ضرورت حمایت از صنایع دستی با توسعه صادرات

به گزارش کنفرانس هکا، رئیس اتاق کرمان با تأکید بر اینکه توسعه صادرات صنایع دستی استان با هدف بازگشت رونق و درآمدزایی برای فعالان این حوزه لازم است، گفت: ارزش معنوی صنایع دستی به دلیل اینکه با روح، جان و ذوق فعالان این بخش همراه است قابل ارزیابی نیست اما در بعد اقتصادی می توان با توسعه صادرات صنایع دستی ارزش آفرینی کرد و فعالان این حوزه را موردحمایت قرار داد.

ضرورت حمایت از صنایع دستی با توسعه صادرات

سیدمهدی طبیب زاده در آئین گرامیداشت روز دنیای صنایع دستی، اضافه کرد: توسعه صادرات مستلزم بعضی پیش نیازها و اقدامات است که مهم ترین آن معرفی، شناساندن و تبلیغ فراوریات صنایع دستی ایران است و باید نسبت به سلیقه، محدوده جغرافیایی و علایق مشتریان اطلاعات کامل را کسب کرد.

طبیب زاده اظهار کرد: استان کرمان در فراوری صنایع دستی رتبه سوم و در صادرات این محصولات رتبه 39 دنیا را داراست که باید برای کاهش این فاصله با جدیت به صادرات و الزامات آن اندیشید و نقشه راه تهیه کرد.

رئیس اتاق کرمان توضیح داد: اتاق کرمان از راه اندازی انجمن صنایع دستی به عنوان بازوی مشورتی اتاق در این حوزه و جذب مشاور حرفه ای و تخصصی برای تهیه نقشه راه صنایع دستی استان حمایت می نماید تا بتواند به توسعه صادرات و سایر اهداف مدنظر برسد.

او از شهردار کرمان و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای انجام فعالیت هایی در این حوزه قدردانی کرد و گفت: امیدواریم شهرداری کرمان بتواند بازار فرعی و متروکه شهر را برای برگزاری کارگاه آموزشی صنایع دستی، جذب گردشگر و فراوری و عرضه صنایع دستی اختصاص دهد.

در ادامه این آئین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت:70 هزار هنرمند در استان کرمان مشغول به فعالیت هستند که تا به امروز 15 هزار نفر از آنها مجوز فعالیت را اخذ نموده که امیدواریم سایر هنرمندان برای دریافت مجوز و شناسنامه دار شدن اقدام نمایند.

فریدون فعالی، با اشاره به ظرفیت های استان کرمان در حوزه صنایع دستی، اضافه کرد: با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های صنایع دستی در استان کرمان باید با کوشش و همت همه آنها را معرفی و حق کرمان را بگیریم.

او صادرات 18 هزار متر گلیم فراوریی استان کرمان از استان های دیگر را یک جفا دانست و توضیح داد: با چند دستگاه و نهاد دیگر در حال ایجاد زیرساخت هایی برای صادرات گلیم از استان هستیم.

فعالی گفت: یک گذرگاه فرهنگ و هنر در شهر کرمان راه اندازی خواهیم کرد و پیش بینی می گردد این گذرگاه یکی از مراکز مورد بازدید گردشگران گردد و بتوان از ظرفیت آن برای رونق صنایع دستی به خوبی استفاده کرد.

شهردار کرمان نیز در ادامه این آئین، با انتقاد شدید از کم کاری ها در معرفی صنایع دستی استان کرمان گفت: صنعت فرش کرمان در گذشته صندلی ممتازی داشته که متأسفانه اکنون دیگر آن صندلی را ندارد، بنابراین باید چالش ها و نقاط ضعف را شناسایی و برای برطرف آنها گام برداشت.

سیدمهران عالم زاده، اضافه کرد: ویژگی متفاوت صنایع دستی این است که از وسایل و ابزار همان منطقه فراوری می گردد ضمن آنکه صنایع دستی مبتنی بر فرهنگ و هویت فرهنگی آن منطقه است و به همین دلیل برای حفظ هویت خود باید اهمیت بیشتری به صنایع دستی داد.

او ایجاد شبکه آموزش صنایع دستی در مراکز فرهنگی شهرداری ها، برگزاری جشنواره های همدلی فصلی برای فروش فراوریات صنایع دستی، همکاری با دفاتر تسهیلگری در حوزه صنایع دستی، شرکت در نمایشگاه ها در راستای حذف واسطه ها، برگزاری پنجشنبه های قلعه محمود، راه اندازی فروشگاه دائمی محصولات در کرمان، راه اندازی پویش شهروندی دست های یک شهر در راستای حمایت از صنایع دستی و ... را از اقدامات شهرداری کرمان در راستای حمایت از صنایع دستی برشمرد.

عالم زاده، با اعلام اینکه امسال صدمین سال تأسیس شهرداری کرمان است که یک رویداد به این مناسبت خواهیم داشت، اظهار کرد: از ابتدای هفته آینده هر هفته حداقل یک افتتاح از پروژه های شهری را در سطح شهر کرمان خواهیم داشت و در امسال نیز شاهد افتتاح پیاده راه میدان ارگ خواهیم بود.

او با اشاره به برگزاری کنسرت همایون شجریان یا سالار عقیلی در شهر کرمان هم زمان با صدمین سال تأسیس شهرداری کرمان کرد: شهرداری کرمان برای اولین بار از مجموعه چند فیلم که به موضوع کرمان می پردازد حمایت خواهد نمود.

در خاتمه این آئین از پیشکسوتان، کارآفرینان و فعالان برتر حوزه صنایع دستی استان تجلیل شد. همچنین پویش خرید محصولات صنایع دستی به منظور حمایت از صنعتگران در دوران کرونا راه اندازی و نمایشگاه صنایع دستی در فضای مجازی رونمایی شد.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10956

به "ضرورت حمایت از صنایع دستی با توسعه صادرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت حمایت از صنایع دستی با توسعه صادرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید