عمارت هفت تنان گنجینه ای از سنگ های قرن سوم تا یازدهم هجری قمری

به گزارش کنفرانس هکا، عمارت هفت تنان یا موزه سنگ شیراز متعلق به دوره زندیه است که سنگ هایی متعلق به قرون سوم تا یازدهم هجری قمری با انواع خطوط کوفی، ثلث، توقیع، نستعلیق و نسخ در آن قرار داده شده است.

عمارت هفت تنان گنجینه ای از سنگ های قرن سوم تا یازدهم هجری قمری

تکیه هفت تنان یا موزه سنگ از بنا های دوره کریم خان زند (1192-1178) است که در شمال شیراز و در دامنه کوه چهل مقام، در محله ای که امروز آن را هفت تن می نامند، واقع شده است. وجه تسمیه آن به هفت تنان، به علت وجود قبر هفت عارف گمنام است که در آن جا مدفون شده اند.

این تکیه با مساحتی برابر با 3388 متر مربع و زیربنایی برابر با 988 متر مربع از مکان هایی است که شیرازیان اعتقاد خاصی به آن دارند و در گذشته نیز برای استجابت دعاهایشان به آن جا روی می آوردند. عمارت هفت تنان که به عمارت دیوانخانه در مجموعه زندیه بسیار شبیه است، به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می گردد.

قسمت شمالی عمارتی دو طبقه است. در طبقه اول آن تالاری مرتفع با دو ستون سنگی یکپارچه ساخته شده است. بر روی این ستون ها با رنگ و روغن نقش هایی ترسیم شده است که بر اثر گذشت زمان و تأثیر عوامل بر روی آن ها به تدریج محو شده اند.

در دو طرف تالار، دو راهرو قرار گرفته که در هر طرف آن یک اتاق ساخته شده است. کف ایوان با کاشی های قرمز رنگی پوشیده شده و ازاره های آن نیز با سنگ های مرمر لیمویی رنگی تزیین شده است.

در سه گوشه ایوان در اطراف تالار و بر روی طاقچه های ایوان پنج مجلس نقاشی از کار های آقا صادق، نقاش دوران زندیه وجود دارد. این مجالس عبارتند از: درویشی با کلاه و تبرزین و ریشی سفید، حضرت موسی در حال شبانی و تعدادی گوسفند، شیخ صنعان و دختر ترسا، قربانی کردن اسماعیل از طریق حضرت ابراهیم (ع) و درویشی که عده ای او را شاه عباس صفوی می دانند.

بر فراز این نقاشی ها، نقاشی هایی از شاهنامه فردوسی کشیده شده است. این نقاشی ها در سال 1336- 1337 ه. ق از طریق محمد باقر جهانمیری نقاش بازسازی شد.

در طبقه دوم این عمارت نیز دو گوشواره ساخته شده است. در جلو این عمارت صفه ای است که حوض سنگی بزرگی در آن احداث شده و در جلو همین صفّه هفت سنگ قبر یک میزان دیده می گردد که روی آن ها نام و نشانی ذکر نشده است. شش عدد از این قبور در یک ردیفند و یکی دیگر در زیر آن ها قرار گرفته است.

در جنوب عمارت باغچه ای پر درخت وجود دارد که دیواری با طاق نما های آجری در آن ساخته شده است که اینک از آن به عنوان موزه سنگ های تاریخی استفاده می گردد.

سنگ های موجود در این گنجینه متعلق به قرون سوم تا یازدهم ه. ق است که با انواع خطوط کوفی، ثلث، توقیع، نستعلیق و نسخ تزیین شده اند. این موزه هم اینک زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اداره می گردد. عمارت هفت تنان در دی ماه 1310 با شماره 74 در لیست انجمن آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 خرداد 1401 بروزرسانی: 1 خرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13705

به "عمارت هفت تنان گنجینه ای از سنگ های قرن سوم تا یازدهم هجری قمری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت هفت تنان گنجینه ای از سنگ های قرن سوم تا یازدهم هجری قمری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید