ساز و کار افزایش حساسیت و مشارکت مردم برای پیشگیری از شیوع کرونا

به گزارش کنفرانس هکا، پیمایش ملی ساز و کارهای افزایش حساسیت و مشارکت مردم در زمینۀ پیشگیری از شیوع ویروس کرونا توسط عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی و مدیر گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی-اجتماعی جوانان دانشگاه علامه طباطبائی انجام شد.

ساز و کار افزایش حساسیت و مشارکت مردم برای پیشگیری از شیوع کرونا

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی ، پیمایش ملی ساز و کارهای افزایش حساسیت و مشارکت مردم در زمینۀ پیشگیری از شیوع ویروس کرونا توسط عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی و مدیر گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی-اجتماعی جوانان دانشگاه علامه طباطبائی انجام شد.

براساس این گزارش ، احمد غیاثوند عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی و مدیر گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی-اجتماعی جوانان دانشگاه علامه طباطبائی درباره پیمایش ملی ساز و کارهای افزایش حساسیت و مشارکت مردم در زمینۀ پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اضافه نمود: می توان رفتارهای پیشگیرانه مردم جامعه را در دو سطح در نظر گرفت که شرایط سلامت فردی و نیز توجه به هشدارهای سلامتی است که می توان از آنها به عنوان رفتارهای پیشگیرانه فردی یاد کرد. اما سطح دوم؛ میزان رفتارهای دگرمراقبتی است که بیانگر میزان رفتارهای پیشگیرانه جمعی برای جلوگیری از مبتلا شدن و نیز ممانعت از انتقال و مبتلا کردن دیگران باشد.

غیاثوند در خصوص سنجش رفتارهای پیشگیرانه فردی ادامه داد: در زمینه شستشوی مداوم دست ها: 5/95 درصد مردم جامعه از ابتدای شیوع ویروس یعنی اوایل اسفند به این توصیه بهداشتی عمل کرده اند. کمتر از یک درصد در ایام عید و نیز کمتر از یک درصد اصلاً مقید نیستند. اما در زمینه استفاده از دستکش 80 درصد مردم بیان کرده اند که از ابتدای گسترش ویروس (اوایل اسفند) آغاز به پوشیدن دستکش کرده اند. 8 درصد در اواخر اسفند و نیز 2 درصد از ایام عید به بعد، از دستکش استفاده کرده اند؛ در مقابل 10 درصد هیچ وقت از دستکش استفاده کرده اند.همچنین در زمینه زدن ماسک در بیرون از منزل: 79 درصد از پاسخگویان اعلام کرده اند از ابتدای آغاز ویروس، 7 درصد در اواخر اسفند و نیز 2 درصد بعد از عید چنین توصیه بهداشتی را رعایت کرده اند؛ در مقابل 12 درصد هیچ وقت در بیرون از منزل ماسک استفاده نکرده اند.

وی گفت: در زمینه استفاده از ژل ضدعفونی نماینده یا الکل همزمان با شیوع ویروس کرونا 86 درصد مردم از ژل ضدعفونی نماینده یا الکل استفاده کرده اند؛ در مقابل 6 درصد اعلام کرده اند که هیچ وقت به چنین توصیه بهداشتی عمل نکرده اند.همچنین در زمینه شستشوی وسایل خریداری شده برای منزل 92 درصد از پاسخگویان با آغاز ویروس کرونا در جامعه اقدام به شستشوی وسایل خریداری شده برای منزل می کردند؛ 2/1 درصد هیچ وقت چنین کاری را نکرده اند که در مجموع می توان نتیجه گرفت حدود 74 درصد مردم در حد زیاد، 16 درصد در حد متوسط به انجام رفتارهای پیشگیرانه فردی پرداخته اند؛ در مقابل 10 درصد مردم جامعه اصلاً به رعایت رفتارهای بهداشتی فردی مقید نیستند.

غیاثوند درباره رفتارهای پیشگیرانه جمعی توضیح داد: طبق آنالیز انجام شده سر زدن به پدر و مادر (5/16 درصد)، رفتن به سرکار (15 درصد) و رفتن به بازارچه ها و مراکز خرید از جمله بیشترین اموری هستند که مردم از ایام تعطیل عید نوروز به بعد، انجام داده اند. سایر موارد عبارتند از: رفتن به پارک (کمتر از یک درصد)، رفتن به مهمانی (3/2)، رفتن به عید دیدنی (کمتر از یک درصد)، رفتن به مسافرت (کمتر از یک درصد)، خرید شب عید (کمتر از یک درصد).همچنین در زمینه رعایت فاصله اجتماعی در روابط با دیگران: 5/83 درصد نمونه از ابتدای شیوع ویروس به چنین توصیه ای عمل می نمودند. تعداد کسانی که در اواخر اسفند چنین توصیه ای را در نظر گرفتند برابر با 10 درصد و نیز بعد از عید 5 درصد اضافه شد؛ در مقابل 5/1 درصد نیز اصلاً فاصله اجتماعی را رعایت نمی نمایند که در مجموع 81 درصد افراد کاملاً توصیه های بهداشتی جمعی را رعایت کرده اند؛ 19 درصد تاحدودی و در مقابل 9 درصد اصلاً به رعایت رفتارهای پیشگیرانه جمعی نمی پردازند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تشخیص دو نوع رفتار بهداشتی فردی و جمعی نکته مهم آنالیز همسانی رفتارهای پیشگیرانه افراد، مبنی بر اینکه کسانی که رفتارهای فردی را رعایت کرده اند؛ چقدر همزمان به رعایت رفتارهای جمعی پرداخته اند؛ طبق آنالیز انجام شده به وسیله محاسبه خط دیاگونال در مجموع می توان قضاوت کرد که 70 درصد مردم همزمان رفتارهای فردی و بهداشتی را رعایت می نمایند؛ در مقابل 30 درصد از افرادی که رفتارهای پیشگیرانه فردی دارند؛ لزوماً رفتارهای پیشگیرانه جمعی ندارند و برعکس. همچنین نکته قابل تأمل این است که داوری کلی از منظر صاحبنظران علوم اجتماعی بیانگر آن است که 70 یا نهایتاً 80 درصد مردم رفتارهای پیشگیرانه فردی و جمعی را رعایت کرده اند؛ که تاحدودی مطلوب به نظر می رسد؛ اما از منظر ایپدمی پزشکی چنین سطحی از رعایت رفتارهای پیشگیرانه، منجر به قطع زنجیره ارتباطی ویروس کرونا نمی گردد؛ پس رفتارهای پیشگیرانه مردم جامعه از منظر مسئولان بهداشتی و کادر پزشکی کشور مطلوب نیست.

وی یادآورشد: نتایج حاصل نشان می دهد در طول تقریباٌ دو ماه گذشته بعد از شیوع کرونا، 17 درصد مردم در قرنطینه خانگی کامل بوده اند، به گونه ای که حتی با هیچ یک از اعضای خانواده ارتباطی نداشته اند. 77 درصد مردم اذعان داشته اند که با بعضی از اعضای خانواده؛ یعنی پدر و مادر با فرزندان رفت و آمد کرده اند. 5/2 درصد سطح ارتباط خانوادگی شان با خواهران و برادران بوده و نیز 8/1 درصد با اقوام و آشنایان بوده است. بر این اساس با توجه به شعار در خانه بمانیم تا کرونا را شکست دهیم، می توان چنین تعبیر کرد که قرنطینه خانگی مردم در حوزه سطح روابط خانواده نه تنها اعضای خانواده بلکه شامل فرزندان نیز می باشد.

غیاثوند اضافه نمود: طبق آنالیز انجام شده، 74 درصد مردم کاملاً و در مقابل 10 درصد اصلاً به رعایت رفتارهای بهداشتی فردی نمی پردازند. همچنین 81 درصد افراد توصیه های بهداشتی جمعی را کاملاً رعایت کرده و در مقابل 9 درصد اصلاً اهمیت نمی دهند. 17 درصد مردم در قرنطینه خانگی کامل بوده اند، و نیز 77 درصد مردم اذعان داشته اند که با اعضای خانواده؛ یعنی پدر و مادر با فرزندان رفت و آمد کرده اند. بر این اساس با توجه به این که به طور متوسط 80 درصد مردم رفتارهای پیشگیرانه را در ابعاد مختلف رعایت می نمایند چگونه می توان به تببین رفتارهای آنها پرداخت.در مجموع با توجه به تنوع رفتارهای اجتماعی مردم در شرایط کرونا، و تاثیرگذاری عناصر و مولفه های فردی، موقعیتی و ساختاری و نیز تاثیر نهادهای اجتماعی و سیاسی مختلف برای تبیین رفتارهای پیشگیرانه فردی و جمعی احتیاج به تحلیل بیشتری با پیچیدگی لازم وجود دارد تا بتوان لایه های روابط علی را در سطوح مختلف تفسیر کرد.

اروپا: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10388

به "ساز و کار افزایش حساسیت و مشارکت مردم برای پیشگیری از شیوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساز و کار افزایش حساسیت و مشارکت مردم برای پیشگیری از شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید