سفری به دنیای خوش عطر و طعم شکلات سوئیسی

به گزارش کنفرانس هکا، تاریخچه شکلات سوئیسی

وقتی نام کشور سوئیس را می شنوید یاد چه چیزی می افتید؟ ساعت سوئیسی؟ طبیعت بی نظیر و پیست های اسکی بین المللی یا… شکلات؟! کشور سوئیس در کنار سایر محصولات و برندهای مشهوری که دارد یکی از بهترین و باکیفیت ترین شکلات های دنیا را نیز تولید می کند. در واقع، شکلات سوئیسی اولین شکلاتی است که به شکل امروزی تولید شد و آغازگر تحولی تازه در حرفه شکلات سازی شد. شکلات سوئیسی شهرتی دنیای دارد و یک گاز از آن کافی است تا شما را با مفهوم واقعی شکلات آشنا کند! اما چطور کشور سوئیس که درخت کاکائو در آن وجود ندارد توانسته به چنین جایگاهی دست پیدا کند؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر تاریخچه خوشمزه و لذیذ شکلات سوئیسی.

سفری به دنیای خوش عطر و طعم شکلات سوئیسی

داستان از کجا آغاز شد؟

اگر بخواهیم از ابتدا آغاز کنیم باید به قرن هفدهم برگردیم. در آن زمان کشور سوئیس از موقعیت استراتژیکی که در توزیع کالاها در اروپا داشت استفاده کرد و کار تهیه و تولید شکلات را آغاز کرد. صنعت شکلات سازی سوئیس در منطقه تیچینو، جنوبی ترین مرز سوئیس با ایتالیا آغاز شد. جالب است بدانید که در آن زمان، برخلاف امروز، شکلات که از گیاه کاکائو تهیه می شد اصلا لوکس و باکیفیت و حتی خوشمزه نبود و بیشتر یک خوراکی بدطعم بود که باید مدت زیادی جویده می شد!

مدت ها بعد بود که شکلات به شکل امروزی تولید شد و به یکی از بهترین تجربیات چشایی بشر تبدیل شد! در سال 1819 اولین کارخانه مکانیزه شکلات سازی در شهر ویوی سوئیس، در کنار دریاچه ژنو تاسیس شد. بنیانگذار این کارخانه فردی به نام فرانسوا لویی کایه بود که مدتی در شکلات سازی های ایتالیایی تیچینو کارآموزی کرده بود. او پس از مدت ها کارآموزی فوت و فن شکلات سازی را یاد گرفت و به سوئیس بازگشت تا کارخانه شکلات سازی خودش را راه اندازی کند. او با تجربیاتی که در ایتالیا یاد گرفته بودتصمیم گرفت شکلات سازی را به شکل مکانیزه و مدرن دنبال کند. دستگاه های مکانیزه کایه این امکان را فراهم کرد که اولین تولید انبوه شکلات سوئیسی به بازار عرضه شود.

با استقبال گسترده مردم از شکلات سوئیسی به زودی افراد دیگری نیز به تبعیت از کایه به شکلات سازی روی آوردند و چیزی نگذشت که کارخانه های مختلف شکلات سازی در گوشه و کنار سوئیس راه اندازی شد. در سال 1836 خانواده اشپرونگلی (Sprüngli) فروشگاهی در شهر زوریخ افتتاح کرد که بسیار محبوب و پرطرفدار شد. اشپرونگلی بعدها، در سال 1892 با کارخانه رادولف لیندت (Rodolphe Lindt) در شهر برن ادغام شد. ترکیب این دو برند باعث به وجود آمدن برند مشهور اشپرونگلی اند لیندت شد که با نام لیندت بیشتر شناخته می شود.

اما چیزی که سوئیسی ها را در زمینه شکلات سازی از دیگران متمایز می کرد این بود که سوئیسی ها تنها شکلات تولید نمی کردند، بلکه با ابتکارات و خلاقیت هایشان به نوعی آن را اختراع می کردند! سوئیسی ها هرروز ترکیب نوی را امتحان می کردند و سعی می کردند محصولی ویژه و خاص را تولید کنند. در سال 1867 در شهر ویوی، دنیل پیتر کارخانه شکلات سازی اش را افتتاح کرد و بخاطر اینکه فروشش را بیشتر کند و از رقبا پیشی بگیرد به خلاقیت جالبی روی آورد: پیتر همراه با دوستش آنری نستله تصمیم گرفتند پودر شیر را هم به ترکیب شکلات اضافه کنند. به این ترتیب اولین شکلات شیری جهان به جهان آمد!

به همین ترتیب ابتکارات و خلاقیت های بیشتری در تولید شکلات استفاده شد و صنعت شکلات سازی سوئیس روز به روز بزرگتر و مشهورتر شد. در سال 1908 تئودور تابلر که در کارخانه اش در برن فعالیت می کرد شکلات شیری را با نوقا، بادام و عسل ترکیب کرد و آن را به شکل مثلثی درآورد. به این ترتیب بود که شکلات مشهور توبلرون به وجود آمد. بسیاری معتقدند که این شکلات شکل مثلثی اش را از کوه مشهور سوئیس، ماترهورن الهام گرفته است.

مبتکران سوئیسی زیادی در طول این سال ها تلاش کرده اند تا ما محصولی شگفت انگیز به نام شکلات داشته باشیم. بدون تلاش های کارآفرینانی مثل Phillippe Suchard که روشی منحصربفرد برای نرم کردم شکلات های سخت و سفت ابداع کرد و لیندت که با متد خاصش شکلات های کرم دار را تولید کرد شکلات سوئیسی امروزی نمی توانست به این شکل و شمایل وجود داشته باشد. متدهای پیشرفته به سوئیسی ها این امکان را می داد تا شکلات هایی تولید کنند که از بیرون سفت و از درون نرم هستند و با گاز زدن در دهان آب می شوند!

در دهه 1930 نستله با ارائه محصولی نو عاشقان شکلات را بیشتر شیفته خود کرد و شکلات سفید میلکی بار را به بازار عرضه کرد. از قرن 19 پیشگامان و کارآفرینان صنعت شکلات سازی به مرور شکلات سوئیسی را به بهترین شکلات در جهان تبدیل کرده اند. برخی از بزرگ ترین و مشهورترین برندهای شکلات که می شناسیم متعلق به کشور سوئیس هستند. شکلات به مرور تبدیل به محصولی خوشمزه و لوکس شد و طرفداران بسیار زیادی هم پیدا کرد. در سال 2016، برندهای شکلات سازی سوئیس حدود 122034 تن شکلات به جهان صادر کرده اند!

خوشبختانه ابتکارات شکلات سازهای سوئیس تمامی ندارد و هر روز با یک شگفتی تازه طرفداران شکلات را غافلگیر می کنند و طعمی نو به حس چشایی ما اضافه می کنند. سال گذشته، شرکت سوئیسی بری کالبوت شکلات نوش به نام روبی چاکلت را به بازار عرضه کرد. تغییر و تحولات صنعت شکلات سازی همچنان ادامه دارد و هرروز محصولی نو ارائه می شود. اگر چه امروزه کشورهای دیگر جهان نیز در این زمینه پیشتاز شده اند و برندهای مشهوری به تولید شکلات می پردازند، اما بدون شک نقش سوئیس در صنعت شکلات سازی قابل چشم پوشی نیست. هرچه باشد این سوئیسی ها بودند که ما را با جهانی خوش طعم شکلات به شکل امروزی آشنا کردند و این تجربه لذیذ و دلچسب را به ما هدیه کردند.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13874

به "سفری به دنیای خوش عطر و طعم شکلات سوئیسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری به دنیای خوش عطر و طعم شکلات سوئیسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید