طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های فرهنگی تاریخی، حمایت صددرصدی از مالکان و سرمایه گذاران است

به گزارش کنفرانس هکا، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های فرهنگی تاریخی، یک حمایت صددر صدی از مالکان و سرمایه گذاران بافت های تاریخی است.

طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های فرهنگی تاریخی، حمایت صددرصدی از مالکان و سرمایه گذاران است

محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، امروز سه شنبه 31 اردیبهشت 98، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به مصوبه مجلس گفت: از نمایندگان مجلس به خاطر این مصوبه تشکر می کنم. این مصوبه یک قانون بسیار خوب است که ماحصل سال ها کار کارشناسی است.

او گفت: کشور ما یک سرزمین تاریخی است که آثار تاریخی بسیار زیادی دارد، به دلیل گستردگی آثار تاریخی، صیانت، مرمت، حفظ و احیای این آثار کار بسیار بزرگی است و حد و مرزی نمی شناسد.

خیاطیان افزود: در این خصوص نیازمند همت بخش خصوصی و مشارکت آن ها هستیم و باید بخش خصوصی را برای مشارکت در این خصوص مجاب کنیم که حمایت همه جانبه از این موضوع داشته باشند و در این میان تصویب طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های فرهنگی تاریخی یکی از مهم ترین راهکارهای افزایش مشارکت بخش خصوصی است.

او گفت: طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های فرهنگی تاریخی درواقع حمایت صددرصدی از مالکان و سرمایه گذاران در این بافت ها است و ماده 14 این طرح که دو روز پیش در مجلس آنالیز و مصوب شد نشان دهنده عزم دولت و مجلس برای حمایت صددرصدی از مالکان و سرمایه گذاران این بافت هاست.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در گذشته اگر فردی قصد تغییر کاربری یک فضای تاریخی را داشت علاوه بر این که باید پروسه های اداری متعددی را طی می کرد و هزینه هایی نیز می پرداخت اما با تصویب ماده 14 طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی و فرهنگی بدون صرف هزینه و با کمترین زمان می تواند نسبت به تغییر کاربری فضای یک بنای تاریخی اقدام کند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: با تصویب این طرح خصوصاً ماده 14 آن از این به بعد باید شاهد یک انقلاب در حوزه احیا و مرمت بافت ها و بناهای فرهنگی تاریخی باشیم.

خیاطیان افزود: همان طور که اشاره شد، ایران سرزمین تاریخی است و تعداد بسیار زیادی بنا و بافت و محوطه فرهنگی تاریخی در کشور وجود دارد که منابع دولتی برای مرمت و احیای این تعداد از آثار محدود است لذا نیازمند مشارکت های مردمی و همت بخش خصوصی هستیم که قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های فرهنگی تاریخی و خصوصاً ماده 14 این طرح، راستا را برای این مهم همیشه نموده است.

او درباره سازوکارهای اجرایی این قانون نیز گفت: سازمان میراث فرهنگی آمادگی لازم برای اجرای این قانون را دارد و در کنار این قانون بسته های تشویقی برای مالکان و سرمایه گذاران بافت های فرهنگی تاریخی در نظر گرفته شده است.

خیاطیان توضیح داد: سازمان میراث فرهنگی یک سازمان پیشرو در حوزه مرمت بافت ها و بناهای تاریخی است. ماده 27 قانون الحاقی 2 به دستگاه ها اجازه داده است تا آثار تاریخی خود را به بخش خصوصی واگذار نمایند که خوشبختانه قرار دریافت قانون مرمت و احیای بافت های فرهنگی و تاریخی در کنار ماده 27 قانون الحاقی 2 سرعت اجرای این کار را بالا می برد.

نمایندگان در نشست علنی یکشنبه 29 اردیبهشت مجلس شورای اسلامی با ماده 14 طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی- فرهنگی ارجاعی از کمیسیون با 189 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بر اساس ماده 14 طرح مذکور، هرگونه مرمت، احیا، تعمیرات اساسی و بهره برداری از املاک تاریخی- فرهنگی ثبت شده و یا املاک واجد ارزش های تاریخی - فرهنگی موضوع این قانون در صورت استقرار فعالیت های مطابق ضوابط میراث فرهنگی از هزینه های مربوط به تغییر کاربری، مرمت و بازسازی معاف خواهد بود.

پیش تر نیز نمایندگان مجلس، طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی - فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره برداران این قبیل بناها را، در 18 ماده و سه تبصره تصویب نموده اند.

maeaedu.ir: آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 5084

به "طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های فرهنگی تاریخی، حمایت صددرصدی از مالکان و سرمایه گذاران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های فرهنگی تاریخی، حمایت صددرصدی از مالکان و سرمایه گذاران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید