ساخت کیت تشخیص انقضای مواد غذایی

به گزارش کنفرانس هکا، به گزارش خبرنگاران، دکتر ابوالفضل پهلوان لو معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی امروز در نشستی خبری به مناسبت روز جهانی غذا که در محل این موسسه و به صورت آنلاین و حضوری برگزار گردید، گفت: امروزه مطالبی به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در فضای مجازی حول محور فضا منتشر می گردد که به نوعی باعث تشویش اذهان عمومی خواهند شد.

ساخت کیت تشخیص انقضای مواد غذایی

وی ادامه داد: این موارد از جنس امنیت غذایی است زیرا مردم درگیر استفاده یا عدم استفاده از انواع مواد غذایی می شوند و باید به این موضوع توجه جدی داشته باشیم.

پهلوان لو گفت: ما در موسسه پژوهشی علوم صنایع غذایی به موضوع امنیت غذایی اهمیت ویژه ای می دهیم و همیشه در صدد هستیم که برای پاسخ به این چالش ها پاسخ های علمی با مرجعیت های معین ارائه دهیم.

معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی با تاکید بر اینکه امنیت غذایی یک موضوع جدی و مهم محسوب می گردد گفت: ما در این موسسه کارهای علمی و تحقیقاتی را در حوزه امنیت غذایی اجرایی می کنیم که می تواند احتیاج صنعت را رفع کند و از سوی دیگر جوابگوی احتیاجهای مردم باشد.

وی با اشاره به سند ملی آلاینده های مواد خام کشاورزی در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: این سند اکنون در حال تهیه است و جزو طرح های تصویبی از سوی شورای عطف در سال 93 بود.

پهلوان لو با بیان اینکه در سال 95 بودجه ای برای ادامه و اجرای این طرح اختصاص پیدا نکرد، گفت: این سند با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، دانشگاه بقیه الله و یکی از دانشگاههای علوم پزشکی انجام گرفت.

معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی اضافه نمود: اما در صددیم که پایلوت این پروژه را در خراسان عظیم یا حداقل خراسان رضوی پیاده سازی کنیم.

وی ادامه داد: معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی گفت: در این پروژه در صدد بودیم که سندی برای پایش آلاینده های مواد غذایی، مدیریت آلاینده های مواد اولیه غذایی دام و طیور و ارتقاء سطح سلامت صنایع غذایی را در نظر بگیریم.

معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی با توجه به اینکه یکی از معضلات ما آلاینده ها هستند و در فراوری محصولات غذایی آلاینده هایی بوجود می آیند. از این رو بکارگیری صنعت می تواند در کاهش این آلاینده ها تاثیر بسزایی داشته باشد و در نهایت به سلامت افراد جامعه منجر گردد.

وی با تاکید بر اینکه این سند یک سند جامع در حوزه صنایع و غذایی محسوب می گردد گفت: با استفاده از این سند حضور آلاینده ها در فراوری محصولات صنایع غذایی مدیریت خواهد شد و می تواند به عنوان یک زنجیره فراوری مورد استفاده قرار بگیرد.

معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه بنا داریم تا چند وقت دیگر چند محصول فراوریی در این موسسه را رونمایی کنیم، گفت: یکی از محصولات فراوری شده در این موسسه کیت های تشخیصی برای شناسایی بعضی از ترکیبات موجود در مواد غذایی همچون نیتریت، باکتری، میکروب و ... است.

وی گفت: همچنین محصول دیگری برای نشان دادن تاریخ فراوری و انقضای یک محصول در صنایع غذایی از دیگر تحقیقاتی است که به نتیجه رسیده است.

پهلوان لو ادامه داد: با توجه به اینکه تاریخ فراوری و انقضای روغن ها را نمی توانیم به راحتی تشخیص دهیم از این رو استفاده از چنین کیت تشخیصی می تواند بسیار کاربردی باشد؛ همچنین میزان ماندگاری کیت را می توانیم تشخیص دهیم.

معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی توضیح داد: این کیت ها با قرار دریافت بر روی بسته بندی محصولات غذایی با تغییر رنگ می توانند تاریخ انقضا و فراوری محصول را نشان دهند.

وی با اشاره به افزایش ضایعات مواد غذایی به دلیل نگهداری نادرست مواد غذایی گفت: ما در موسسه علوم و صنایع غذایی در صدد برآمدیم که با همکاری بخش خصوصی روشی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی و کاهش بار میکروبی با استفاده از پلاسمای سرد بکار بگیریم.

به گفته پهلوان لو همچنین محصولی در این موسسه نیز به فراوری رسیده که می تواند 90 درصد آلاینده های زیستی را در صنعت کشاورزی کاهش دهد.

معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی با اشاره به دیگر محصول فراوریی در این موسسه گفت: همچنین یک ماده طبیعی در این موسسه برای ضدعفونی محصولات خام همچون میوه، سبزی و ... به فراوری رسیده که می تواند علاوه بر میکروب ها، سموم را از این محصولات خام بزداید.

آموزشگاه ما: آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 11939

به "ساخت کیت تشخیص انقضای مواد غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت کیت تشخیص انقضای مواد غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید