طرز تهیه گوش فیل با خمیر مایه به سادگی هر چه تمام تر

به گزارش کنفرانس هکا، گوش فیل یکی از شیرینی های سنتی ایران است که شهرهای مختلف آن را به روش های متفاوت اما ساده درست می نمایند. گوش فیل اصفهانی که همراه با دوغ مصرف می گردد از مهم ترین آن ها است. این شیرینی خوشمزه و ترد را می توانید در کنار زولبیا و شله زرد در شب های ماه رمضان درست کنید و لذت ببرید. طرز تهیه گوش فیل با خمیر مایه به سادگی هرچه تمام تر را می توانید در ادامه مطالعه کنید.

طرز تهیه گوش فیل با خمیر مایه به سادگی هر چه تمام تر

مواد لازم برای تهیه گوش فیل با خمیر مایه

  • آرد همه منظوره سه فنجان
  • شکر یک سوم فنجان
  • مخمر دو قاشق چای خوری
  • نمک دو قاشق چای خوری
  • آب یک فنجان
  • روغن نباتی دو قاشق غذاخوری
  • کره ذوب شده یک چهارم فنجان
  • روغن سرخ کردنی 4 فنجان

طرز تهیه گوش فیل با خمیر مایه

1. مواد را مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه گوش فیل با خمیر مایه باید مواد خشک را با یکدیگر مخلوط کنید. آرد، شکر، مخمر و نمک را در یک کاسه با یکدیگر مخلوط کنید. در ادامه آب و روغن را به مخلوط اضافه و آن ها با سرعت میانه رو به پایین، مواد را هم بزنید. اگر خمیر به اطراف کاسه هم زن پرت شده بود باید آن را جمع نموده و برای پنج تا شش دقیقه مجدد مخلوط کنید. دقت داشته باشید که در این مرحله خمیر باید در اطراف قلاب جمع گردد. اگر خمیرتان خشک به نظر می رسد، کمی آب به آن بپاشید. در ادامه این مرحله باید یک کاسه را کمی با روغن چرب کنید تا خمیر را داخل آن بگذارید. کاسه را با یک پارچه یا حوله تمیز بپوشانید و در دمای محیط قرار داده تا حجم آن دو برابر گردد.

2. خمیر را قالب بزنید

در دومین مرحله از طرز تهیه گوش فیل با خمیر مایه باید روی سطح کارتان کمی آرد پاشیده و خمیر را روی آن قرار دهید. حال خمیر را با ضخامت چند میل باز کنید و با یاری چاقو یا پیتزابر آن را به هر شکلی که می خواهید برش بزنید. شما با توجه به مقدار خمیر می توانید برش بزنید. پیشنهاد ما به شما برای پذیرایی از میهمان هایتان در ماه رمضان درست کردن حلیم گندم با بوقلمون است که رنگ دیگری به سفره تان می دهد.

3. گوش فیل ها را سرخ کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه گوش فیل با خمیر مایه باید در یک تابه مناسب به مقدار کافی روغن سرخ کردنی بریزید تا داغ گردد. با داغ شدن روغن تکه های خمیر را داخل روغن بیاندازید تا سرخ شوند. در صورت چسبناک بودن خمیر در بین دو انگشت تان باید به انگشتان خود کمی آرد بزنید تا راحت تر خمیرهای گوش فیل را در دست بگیرید. با انداختن خمیر در روغن، خمیر باید سریع پف کند و حباب های روغن در اطراف آن جمع گردد. سرخ کردن و چرخاندن خمیر در روغن و قهوه ای شدن آن چیزی حدود 2 دقیقه زمان می برد. حال آن ها را از تابه خارج کنید و روی دستمال جاذب روغن بگذارید تا روغن اضافه شان گرفته گردد. در شب های ماه رمضان از درست کردن رنگینک با خرمای له شده غافل نشوید.

4. شربت بار را آماده کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه گوش فیل با خمیر مایه باید گوش فیل ها را در شربت بار بیاندازید. یک قابلمه مناسب انتخاب نموده تا در آن آب و شکر را مخلوط کنید. با حل شدن کامل شکر باید گلاب، آب لیمو و زعفران را به آن اضافه و هم بزنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا بعد از چند جوش به غلظت دلخواه برسد. سعی کنید تا زمان جوش آمدن مخلوط، آن را هم نزنید. در نهایت قابلمه را از رو حرارت بردارید تا خنک گردد. به یاد داشته باشید که شربت گوش فیل باید ولرم باشد. گوش فیل ها را به همراه زولبیا در سفره های افطاری تان سرو کنید. در نهایت گوش فیل ها را برای دو تا سه دقیقه در شربت بیاندازید تا شیرین شوند.

نکات تکمیلی پخت گوش فیل با خمیر مایه

گوش فیل را به سادگی هرچه تمام تر در منزل می توانید با ساده ترین مواد آماده کنید. این شیرینی ترد و خوشمزه دستوری مشابه بامیه دارد که هر دو را می توانید برای افطار درست کنید. در ادامه نکاتی را خواهیم گفت که به شما در پخت این شیرینی عسلی یاری خواهد نمود.

استفاده از خمیر مایه در تهیه گوش فیل

خمیرمایه که با نام مخمر هم شناخته می گردد علاوه بر تهیه شیرینی در طرز تهیه پیراشکی یا نان شیرمال هم می توانید بهره ببرید. فراوری گاز کربنیک و مواد آلی در خمیرمایه منجر به افزایش حجم خمیر و عطر آن می گردد. شما با استفاده از خمیرمایه در طرز تهیه گوش فیل، شیرینی پوک و توخالی خواهید داشت. بعد از باز کردن بسته خمیرمایه حتما باید آن را در فریزر نگه داری کنید تا کیفیت اولیه خود را از دست ندهد.

تاپینگ های مناسب گوش فیل با خمیر مایه

در طرز تهیه گوش فیل با خمیر مایه در روش سنتی آن باید از شربت بار بهره ببرید در حالی که از تاپینگ های دیگر هم برای طعم دار کردن آن ها می توانید بهره ببرید. شما باید کمی کره را ذوب کنید و با برس شیرینی پزی رو آن بکشید. در روشی دیگر می توانید آن ها را با سس کارامل یا سس شکلاتی نوش جان کنید. در نهایت اگر هیچ یک از آن ها را دوست نداشتید رو آن ها می توانید پودر قند بریزید. فرنی با نشاسته ذرت یکی دیگر از خوردنی های شب ماه های رمضان محسوب می گردد.

استفاده از آرد در تهیه گوش فیل

مقدار استفاده از آرد در تهیه گوش فیل معمولا به جنس آرد بستگی دارد. برای تهیه این شیرینی خوشمزه باید از آرد شیرینی پزی یا همان آرد قنادی بهره ببرید. برای داشتن خمیر نرم و لطیف باید آرد را کم کم اضافه کنید و ورز دهید. دقت داشته باشید که قبل از اضافه کردن آرد حتما آن را با بیکینگ پودر مخلوط و الک کنید. شما باید زمانی به مواد آرد اضافه کنید که به دست نچسبد چرا که زیاد ریختن آرد از پف کردن گوش فیل ها هنگام سرخ کردن جلوگیری می نماید. طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت را حتما امتحان کنید.

سرخ کردن گوش فیل

در طرز تهیه گوش فیل با خمیرمایه باید از روغن داغ برای سرخ کردن بهره ببرید تا گوش فیل ها خوب سرخ شوند. با داغ شدن روغن و انداختن گوش فیل ها در آن باید حرارت را کم کنید تا آن ها حسابی مغزپخت شوند. رنگ گوش فیل ها باید زرد یا طلایی شوند پس مراقب باشید تا روغن نسوزد. در نهایت گوش فیل های تهیه شده با خمیرمایه باید بافتی ترد و وزنی سبک داشته باشند.

شربت بار گوش فیل

شربت بار باید قوام کافی را برای طعم دار کردن گوش فیل ها داشته باشد. مقداری از شربت را داخل یک بشقاب بریزید با کند حرکت کردن شربت در بشقاب متوجه قوام آن خواهید شد. شربت باید در بین دو انگشت تان حالت چسبندگی داشته باشد. در تهیه شربت بار به جای آب لیمو از جوهرلیمو هم می توانید بهره ببرید. نکته آخر آن که استفاده از گلوکز در تهیه شربت بار منجر به براقی بیشتر گوش فیل های تهیه شده با ماست خواهد شد. برای پذیرایی از میهمان هایتان در افطاری می توانید شیر خرما داغ مخصوص را امتحان کنید.

نگه داری گوش فیل

گوش فیل را بعد از پخت باید شربت اضافه آن را بگیرید سپس در یک ظرف در دردار بچینید. این شیرینی در اثر تماس با هوای آزاد خشک خواهد شد پس باید آن را در یخچال نگه داری کنید. مدت زمان نگه داری این شیرینی خوشمزه معمولا یک هفته است. پیشنهاد ما به شما درست کردن کتلت شیرازی اصیل برای سحری تان است.

خمیری شدن گوش فیل

علت خمیری شدن گوش فیل را تنها باید در مقدار غلظت شربت بار آن جست و جو کرد. اگر شربت آن بیش از حد آبکی و رقیق باشد با انداختن گوش فیل ها در آن، حالت نرم و خمیری به خود می گیرند. توجه داشه باشید که شربت باید کمی رقیق تر از عسل باشد و در میان دو انگشت حالت چسبندگی داشته باشد. خوردن کاچی زعفرانی مقوی و مجلسی را در شب های ماه رمضان از قلم نیاندازید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 21 اسفند 1402 بروزرسانی: 21 اسفند 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 15896

به "طرز تهیه گوش فیل با خمیر مایه به سادگی هر چه تمام تر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه گوش فیل با خمیر مایه به سادگی هر چه تمام تر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید