصیت پردازی های استن لی در کتاب مرد عنکبوتی بود. در واقع ریمی اصالت محصولی که استن لی خلق نموده بود را حفظ کرد و در عین حال چیزهای مختصری به آن اضافه نمود که کاملا با سرنخ های اصلی شخصیت هم راستا بود. ریمی در عین حال از اینکه شخصیت هایش در فیلم کمی هم شوخ طبعی و حماقت را چاشنی کار نمایند واهمه ای نداشت.
داستان اصلی پیتر پارکر روایت یک ماجراجویی قهرمانانه است و به خاطر بازی خاص توبی مگوایر به سمت و سوی کند پیش رفتن و خسته نماینده شدن نمی رود. در حالیکه رابطه عاشقانه پیتر پارکر و مری جین (با بازی کیرستن دانست) می تواند کمی آزاردهنده شوند اما در کل تمام روابطی که پیتر در زندگی خود تجربه می نماید مثل رابطه اش با عمو بن (با بازی کلیف رابرتسون) شالوده تبدیل شدن او به یک ابرقهرمان را فراهم می نماید. گرچه صحنه سخنرانی قدرت زیاد با خود مسئولیت زیادی به همراه می آورد از زمان انتشار فیلم تا امروز بارها به شوخی یا جدی تکرار شده اما واقعا نباید فراموش کرد که یک لحظه مهم سینمایی باقی مانده و به نوعی مظهر همه چیزهایی است که برای پردازش یک شخصیت ابرقهرمانی ضروری به نظر می رسد.
از سوی دیگر می توان ادعا کرد ویلم دفو در نقش نورمن آزبورن/گرین گابلین به عنوان اولین شخصیت منفی برجسته در مجموعه فیلم های مرد عنکبوتی آنقدر خوب ظاهر شد که می توان از او همچون رقیبی قدر برای بازی آلفرد مولینا در نقش دکتر اختاپوس در مرد عنکبوتی 2 یاد کرد. دفو به خوبی از پس سختی های این نقش بر می آید و صحنه گرفتار شدن هری آزبورن (با بازی جیمز فرانکو) پسر نورمن و بهترین دوست پیتر، بین پدرش و دوستش از بهترین صحنه های داستان در سه گانه مرد عنکبوتی است.
شاید اگر امروز دوباره به دیدن مرد عنکبوتی که محصول سال 2002 است بروید به نظرتان برسد برخی صحنه ها جذابیت شان را حذف ننموده اند اما با نگاهی کلی نقطه قوت مرد عنکبوتی به عنوان نسخه اصلی از این مجموعه عظیم این بود که نشان داد می شود یک بلاک باستر ابرقهرمانی واجد شوخ طبعی و انسانیت ساخت که می تواند قلب مخاطبانش را تسخیر کند.
گرچه مرد عنکبوتی از نظر فروش در سراسر دنیا به پای برخی از فیلم های جدید مجموعه نمی رسد اما هنوز هم پس از گذر 18 سال پرفروش ترین فیلم این مجموعه سینمایی در ایالات متحده آمریکا به حساب می آید. اسپایدرمن همچنین سال 2002 پرفروش ترین فیلم سینمایی در آمریکا لقب گرفت.
3- مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse)
فیلم سینمایی مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی از عظیمترین شگفتی های این دهه به حساب می آید. یک دستاورد خلاقانه و جسورانه از مجموعه مرد عنکبوتی که به سرعت به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های سالیان اخیر مطرح شد. در واقع داستان این فیلم را تنها به وسیله انیمیشن می توان روایت کرد و به همین دلیل هم به درون دنیای عنکبوتی به کارگردانی باب پرسیچتی، پیتر رمزی و رودنی روثمن به گونه ای ساخته شده که مخاطب احساس می نماید گویی صفحات یک کتاب کمیک را ورق می زند.
در این اثر سینمایی مایلز مورالز (با بازی شمیک مور) تیم پیتر پارکر (با بازی جیک جانسون) را دیده - یعنی خوک عنکبوتی (با بازی جان مولانی)، مرد عنکبوتی نوآر (با بازی نیکلاس کیج)، زن عنکبوتی (با بازی هیلی استاینفلد) و پنی پارکر (باب ازی کیمیگو گلن) - و یک سفر پرماجرا شکل می گیرد که در آن مایلز به دنبال کشف واقعیت و هویت خود است. بسیاری از فیلم های ابرقهرمانی با این پیغام درونی که هر کس می تواند نقاب به چهره بزند ساخته می شوند اما فیلم به درون دنیای عنکبوتی به شکلی قانع نماینده این مضمون مرکزی را القا می نماید.
فیلم همچنین یک اثر سینمایی با ارجاعات مختلف، شوخ طبعی های بصری و شیرین کاری های دیدنی است و هواداران مرد عنکبوتی قطعا از دیدن دوباره و جستجوی جزئیات بیشتر فیلم لذت برده اند. رابطه مایلز و پیتر یکی از هیجان انگیزترین رابطه های قهرمان/مربی است که اخیرا دیده ایم چرا که هر دو شخصیت به اندازه ای مساوی از یدیگر می آموزند و تحت تاثیر قرار می گیرند.
عظیمی فیلم مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی به وسعت دنیا کتاب های کمیک است اما در عین حال توانسته ماهیت داستان اصلی را حفظ کند و از ریشه های خود دور نشود. به درون دنیای عنکبوتی به شکلی پیروزت آمیز دل مخاطبان و منتقدان را به دست آورد و در حالی که چندین برابر هزینه فراوریش فروخت پیروز شد در مراسم اسکار جایزه بهترین انیمیشن سال را تصاحب کند. تقریبا اغلب منتقدان آمریکایی از این اثر رضایت داشتند و نمی توان در هر فهرستی که قرار باشد با موضوع شخصیت اسپایدرمن نوشته شود از این انیمیشن غفلت کرد.
2- مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (Spider-Man: Homecoming)
فیلم سینمایی مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه یادآور کمدی های دبیرستانی جان هیوز است. هیوز تعدادی از بهترین کمدی های دهه های 80 و 90 میلادی را کارگردانی نموده است و اساسا بابت رویکرد خاصش به نوجوانان و مسائل آن ها در سینمای آمریکا مطرح شد. حال می شود ادعا کرد مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه نوعی برداشت مدرن از همان مدل کمدی های هیوز را در خود دارد.
اساسا بهترین آثار در مجموعه فیلم های مرد عنکبوتی آن هایی هستند که به پردازش مضامین مربوط به نوجوانی شخصیت ها وفادارند. پیتر پارکر همواره پسربچه ای غیرعادی بوده، کسی که رفتارهایی فراتر از سن و صندلی رسمی اش دارد و بازگشت به خانه ناامنی هایی که او به عنوان یک نوجوان بیشتر از گذشته احساس می نماید را به تصویر می کشد. پیتر در مدرسه احساس بیگانگی می نماید و نمی داند چگونه با بقیه بچه ها ارتباط برقرار کند. از سوی دیگر او به عنوان یک اونجر نیز پذیرفته نمی شود و برای تهدیدهایی که در محیط اطرافش وجود دارند آنچنان آمادگی ندارد. این رویکرد به مرد عنکبوتی در دنیا سینمایی مارول صندلی مشخصی می دهد و جای پای منازعات درونی همیشگی شخصیت مرد عنکبوتی را هم محکم تر می نماید.
تام هالند ثابت می نماید که انتخاب خوبی برای ایفای نقش پیتر پارکر است و تمام جذابیت هایی که این نقش دارد را به خوبی به تصویر کشیده. از سوی دیگر فیلم انتخاب هوشمندانه ای هم در سطح فیلم نامه داشته؛ اینکه پارکر راز خود را با دوستش ند (با بازی جیکوب باتالون) در میان بگذارد. این تصمیم درست باعث می شود شوخ طبعی های متناسبی هم به فیلم وارد شود و این امکان را به پیتر می دهد که اضطراب ها و تشویش های درونی خود را با حضور ند تخلیه کند. رابرت داونی جونیور هم در این اثر ابرقهرمانی به عنوان مربی پیتر به ایفای نقش می پردازد. او حضوری درست و به اندازه دارد، به گونه ای که ماجراجویی پیتر را تحت الشعاع قرار نداده و پیتر را برای ارتباط با دنیایی عظیم تر تحت فشار قرار نمی دهد.
مایکل کیتون با بازی در نقش کرکس در این اثر سینمایی ثابت کرد که یکی از بهترین شخصیت های شرور فیلم های ابرقهرمانی است. او آنقدرها هم با پیتر متفاوت نیست و درست شبیه به او با شرایطی روبروست که آمادگی رویارویی با آن را ندارد اما با این وجود در چنین موقعیت هایی تحت فشار قرار می گیرد. برخی از صحنه های فیلم حقیقتا بسیار غافلگیرنماینده و غیرمنتظره از آب درآمده اند و گره ها و پیچش های فیلم نامه کاملا موثر و کارا هستند. مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه بدون آنکه مجبور باشد داستان اصلی مرد عنکبوتی را پی بگیرد داستان مبتکرانه ای را ارائه می نماید و از طرف دیگر نشان می دهد تام هالند تا به امروز بهترین انتخاب برای بازی در نقش مرد عنکبوتی بوده است.
1- مرد عنکبوتی 2 (Spider-Man 2)
بعد از گذشت بیشتر از 16 سال هنوز هم اثری بهتر از فیلم سینمایی مرد عنکبوتی 2 محصول سال 2004 در مجموعه فیلم های اسپایدرمن فراوری نشده. مرد عنکبوتی 2 به بهترین شکل ممکن مسائل پیتر پارکر را فشرده نموده و به مخاطب ارایه می نماید. مبارزه او با موانعی که بر سر راهش قرار می گیرند برای پیدا کردن شغل، نادیده گرفته شدنش توسط مری جین و مبارزه اش برای حفظ ارتباطاتش با هری آزبورن - کسی که مرد عنکبوتی را مقصر مرگ پدرش می داند - همه و همه به بهترین نحو در این قسمت از مجموعه ساخته و پرداخته شده اند. در مرد عنکبوتی 2 پیتر پارکر با در نظر دریافت همه آنچه پیش از این اتفاق افتاده و اساسا شرایط کلی و نه چندان انگیزه بخشش به عنوان قهرمانی که چندان شناخته شده نیست تصمیم می گیرد دیگر مرد عنکبوتی نباشد و این لباس را دور بیاندازد. اما این اثر سینمایی به خوبی نشان می دهد که چرا و چگونه چنین ایده ای عملی نیست و نخواهد بود.
مرد عنکبوتی 2 از جمله فیلم های کمیاب ابرقهرمانی است که کاملا شخصیت محور ساخته می شوند. سم ریمی کارگردان فیلم توانسته به همه شخصیت های فیلم انگیزه های کافی را برای باورپذیر بودن بدهد؛ این کار آنقدر خوب اجرا شده که می توانیم با اغلب آن ها به خوبی ارتباط برقرار کنیم. هری یک شخصیت مبارز و ناسازگار است که به دنبال یافتن حقیقت مرگ پدرش می شود. مری جین نمی تواند عاشق پیتر باشد اگر او پیتر خودی نشان ندهد و زن عمو می در خصوص مخفی کردن حقیقت مرگ عمو بن باید پیتر را ببخشد. در کل شخصیت ها در فیلم نامه به بهترین شکل ممکن پرورده شده اند؛ این موضوع را می توان در شخصیت شرور دکتر اختاپوس (با بازی آلفرد مولینا) به وضوح مشاهده کرد. او شروری است که به همان اندازه قهرمان فیلم برای تماشاگران سمپاتی برانگیز و جذاب است و تماشاگر کاملا با او همراه می شود.
حتی باید به این هم اشاره نمود که صحنه اکشن و نمادین قطار فقط یک صحنه هیجان انگیز نیست بلکه به تنهایی می تواند جمع بندی روابط مرد عنکبوتی با شهر نیویورک و واقعیت مفهوم قهرمانی این شخصیت باشد. در نهایت نتایجی که در رابطه پیتر پارکر با مری جین و ماجراهای مربوط به دکتر اختاپوس حاصل می شود این اثر ابرقهرمانی را به یک نقطه انتهای مناسب می رساند و از طرف دیگر این نتایج راه را برای ماجراجویی های آینده باز می نماید.
مرد عنکبوتی 2 نه تنها یکی از بهترین فیلم های ابرقهرمانی است که تا به امروز ساخته شده بلکه از بهترین دنباله هایی است که برای یک مجموعه چند قسمتی فراوری شده است. این اثر سینمایی در میان آثار مجموعه اسپایدرمن سومین فیلم پرفروش داخل ایالات متحده آمریکا بوده است.
منبع: دیجیکالا مگوبلاگ پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.
کالارنا: کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی