سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک نام کلی و فراتر از شکل حکومت است

به گزارش کنفرانس هکا، عضو اندیشکده اقتصاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: برخی می پرسند در این 40 سال چه کرده اید؟ یا اینکه این اسلام تا حالا کجا بود؟ پاسخ این است که در دوره ای که غرب دچار توحش بود و هیچ نشانی از تمدن نداشت، تمدن اسلامی در این جغرافیا مستقر بود و این تمدن باز امکان تکرار در قالب تمدن نوین اسلامی را دارد و این امر محالی نیست.

سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک نام کلی و فراتر از شکل حکومت است

به گزارش خبرنگاران، محمد نعمتی گفت: ما قرار نیست راستاهای غربی یا شرقی را تکرار کنیم. کل آموزه های جهانی مدرن یک سبک از زندگی است که گرفتاری های آن در مقابل دیدگان ما واقع شده است. ما ادعا داریم آموزه های اسلامی می تواند سبکی از حیات اجتماعی را برای ما به ارمغان بیاورد که عدم تعادل ها، بحران های محیط زیستی، بدهی های بزرگ اقتصادی و آنچه انسان مدرن، گرفتار آن است را نداشته باشد. اسلام اجتماعی می تواند راستای را ایجاد کند که آن گرفتاری ها بوجود نیاید.

عضو اندیشکده اقتصاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک نام کلی و فراتر از شکل حکومت است. جمهوری اسلامی یک شکل از نظام سیاسی است و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نمی خواهد فقط شامل نظام سیاسی شود. گفتمان انقلاب اسلامی ادعا می کند نه فقط در حوزه توزیع قدرت بلکه در عرضه های مختلف حیات اجتماعی حرف برای گفتن دارد. بنابراین سند الگو می خواهد چنین نقشه ای را فراتر از نظام سیاسی ترسیم کند و دوگانه ای میان دو واژه جمهوری اسلامی و اسلامی ایرانی وجود ندارد.

نعمتی گفت: سند الگو حیات اجتماعی را مدنظر دارد و جمهوری اسلامی عنوانی است برای یک نظام سیاسی، پس نسبت این دو با هم نسبت کل به جزء است. مثل اینکه سرمایه داری یک مکتب است و لیبرال دموکراسی نوعی نظام است که از دل آن یک مکتب فکری بیرون آمده است.

وی درادامه اظهار کرد: کل نظریات علوم اجتماعی از جمله حقوق، مدیریت، علوم سیاسی و اقتصاد زمان و مکان دارد. این نظریات جهان شمول، مطلق نیستند همانطور که احکام فقه هم متناسب با زمان و مکان تغییر می کند. ما در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درباره شیوه حکمرانی در نیمه اول قرن 15 هجری شمسی در جغرافیای ایران حرف زده ایم. ما از روسیه خبر نداریم و ربطی به ما ندارد که در روسیه چه می گذرد و یا سند الگو برای مسلمانان آمریکا و چین نوشته نشده است. هر کشور و فرهنگی برای خود برنامه جداگانه دارد. اندیشه های علوم اجتماعی فراتر از تاریخ و جغرافیاست و برای همه زمانها نیست.

عضو اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: این سند یک گفتمان است و معتقدیم براساس آموزه های اسلامی، سبکی از اداره جامعه ترسیم کنیم. نظام های سرمایه داری و مارکسیسم علم و مکتب هستند اما با پیامبران دروغین. اسلام هم می تواند سبکی از حیات اجتماعی را مدیریت کند و سند الگو به همین دلیل نوشته شد. سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تحت عنوان علوم اجتماعیِ اسلامی تهیه شد.

نعمتی ادامه داد: این سند از سوی دیگر یک سند راهبردی هم هست یعنی شیوه اداره کشور را برای یک دوره زمانی، مشخص می کند تا دیگر راستا حرکت کشور زیگزاگی نباشد و مسوولان یک بار به سمت شرق و بار دیگر به سمت غرب سوق متمایل نشوند. به همین دلیل عنوان سند الگو برگزیده شد تا راستا و نقشه حرکت کشور روشن شود. اما اینکه این گفتمان چقدر پیروز می شود، بحث دیگری است. باید این گفتمان ترویج شود و سند الگو باید برای نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور به خصوص برای مجلس شورای اسلامی و مجریان قوه مجریه مبنا باشد.

وی اظهار کرد: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می تواند دولت اسلامی که تنگه احد یا نقطه عطف برای شکل گیری تمدن اسلامی است را شکل دهد، چون تمدن اسلامی بدون وجود دولت اسلامی محقق نمی شود. بدون دولت اسلامی، جامعه اسلامی هم ایجاد نمی شود. این سند گامی مهم برای تشکیل دولت اسلامی است تا در مرحله بعد، جامعه و در نهایت تمدن نوین اسلامی در جغرافیای ایران و در نیمه اول قرن 15 هجری شمسی ایجاد شود.

عضو اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: کلمه توسعه ترجمه Development است. بعد از جنگ جهانی دوم، این مفهوم به معنای شبیه شدن به کشورهای غربی و فاتحان جنگ به کار رفت. در واقع شبیه شدن مستعمرات به نظام سرمایه داری، توسعه نامیده شد اما برداشت ما در مرکز الگو از پیشرفت، توسعه به معنای غربی شدن نیست.

نعمتی ادامه داد: از دهه 1970 کشورهای غربی که مفهوم توسعه در آنجا به جهان آمد، با بحران های بزرگ زیست محیطی، بدهی ها، کسری بودجه ها و مسایل اجتماعی مختلف روبرو شدند. آنها در آن مقطع گفتند ما حونامان نبود که آموزههای لیبرالیستی چه بلایی سر آب ، زمین، هوا و انسان آورد بنابراین تصمیم به رفع اشکالات خود گرفتند. توسعه پایدار تکمیل کننده نظام سرمایه داری است.

وی اظهار کرد: ما قرار نیست راستاهای غربی یا شرقی را برویم. کل آموزه های جهانی مدرن یک سبک از زندگی است که گرفتاریهای آن در مقابل دیدگان ما واقع شده است. ما ادعا داریم آموزه های اسلامی می تواند سبکی از حیات اجتماعی را برای ما به ارمغان بیاورد که عدم تعادلها، بحرانهای محیط زیستی، بدهیهای بزرگ اقتصادی و آنچه انسان مدرن، گرفتار آن است را نداشته باشد. اسلام اجتماعی می تواند راستای را ایجاد کند که آن گرفتاری ها بوجود نیاید.

عضو اندیشکده اقتصاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: حالا شما می پرسید در این 40 سال چه کرده اید؟ یا اینکه این اسلام تا حالا کجا بود؟ پاسخ این است که در دوره ای که غرب دچار توحش بود و هیچ نشانی از تمدن نداشت، تمدن اسلامی در این جغرافیا مستقر بود و این تمدن باز امکان تکرار در قالب تمدن نوین اسلامی را دارد و این امر محالی نیست.

نعمتی تاکید کرد: پیروی از آموزه های اسلامی است که حیات مادی و معنوی انسان و زندگی در این جهان و جهانی دیگر ما را می سازد. ما در اقتصاد اسلامی تدابیر جداگانه برای ساختن جهان و آخرت نداریم زیرا معتقدیم این دو جهان در هم تنیده است و آنچه ما در این جهان بکاریم، در آخرت برداشت می کنیم. با حاکم شدن قواعد اقتصادی اسلام، حیات مادی و معنوی رقم می خورد. ما قواعد جداگانه اقتصادی برای این جهان و آخرت نداریم بلکه قواعدی داریم که با پیروی از آن حیات سعادتمند مادی و معنوی انسان مسلمان محقق می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 خرداد 1401 بروزرسانی: 2 خرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13834

به "سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک نام کلی و فراتر از شکل حکومت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک نام کلی و فراتر از شکل حکومت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید