عنکبوت آبی، برای زندگی زیر آب کپسول اکسیژن می سازد!

به گزارش کنفرانس هکا، عنکبوت آبی تنها گونه عنبکوت است که زیر آب زندگی می نماید با این حال هنوز هم برای تنفس به اکسیژن احتیاج دارد. کوشش او برای ادامه بقا سازه ای را در زیر آب ایجاد می نماید که تحسین برانگیز است. البته جالب است بدانید، این موجودات خارق العاده پس از جفت گیری اقدام به هم نوع خواری می نمایند اما برعکس بسیاری از جانوران این بار نرها هستند که ماده ها را می بلعند!

عنکبوت آبی، برای زندگی زیر آب کپسول اکسیژن می سازد!

تینا مزدکی: عنکبوت آبی با نام علمی Argyroneta aquatica در اروپا و آسیای مرکزی و شمالی زندگی می نماید، البته زیرگونه جداگانه ای هم در ژاپن دارد. این جانور با سبک زندگی عجیبی که دارد از سایر بی مهرگان آبزی و ماهی های کوچک تغذیه می نماید. همانطور که از نامش پیداست، عنکبوت آبی به طور کامل زیر آب زندگی می نماید و تنها عنکبوتی است که اینگونه زندگی می نماید.

با این حال، هنوز احتیاج به تنفس اکسیژن دارد. بنابراین با ساختن شبکه ای میان گیاهان زیر آب زنده می ماند و سپس هوا را به وسیله بدن پرموی خود از سطح به تار خود می برد. این روش یک سازگاری شگفت انگیز برای این آبزیان ایجاد نموده است. عنکبوت دارای موهای دفع نماینده آب بر روی بدن خود است و به یاری آن هوا را از سطح آب می گیرد، سپس یک ساختار ابریشمی می سازد و حباب هوا را آنجا قرار می دهد و در نهایت از آن مانند اتاقک غواصی استفاده می نماید.

تارهایی که عنکبوت آبی برای انتقال هوا از سطح به موهای بدنش ایجاد نموده است.

حباب تا جایی منبسط می گردد که عنکبوت بتواند داخل آن جا گردد. مقدار اتاق های ماده دو برابر اتاق های ساخته شده به وسیله نرها است، زیرا آن ها به عنوان اتاق پرستار نیز از اتاق خود استفاده می نمایند. هوای اتاقک غواصی مرتباً تازه می گردد و عنکبوت حباب آب را با خود حمل می نماید. این کار به اتاقک رنگ نقره ای می دهد.

عنکبوت های نر بزرگ تر و سنگین تر از ماده ها هستند و این در عنکبوت ها غیرمعمول است. در پژوهش هایی که دانشمندان داشتند تعیین شد که بزرگتر بودن و بلندتر بودن پای عنکبوت های نر به این علت است که آن ها زمان بیشتری را صرف حرکت در اب می نمایند و این ابعاد برای ان ها کارایی بیشتری دارد. از طرفی عنکبوت های ماده برای ساختن اتاقک های غواصی بزرگ خود برای نگهداری از بچه ها و انتقال هوا از سطح به این اتاقک ها کوچک تر هستند.

این جانوران رفتار عجیب دیگری هم دارند!

در ادامه پژوهش ها تعیین شد که این جانوران رفتار متفاوتی در شیوه جفت گیری دارند. به نظر می رسد که ماده ها با وجود خطرات زیادی که از جانب نرهای بزرگ آن ها را تهدید می نماید همچنان جفت گیری با نرهای بزرگ را ترجیح می دهند.

البته باید بدانید که ظاهرا نرهای بزرگ گاهی ماده ها را پس از جفتیگیری می خورند، این نوع هم نوع خواری به نوعی معکوس به شمار می رود، چرا که در بیشتر مواقع، نمونه عکس این نوع هم نوع خواری به وجود می آید. البته در مواردی دیده شده است که هم نرها و هم ماده ها نرهای کوچک تر را کشته اند.

منبع: livescience

58323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 22 بهمن 1402 بروزرسانی: 22 بهمن 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 14979

به "عنکبوت آبی، برای زندگی زیر آب کپسول اکسیژن می سازد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عنکبوت آبی، برای زندگی زیر آب کپسول اکسیژن می سازد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید