علل و درمان یبوست در نوزادن

به گزارش کنفرانس هکا، نارسایی بافت روده نوزاد یکی از علل اصلی یبوست در آن هاست. این بیماری مشکل رایج بین بچه ها زیر 7 سال است و تقریبا 8 درصد بچه ها از آن رنج می برند.

علل و درمان یبوست در نوزادن

زمانی که کودک یبوست دارد به سختی می تواند به دستشویی برود و هر بار که می رود درد دارد

خبرنگاران| اگر کودک شما مدام گریه می نماید و ناراحت است و با هیچ ترفندی آرام نمی شود ممکن است یبوست داشته باشد و به علت معده درد آرام و قرار ندارد.در این گزارش قصد داریم علت اصلی یبوست در نوزادان و راه های درمان آن را بیان کنیم. این مقاله را از دست ندهید!

علائم یبوست در نوزادان چیست؟

نارسایی بافت روده نوزاد یکی از علل اصلی یبوست در آن هاست. این بیماری مشکل رایج بین بچه ها زیر 7 سال است و تقریبا 8 درصد بچه ها از آن رنج می برند.

اگرچه تعریف دقیقی از یبوست نوزادن در دست نیست، اما آن ها زمانی به این مشکل دچار می شوند که:

1- هضم غذا در روده و یا به عبارت دقیق تر اجابت مزاج در آن ها کند و کم می شود. شکم یک کودک باید بین 4 تا 5 بار در روز کار کند، زمانی که این تعداد به یک بار در روز و یا یکبار در دو دو روز می رسد می گوییم نوزاد یبوست دارد.

2- کودک در دفع مدفوع دچار مشکل می شود و این به دلیل غذایی است که در طول روز خورده و در معده سخت و سفت شده است به همین دلیل عمل دفع برای او بسیار دردناک می شود.

3- زمانی که کودک یبوست دارد به سختی می تواند به دستشویی برود و هر بار که می رود درد دارد.

4- مدفوع کودک یکدست نیست و به هنگام عمل دفع تکه تکه و یا به صورت توپ های کوچکی از او خارج می شود.

5- معده کودک ورم می نماید و درواقع نوزاد نفخ معده می گیرد.

روش های سریع درمان یبوست

علل یبوست در نوزادان

قبل از اینکه به آنالیز دلایل یبوست در بچه ها بپردازیم باید این نکته را یادآور شویم که در نوازادان شیرخوار، این بیماری رایج است؛ پس جای نگرانی نیست و البته بسیاری از آن ها چندین بار در روز بعد از شیر خوردن ممکن است دفع داشته باشند و اغلب مدفوع آن ها روان و نرم و به رنگ زرد یا نارنجی است.

نوزادانی که شیر خشک می خورند 4.53 برابر بیشتر از نوازدانی که از شیر مادر تغذیه می نمایند به یبوست مبتلا می شوند

1- واکنش به پروتئین

برخی از بچه ها به دلیل واکنشی که به پروتئین موجود در فرمولاسیون شیر از خود نشان می دهند یبوست می گیرند.

مطالعاتی که اجرا شده، نشان می دهد نوزادانی که شیر خشک می خورند 4.53 برابر بیشتر از نوازدانی که از شیر مادر تغذیه می نمایند به یبوست مبتلا می شوند. حتی ممکن است این واکنش به تغییر شیر خشک باشد. شما می توانید بهترین شیری که به معده کودکتان می سازد را با مشورت پزشک متخصص پیدا کنید تا از این مشکل در امان باشید.

2- مکمل های غذایی

یکی دیگر از علت های یبوست در نوزادان، آغاز تغذیه مکمل ها در کنار شیر است. اضافه شدن غذا های جدید به وعده های غذایی او می تواند باعث یبوست شود حتی اگر در ابتدا کودک غذا های جامد نخورد.

یادتان باشد غذا هایی که در ابتدا باید وارد رژیم غذایی نوزاد خود بکنید ترکیبی از سبزیجات و میوه ها باشد. حتما در این مرحله با پزشک متخصص مشورت کنید تا خطر ابتلا به آلرژی و یبوست را به حداقل ممکن برسانید.

3- از پوشک دریافت

از پوشک دریافت کودک یکی از شایع ترین علت های یبوست در آن هاست. به این صورت که کودک از استرس و ترس اینکه خودش را کثیف کند و به موقع به دستشویی برسد، عمل دفع را پس می زند، در نتیجه غذا به روده بازمی شود و در این جریان تمام آب خود را از دست می دهد و نوزاد و کودک دچار یبوست می شود.

علاوه بر این والدین باید دقت نمایند زمانی که در کنار شیر به فرزند خود غذای دیگری می دهند حتما آب هم به اندازه کافی به او بدهند به خصوص در فصل تابستان و بدانید که شیر هرگز جایگزین آب نمی شود.

اگر بچه ها به اندازه کافی مایعات مصرف نکند حتما مدفوعشان سخت و عمل دفع برای آن ها خیلی دردناک خواهد شد و در برخی موارد با خونریزی همراه می شود.

گاهی اوقات بدن نوزاد به یک ماده غذایی حساسیت نشان می دهد که یکی از علائم آن یبوست و یا اسهال شدید است

4- مسائل پزشکی

الف) مسمویت غذایی حاد

علت این بیماری وجود یک باکتری در معده است به نام Clostridium botulinum که بسیار خطرناک است و موجب مرگ خواهد شد و یکی از علائم ان یبوست است.

ب) کم کاری تیروئید

اگر نوزادی به طور مادر زاد کم کاری تیروئید داشته باشد به یبوست مبتلا می شود.

ج) اختلالات متابولیک

برخی بیماری های ارثی مثل نوعی خاص از بی حرکتی بدن می تواند علت یبوست در نوزادان باشد.

د) حساسیت غذایی

واکنش هیجان انگیز بدن به یک نوع ماده و یا یک شرایط خاص را حساسیت می گویند. گاهی اوقات بدن نوزاد به یک ماده غذایی حساسیت نشان می دهد که یکی از علائم آن یبوست و یا اسهال شدید است.

ه) بیماری هیرشپرونگ

این بیماری که یک اختلال عصبی - عملکردی است در ناحیه شکم اتفاق می افتد و در جریان آن تمام یا قسمتی از روده بزرگ یا قسمت های اولیه دستگاه گوارش به دلیل نداشتن اعصاب دچار اختلال در عمل دفع می شوند.

در انتهای روده، چون بافت های عصبی وجود ندارد در نتیجه مدفوع جمع می شود و این قسمت به طور مزمن گشاد و بزرگ می شود. این بیماری شایع ترین علت مسدود شدن دستگاه گوارش در نوزادان است.

پنج روش درمان خانگی یبوست

راه درمان یبوست در نوزادان چیست؟

پا های او را بالا بیاورید و مثل رکاب زدن دوچرخه حرکت دهید. این حرکات عملکرد روده را بهتر و بهتر می نماید

1- ماساژ دادن

ماساژ شکم کودک به بهبود ترشح آنزیم ها در روده یاری می نماید. به آرامی و با کف دست شکم کودک را ماساژ دهید و خیلی خیلی کم فشار دهد.

2- ورزش کردن

کودک خود را به تحرک وادار کنید. اگر نوزادتان روی زمین خود را می کشد و یا چهار دست و پا می رود، کاری کنید که این فعالیت ها بیشتر شوند. با او بازی کنید و یا اینکه پا های او را بالا بیاورید و مثل رکاب زدن دوچرخه حرکت دهید. این حرکات عملکرد روده را بهتر و بهتر می نماید.

3- خوردن سبزیجات، میوه، فیبر

اگر تغذیه تکمیلی را برای نوزاد آغاز نموده اید، حتما و حتما سبزیجات و میوه و فیبر را در وعده های غذایی او بگنجانید. از دادن برنج و یا موز به نوزاد بپرهیزید، چون باعث خشک شدن مدفوع می شوند.

4- نوشیدن مایعات به اندازه کافی

اطمینان پیدا کنید که نوزادتان در طول روز به اندازه کافی آب و شیر خورده است. دقت کنید اگر حواستان به این مورد نباشد غذا در معده کودک خشک می شود و عمل دفع را برایش سخت و دردناک می نماید.

حرف آخر

علت یبوست در نوزادان می تواند بسیار متنوع و متغیر باشد. اگر این بیماری را در کودک خود بیشتر از 2 یا 3 روز مشاهده کردید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع: steptohealth

ترجمه: خبرنگاران

پارمیس: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای پارمیس

منبع: فرادید
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 4732

به "علل و درمان یبوست در نوزادن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل و درمان یبوست در نوزادن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید