ساجدی: کاهش قیمت نفت؛ شرایطی که راه را بر عربستان بسته است

به گزارش کنفرانس هکا، یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: در شرایطی فعلی عربستان اگر بخواهد به همین منوال بازار را اشباع کند، قیمت نفت کاهش میابد که به ضرر خود اوست، اگر هم بخواهد از رقابت کنار بکشد روس ها جای آن ها را پر می نمایند.

ساجدی: کاهش قیمت نفت؛ شرایطی که راه را بر عربستان بسته است

محمد ساجدی، کارشناس مسائل غرب آسیا در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد حمله سناتور آمریکایی به عربستان و روسیه در مورد اشباع بازار نفت که منجر به کاهش قیمت و به چالش کشیده شدن امنیت ملی و مالی آمریکا خواهد شد، گفت: زمانی که ترامپ به عربستان آمد و تابلوی فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان را نشان داد بسیاری از ناظران بین المللی و حضار این عملکرد او را به دیده کنایه نگاه کردند.

وی ادامه داد: آن موقع آمریکایی ها 123 میلیارد دلار سلاح به عربستان و امارات فروختند و در قبال آن نفت و پول دریافت کردند و خیلی ها به اعراب گفتند دود این کار که نتیجه ای جز کاهش قیمت نفت نخواهد داشت به چشم خودتان خواهد رفت این در حالی بود که پادشاه عربستان در آن بازه زمانی که فشار تحریم ها بر ایران بسیار زیاد شده بود و در نتیجه فروش نفت ایران با کاهش چشمگیری در بازار های بین المللی روبرو بود به آمریکایی ها پیغام داد که به هیچ عنوان نگران نباشید، کاهش نفت ایران در بازار را عربستان سعودی جبران خواهد نمود.

ساجدی توضیح داد: از طرف دیگر شخص ترامپ ذهنیتی معامله گر دارد و عواقب اتفاقات را چندان رصد نمی نماید از همین رو تمام منابع استراتژیک آمریکا در اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را خالی نگاه داشت تا این منابع را با نفت های خریداری شده از عربستان پر کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: آمریکایی ها خودشان یکی از عظیمترین تولیدنمایندگان نفت دنیا هستند، اما تمام منابع نفتی استراتژیک خود را با استفاده از نفت عربستان پر کردند تا جایی که دیگر هزینه اجاره منابع جدید برای آن ها صرفه مالی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به استراتژی روس ها در این بین گفت: روسیه نیز از این عملکرد عربستان نگران شد و اعلام نمود برای مقابله با عربستان و به دست دریافت بازار های عظیم نفتی در دنیا ما نیز نفت خود را در بازار ها عرضه خواهیم کرد و به این ترتیب عربستان و روسیه هر کدام به لجبازی با یکدیگر بازار بین المللی را از نفت اشباع کردند.

ساجدی توضیح داد: اگر به این مسائل حضور کرونا را هم اضافه کنیم، خواهیم دید که در این فرایند ضربه مهلکی به تجارت دنیای زده شد تا جایی که امروز نفت اینترمیدیت آمریکا که قبل از این اتفاقات بشکه ای 70 دلار بود به بشکه ای 31.5 دلار رسیده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در سرانجام خصوص عملکرد عربستان نیز گفت: در شرایطی فعلی عربستان اصطلاحا نه راه پس دارد و نه راه پیش، اگر بخواهد به همین منوال بازار را از نفت خود اشباع کند قیمت نفت نیز با همین سرعتی که در سراشیبی قرار گرفته کاهش خواهد یافت که به ضرر اقتصاد وابسته به نفت سعودی خواهد بود و اگر بخواهد از این میدان رقابت کنار بکشد روس ها جای آن ها را در بازارهای بین المللی پر می نمایند. به نظر می رسد این اتفاق تاوان دهن کجی بود که عربستان در زمان تحریم نفت ایران توسط آمریکا انجام داد و صراحتا اعلام نمود ما کمبود نفت ایران در دنیا را جبران خواهیم کرد. در این بین روسیه نیز به دنبال منافع خودش است و به نظر می رسد کشوری که در این شرایط بیشترین سود را کسب می نماید چینی ها هستند که همیشه اهداف مالی خود را آرام آرام و بدون سروصدا پیش بردند.

رپورتاژ آگهی: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10262

به "ساجدی: کاهش قیمت نفت؛ شرایطی که راه را بر عربستان بسته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساجدی: کاهش قیمت نفت؛ شرایطی که راه را بر عربستان بسته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید