طرز تهیه وافل خانگی با گاز، فر و ساندویچ ساز

به گزارش کنفرانس هکا، در مطالب پیشین کتاب کاله گفتیم که وافل چیست و طرز تهیه وافل را هم آموزش دادیم. حتی اگر وافل ساز نداشته باشید هم طرز تهیه وافل بدون دستگاه را آموزش دادیم. اما ممکن است بخواهید وافل را روی گاز، فر یا حتی ساندویچ ساز درست کنید. برای همین در این مطلب، طرز تهیه وافل خانگی را با وسایل مختلف مانند اجاق گاز، فر یا حتی ساندویچ ساز یاد می گیریم.

طرز تهیه وافل خانگی با گاز، فر و ساندویچ ساز

مواد لازم در طرز تهیه وافل خانگی

  • آرد همه منظوره یا آرد گندم یک پیمانه
  • تخم مرغ دو عدد
  • شکر یک چهارم پیمانه
  • عصاره وانیل به مقدار کم
  • جوش شیرین یک چهارم قاشق چای خوری
  • شیر کره ای (باترمیلک) یک لیوان
  • کره (آب شده) یک سوم پیمانه
  • بیکینگ پودر نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه وافل خانگی روی گاز

1. تهیه خمیر وافل خانگی

برای شروع، زرده تخم مرغ را هم می زنیم. سپس شکر را به ظرف اضافه می کنیم و مخلوط حاصل را به خوبی هم می زنیم. بعد از این که مخلوط را خوب هم زدیم، کمی اسانس وانیل اضافه می کنیم. سپس جوش شیرین را درون ظرف می ریزیم. جوش شیرین باعث می شود تا رنگ وافل شما طلایی شود.

زمانی که همه مواد را اضافه کردیم، یک لیوان شیر کره ای یا باترمیلک به خمیر وافل اضافه می کنیم. البته از انواع دیگر شیر هم می توانید کمک بگیرید. در ادامه، بعد از هم زدن مخلوط، کره آب شده را داخل ظرف می ریزیم و مجدد هم می زنیم.

2. اضافه کردن مواد جامد وافل

در این مرحله باید مواد خشک را برای تهیه وافل خانگی ابتدا الک و سپس اضافه کنید. آرد گندم را به همراه بیکینگ پودر داخل الک بریزید. همزمان، آرد و بیکینگ پودر را داخل الک با یکدیگر به آرامی مخلوط کنید. بعد از این که آرد و بیکینگ پودر با یکدیگر مخلوط شدند، آن ها را الک کنید و به داخل ظرف خمیر وافل بریزید. در این مرحله نباید خمیر را بیش از مقدار هم بزنید چراکه با این کار، وافل شما طعمی مانند طعم مقوا خواهد داشت.

3. هم زدن سفیده تخم مرغ

در این مرحله از طرز تهیه وافل خانگی باید سفیده تخم مرغ ها را هم بزنید تا رنگی سفید و پف کرده داشته باشند.

4. اضافه کردن سفیده به خمیر وافل

بعد از این که سفیده تخم مرغ را هم زدید، در ادامه آن را داخل خمیری بریزید که در مرحله دوم تهیه کردید و مخلوط حاصل را به آرامی هم بزنید. زمانی که سفیده تخم مرغ به شکل مناسبی به ظرف اضافه شد و ظاهری یکدست پیدا کرد، می توان برای مرحله بعد، یعنی پخت وافل روی گاز استفاده کرد.

5. پخت وافل روی گاز

در این مرحله از طرز تهیه وافل خانگی باید قالب وافل را روی گاز گرم کنید. اگر خمیر وافل را مستقیم روی قالب وافل ساز بریزید، در نهایت، به کف ظرف می چسبد. برای همین، می توانید با استفاده از قلم موی سیلیکونی یا اسپری روغن، قالب را چرب کنید. اگر از قالب های وافل سیلیکونی استفاده می کنید، به احتمال زیاد نیازی به این کار نداشته باشید اما وافل شما طعم بهتری خواهد داشت.

بعد از چرب کردن قالب وافل ساز، خمیر وافل را به آن اضافه کنید. خمیر وافل را خوب در داخل قالب پخش کنید و در ظرف را ببندید. در طرز تهیه وافل خانگی روی گاز معمولا پیشنهاد می شود که بعد از بستن در ظرف، آن را در همان لحظه برگردانید تا شکل نهایی وافل شما بهتر باشد. از هر روشی که استفاده کنید، بعد از گذشت 2 دقیقه، ظرف را برگردانید.

رنگ مناسب برای وافل باید طلایی رنگ باشد و زمانی که وافل طلایی رنگ داشته باشید، می توانید وافل را از داخل قالب بیرون آورید.

طرز تهیه وافل خانگی با فر

تا اینجا طرز تهیه وافل خانگی روی گاز را یاد گرفتیم. اما ممکن است بخواهید از فر یا حتی تُستر (آون تُستر) استفاده کنید. به همین دلیل در ادامه، دستور پخت دیگری را بررسی می کنیم تا طرز تهیه وافل خانگی با فر را هم یاد بگیریم. بنابراین، با هر ابزار و دستگاهی که در اختیار داشته باشید می توانید وافل هایی خوشمزه درست کنید که بیرون آن ترد و داخل آن نرم و پف کرده باشد.

فرق وافل تهیه شده با فر و با وافل ساز

قبل از این که با طرز تهیه وافل خانگی با فر آشنا شوید ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که فرق وافل تهیه شده با وافل ساز و فر چیست. شاید بتوان گفت تنها تفاوتی که در این دو نوع وافل پیدا می کنید، ظاهر آن باشد و طعم این دو با یکدیگر فرقی ندارند. در حقیقت، برای تهیه وافل در فر، از قالب های سیلیکونی و یک طرفه استفاده می شود و به همین دلیل، تنها یک طرف وافل شما حالت پنجره ای دارد که در تصویر زیر کاملا مشخص است.

مواد لازم در طرز تهیه وافل خانگی با فر

  • آرد همه کاره (یا هر نوع آرد دیگر) دو پیمانه
  • شکر دو قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر دو قاشق چایخوری
  • جوش شیرین یک قاشق چایخوری
  • تخم مرغ دو عدد
  • شیر یک ونیم پیمانه
  • عصاره وانیل به مقدار کم
  • روغن نارگیل یا روغن سبزیجات یک چهارم پیمانه

طرز تهیه وافل خانگی با فر

1. آماده کردن خمیر وافل خانگی

فر را از قبل تا 218 درجه سانتی گراد (425 درجه فارنهایت) گرم کنید. مواد خشک را در طرفی نسبتا بزرگ بریزید.

در ظرف دیگری، تخم مرغ ها، شیر، روغن و وانیل (اختکمک) را اضافه کنید و مخلوط را هم بزنید. بعد از این که مواد را خوب با یکدیگر مخلوط کردید، آن ها را به ظرف شامل مواد خشک اضافه کنید و هم بزنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که خمیری یکدست داشته باشید و مواد خشک به خوبی در کل خمیر پخش شده باشند.

2. پخت وافل

قالب وافل ساز را با استفاده از اسپری روغن چرب کنید. البته این کار را می توانید با قلم موی سیلیکونی و روغن نارگیل هم انجام دهید. خمیری که در مرحله قبل تهیه کردید را داخل قالب بریزید به گونه ای که سه چهارم قالب را پر کند. اگر از آرد بدون گلوتن استفاده می کنید نباید قالب را بیش از نصف پر کنید.

قالب را بین 12 تا 15 دقیقه داخل فر قرار دهید تا وافل ها رنگی طلایی به خود بگیرند. در این حالت، اگر یک طرف وافل شما طلایی شده باشد، طرف دیگر آن هم به همان رنگ خواهد بود. در این مرحله تنها کافی است قالب را برگردانید و وافل را میل کنید.

وافل خانگی با ساندویچ ساز

اگر مطلب را تا اینجا مطالعه کرده باشید، طرز تهیه وافل خانگی را با فر و روی گاز یاد گرفته اید. اگر در خانه، وافل ساز نداشته باشید و به جای آن، ساندویچ ساز داشته باشید هم می توانید وافل هایی ترد و خوشمزه تهیه کنید. به همین دلیل، در ادامه این مطلب قصد داریم طرز تهیه وافل خانگی را با دستگاه اسنک ساز آموزش دهیم. البته پیش تر، طرز تهیه وافل سیب زمینی را نیز آموزش داده ایم و می توانید از آن نیز برای تهیه یک صبحانه مناسب کمک بگیرید..

مواد لازم در طرز تهیه وافل خانگی با ساندویچ ساز

  • شیر 1.5 پیمانه (350 میلی لیتر)
  • تخم مرغ دو عدد
  • شکر دو قاشق غذاخوری
  • آرد 250 گرم
  • بیکینگ پودر نصف قاشق چای خوری
  • کره آب شده 80 گرم (یک سوم پیمانه)
  • نمک نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه وافل خانگی با ساندویچ ساز

1. تهیه خمیر وافل

آرد، بیکینگ پودر، نمک و شکر را در ظرف بزرگی با یکدیگر مخلوط و حفره ای را در مرکز آن ایجاد کنید.

زرده را از سفیده جدا کنید و در ظرفی میانه، زرده، شیر و کرده آب شده را مخلوط کنید و هم بزنید. در این مرحله مراقب باشید که مواد را بیش از مقدار هم نزنید. اصرار نداشته باشید که خمیر بدون هیچ گلوله ای از آرد ایجاد شود و مقدار کمی از آن، طبیعی است. زرده تخم مرغ ها را هم به آرامی به ظرف مواد اضافه کنید.

سفیده تخم مرغ ها را هم بزنید تا سفید و پف کرده شوند و آن ها را هم به ظرف اضافه کنید. سعی کنید این کار را به آرامی انجام دهید چراکه باید کمی هوا هم داخل خمیر وجود داشته باشد. هوای موجود در خمیر، وافل نهایی را پف کرده و سبک می کند.

2. پخت وافل

ساندویچ ساز را گرم کنید. زمانی که به دمای مناسب رسید، داخل دستگاه را با کمی روغن زیتون یا کره آب شده چرب کنید. استفاده از قلم موی سیلیکونی برای چرب کردن ظرف پیشنهاد می شود. در ادامه، خمیر واقل را به آرامی داخل دستگاه بریزید.

بعد از این که خمیر به خوبی داخل دستگاه پخش شد، در دستگاه را ببندید و صبر کنید تا خروج بخار از آن متوقف شود. این کار ممکن است در حدود 10 دقیقه طول بکشد. بعد از این زمان، اگر وافل ها طلایی شده باشند، می توانید آن ها را به داخل ظرف منتقل و سرو کنید.

سوالات متداول در طرز تهیه وافل خانگی

تا اینجا، طرز تهیه وافل خانگی را با گاز، فر و دستگاه اسنک ساز یاد گرفتیم. اما در ادامه، به برخی از سوالات متداول پیرامون این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا می توان وافل را با آرد بدون گلوتن هم تهیه کرد؟

بله. اگر وافل را با آرد بدون گلوتن تهیه می کنید، نباید خمیر را بیشتر از نصف قالب، در داخل قالب وافل بریزید.

اگر قالب وافل نداشته باشیم چطور وافل درست کنیم؟

اگر قالب وافل ساز نداشته باشید، با استفاده از تابه گریل نیز می توانید وافل مناسبی تهیه کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 12 فروردین 1402 بروزرسانی: 12 فروردین 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 14056

به "طرز تهیه وافل خانگی با گاز، فر و ساندویچ ساز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه وافل خانگی با گاز، فر و ساندویچ ساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید