سورن پلاس توربو گازسوز چگونه به دنیا آمد؟ ، تراکم 11.7 در موتور EF7 خودرو

به گزارش کنفرانس هکا، سورن پلاس توربو گازسوز قوی ترین خودرو فراوری شده در کشور است. این محصول به زودی به بازار عرضه می گردد. راندمان بالای این خودرو چگونه حاصل شده است؟

سورن پلاس توربو گازسوز چگونه به دنیا آمد؟ ، تراکم 11.7 در موتور EF7 خودرو

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: خودرو سورن پلاس توربو گازسوز به وسیله خبرنگار خبرنگاران آنالیز شد. این خودرو دو گانه سوز از پیشرانه EF7 توربو استفاده می نماید، اما تمرکز طراحی آن روی گاز است و بیشترین راندمان را در حالت پیمایش با گاز در اختیار راننده قرار می دهد.

جزئیات قوی ترین خودرو ایرانی را در کانال یوتیوب خبرنگاران پلاس دیدن کنید:
پروژه ناتمام دنا گاز سوز

موتور سورن پلاس توربو گازسوز پیشتر روی دنا گازسوز توربو نیز نصب شده بود. این خودرو به علت تمام گاز سوز بودن، نسبت تراکم وحشتناک 13:1 و قدرتی معادل 170 اسب بخار داشت. این خودرو بنا به دلایل مختلف به فراوری انبوه نرسید و سورن پلاس گازسوز جایگزین آن شد. اما تیم خبرنگاران پیروز شد این خودرو را در همان زمان آزمایش کند که می توانید گزارش کامل آن را در لینک تست جاده ای و فنی خودرو دنا توربو تمام گازسوز؛ قوی ترین خودرو ایران بخوانید.

مشکل این بود که این خودرو آزمایشی، تمام گازسوز بود و باک بنزین 10 لیتری آن تنها امکان رسیدن به جایگاه بعدی گاز را به راننده می داد. سورن پلاس توربو گازسوز اما برای کار کردن در هر دو حالت گاز و بنزین طراحی شده است.

برترین خودرو گازسوز ایرانی

علی اطلاعات مدیر پروژه سورن پلاس توربو گازسوز در گفت وگو اختصاصی به خبرنگاران گفت: خودرو سورن پلاس گازسوز با تمرکز بر سوخت گاز و با دو هدف طراحی شده است. هدف اول حفظ سبد محصولات ایران خودرو به وسیله کاهش مصرف سوخت است. دومین هدف نیز تمرکز بر برطرف مسائل و ضعف های خودروهای گازسوزی است که در کشور وجود دارند و موجب نارضایتی مردم شده اند.

برترین موتور ایرانی آمد؟ با ویژگی های موتور سه سیلندر ریرا در کانال یوتیوب خبرنگاران پلاس آشنا شوید:

قدرت و گشتاور مناسب این خودرو چگونه به دست آمده است؟

بیشینه راندمان حجمی

مدیر پروژه سورن پلاس توربو گازسوز در رابطه با جزئیات دستیابی به توان مناسب در این خودرو گفت: همان طور که می دانید خودروهای گازسوز در کشور معروف به خودروهای مقرون به صرفهی هستند که بیشتر برای کاربری تاکسی استفاده می شوند. توان و گشتاور این خودروها نیز چندان مناسب نیست. ما توانستیم در خودرو سورن پلاس گازسوز با استفاده از سیستم پرخوران و بعلاوه افزایش راندمان حجمی موتور (نسبت تراکم) تا 11.7، حدود 250 نیوتون متر گشتاور بگیریم. قدرت این خودرو نیز حدود 163 اسب بخار است.

وی درباره عملکرد خودرو روی حالت بنزین گفت: تمرکز طراحی ما روی سوخت گاز بود تا مصرف کننده ترغیب گردد از حالت گاز خودرو استفاده کند. در ابتدای این پروژه هدف ما این بود که بنزین فدای گاز گردد و حالتی باشد که بنزین تنها زمانی که گاز تمام شد مصرف کننده را به جایگاه گاز برساند. اما به علت بعضی از محدودیت ها و بعلاوه درخواست مرکز تحقیقات ایران خودرو، ما حالت بنزین را هم اضافه کردیم.

وی ادامه داد: هر چند عملکرد این خودرو در حالت بنزین ضعیف تر از حالت گاز است، اما باز هم نسبت به خودروهای تنفس طبیعی بهتر است. نمونه های تنفس طبیعی گشتاوری حدود 150 نیوتون متر دارند، در حالیکه گشتاور سورن پلاس توربو گازسوز روی حالت بنزین 180 نیوتون متر است. قدرت خودرو نیز حدود 100 کیلووات (135 اسب بخار) است.

فیلم معرفی خودرو برقی تازه ایران خودرو را در کانال یوتیوب خبرنگاران پلاس دیدن کنید:
ظرفیت مخزن گاز و مقدار پیمایش

مدیر پروژه سورن پلاس توربو گازسوز در خصوص مقدار پیمایش خودرو گفت: پیمایش خودرو که پیرو همان افزایش راندمان حجمی خودرو حاصل شده است، از دیگر نکات مهم این پروژه است. این خودرو با یک بار سوخت گیری در مخزن 100 لیتری خود می تواند 400 کیلومتر را بپیماید. احتیاج به یادآوری است که خودروهای گازسوز فعلی پیمایشی حدود 200 کیلومتر دارند.

وی توضیح داد: خودرویی که مشاهده می کنید نمونه آفلاین فراوری شده در خط آذربایجان ما است و اگر اتفاق خاصی نیفتد، اوایل دی ماه سال آینده-1403-، فراوری انبوه این خودرو را خواهیم داشت.

زمان عرضه سورن گاز سوز قوی ترین خودرو ایرانی در ویدیوی زیر در کانال یوتیوب خبرنگاران پلاس اعلام شد:
پایه گاز بودن موتور EF7 به چه معنا است؟

سال ها پیش و در جریان معرفی و فراوری پیشرانه های EF7 همیشه روی موضوع پایه گازسوز بودن آن تاکید می شد. در واقع یکی از دلایل طراحی موتورهای سری EF، کار کردن با سوخت گاز7 بدون افت توان رایج در سایر خودروهای گاز سوز بود. اما بنابه دلایل مختلف این پیشرانه همیشه به صورت بنزینی عرضه شد. اما پایه گاز ساز بودن موتور EF7 به چه معنا است؟

مدیر پروژه سورن پلاس توربو گازسوز در این زمینه به خبرنگاران گفت: مبنای طراحی موتور EF7 که سال ها پیش انجام شد، سوخت گاز بود. هنگام استفاده از سوخت گاز، دمای موتور بالاتر از حالت بنزین می رود، فشار احتراق بالاتر است و فشار داخل سیلندرها بیشتر است. در نتیجه باید دوام قطعات موتور بیشتر باشد. برای نمونه شاتونی که استفاده می گردد باید از نوعی باشد که تا 300 نیوتون متر گشتاور را تحمل کند. همین طور بلوک سیلندر باید تا 300 درجه سانتیگراد دما را تحمل کند تا واشر سر سیلندر آسیب نبیند. به همین علت، موتور EF7 بر مبنای بیشترین گشتاوری که ممکن بود در حالت گاز به آن برسیم، طراحی شد.

مشخصات فنی و امکانات

موتور سورن پلاس توربو گازسوز می تواند 166 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. این آمار یعنی این موتور از EFP هم قوی تر است.

البته زمانی که خودرو روی حالت بنزینی می رود، شاهد کاهش این اعداد خواهیم بود. در این صورت این نسخه از سورن پلاس 135 اسب بخار قدرت و حدود 180 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید.

قرار است این خودرو با گیربکس شش سرعته دستی به بازار عرضه گردد. مطابق استانداردهای 85 گانه تازه سورن پلاس توربو گازسوز به امکاناتی همانند سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش فشار باد تایرها، دستیار ترمز اضطراری، دی لایت و… مجهز است. مانیتور لمسی نیز به این خودرو اضافه شده است.

جمع بندی

هر چند حالت سوخت گاز باید از ابتدا روی پیشرانه های EF7 قرار می گرفت، اما حالا هم باید آن را به فال نیک گرفت. آلایندگی کم، توان بالا، پیمایش مناسب و هزینه مقرون به صرفه تر سوخت گاز نسبت به بنزین از مزایای سورن پلاس توربو گازسوز با سوخت CNG هستند.

اما کاش ایران خودرو این پیشرانه خوب را روی کراس اوور تازه خود ریرا یا دست کم تارا قرار می داد تا قابلیت های رانندگی و فرمان پذیری خودرو نیز مطابق با توان خودرو باشد.

بدنه تارا چگونه فراوری می گردد؟ / بازدید خبرنگاران از خط فراوری خودرو تارا برای آنالیز ایمنی

تیپ های سهند پارس خودرو حذف شدند / کاتالوگ تازه سهند منتشر شد

کادیلا و آریا به خط فراوری نرسیدند / اعلام برنامه تازه فراوری برای این خودروها

جایگزین پژو پارس معرفی گردید / توقف فراوری پس از 23 سال!

پژو 207 شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

منبع: بیت ران
انتشار: 3 اسفند 1402 بروزرسانی: 3 اسفند 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 15344

به "سورن پلاس توربو گازسوز چگونه به دنیا آمد؟ ، تراکم 11.7 در موتور EF7 خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سورن پلاس توربو گازسوز چگونه به دنیا آمد؟ ، تراکم 11.7 در موتور EF7 خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید