رکورد طولانی ترین فریز جنین شکسته شد، تولد جنین فریز شده پس از 13 سال در اصفهان

به گزارش کنفرانس هکا، امید به فرزند دار شدن آرزوی هر زوجی است که این امر برای 20 درصد زوجین در کشورمان محقق نشده و چه زنان و مردانی که به امید بچه دار شدن، تمام سختی ها و هزینه ها را به جان می خرند.

رکورد طولانی ترین فریز جنین شکسته شد، تولد جنین فریز شده پس از 13 سال در اصفهان

به گزارش از ، صدای گریه نوزادی که در اتاق عمل پیچیده خبر از ورود مخلوقی دیگر به جهانی خاکی می دهد. پزشکان ثمره کوشش هایشان را در چهره نوزادی دوست داشتنی می بینند، خانواده شاد، پس از به جهان آمدن فرزندشان او را در آغوش می گیرند.

مرکز باروری و ناباروری اصفهان در سال 1372 به منظور درمان نازایی زنان و ناباروری مردان تاسیس شد و جزو اولین مراکز باروری در ایران است.

در این مرکز روش های نوین درمان نازایی به کار گرفته می گردد تا زوجین نابارور بتوانند با گذراندن مراحل درمانی به آرزوی بزرگ خود یعنی داشتن فرزندی سالم برسند.

اسپرم در محیط آزمایشگاه داخل یک تخمک تزریق و داخل رحم منتقل شده، به دنبال آن لقاح و تقسیم سلولی صورت می گیرد و جنین تشکیل می گردد.

با به جهان آمدن جنین فریز شده پس از 13 سال، رکورد طولانی ترین فریز جنین توسط محققان اصفهانی در منطقه غرب آسیا شکسته شد و این نشان دهنده تحقق کوشش های متخصصان علم ناباروری است که فرصتی امیدبخش را در اختیار زوجین نابارور و همچنین زوجینی که در سنین بالا به دنبال فرزندآوری هستند قرار می دهد.

محمد حسین نصر اصفهانی، مسئول آزمایشگاه مرکز باروری و ناباروری اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار از ،به آنالیز فعالیتها، خدمات و دستاورد های این مرکز پرداخت و گفت: بیش از 500 هزار جنین در این مرکز نگهداری می گردد که این جنین ها متعلق به بیش از 100 هزار زوج است که برای درمان به این مرکز مراجعه نموده اند.

او تاکید نمود: اکنون جنین هایی در مرکز وجود دارد به مدت 10 الی 15 سال برای زوجین نگهداری شده و حتی می توانند بعد از به جهان آمدن بچه اول برای بچه دوم اقدام نمایند؛ فریز کردن جنین به ویژه زمانی که سن بالا می رود دیگر نگرانی برای فرزند آوری را از زوجین دور می نماید، زیرا تخمک در زمان جوانی نگه داری و فریز شده است.

نصر اصفهانی با بیان اینکه در حال حاضر و چند سال اخیر از روش انجماد شیشه ای استفاده می گردد، اضافه کرد: در انجماد شیشه ای شانس برگشت جنین بالای 95 درصد و شانس حاملگی نیز حدود 30 تا 50 درصد است، اما آنچه که این مرکز را از سایر مراکز متمایز نموده است، نحوه نگه داری جنین است که برای سالیان سال جنین را نگه داری و شانس بارداری را افزایش می دهد.

نصر اصفهانی با بیان اینکه نگهداری جنین منجمد از سال 1372 در مرکز باروری و ناباروری اصفهان آغاز شده است، اضافه کرد: در کشور اروپا معتقدند جنین بیش از ده سال نمی توان نگهداری کرد، اما ما به لطف خدا توانستیم شاهد تولد نوزاران حاصل از فریز 11 و 14 ساله باشیم.

او گفت: در لقاح مصنوعی و آزمایشگاهی 10 تا 20 تخمک بارور می گردد و در روش های موجود یک یا دو تخمک به رحم مادر منتقل و مابقی منجمد می گردد تا در سال های آینده در صورت احتیاج یا درخواست زوجین مورد استفاده قرار گیرد.

نصر اصفهانی مزیت های روش نگهداری جنین منجمد را جلوگیری از بیهوشی مجدد مادر، هزینه کمتر، جلوگیری از تحریک مجدد تخمک گذاری و حفظ شانس باردار شدن مادر دانست.

مهدی احمدی متخصص زنان و نازایی نیز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار از ، گفت: این دانش و تکنولوژی صرفا برای فریز جنین نیست، فریز بافت بیضه، بافت تخمدان، اسپرم و تخمک و تمامی افرادی که دچار بیماری خاص هستند یا دچار سرطان، اتو ایمون هستند و یا کسانیکه شیمی تراپی و رادیو تراپی را می خواهند آغاز نمایند هم صورت می گیرد.

او ادامه داد: تجربه نشان داده که استفاده از جنین های فریز شده برای مادر بهتر نتیجه بهتری داده تا جنین تازه چرا که در فریز جنین ابتدا رحم مادر را آماده برای انتقال جنین می کنیم و بعد جنین به رحم مادر انتقال داده می گردد.

احمدی ادامه داد: در این مرکز نوزاد حاصل از فریز پس از 13 سال هم بجهان آمد که این یکی از چندین موردهای است که جنین بیش از ده سال فریز در این مرکز مورد استفاده قرار می گیرد.

اسدالله کلانتری متخصص زنان و نازایی هم در گفت و گو با خبرنگار از ،گفت: میکرواینجکشن یا تزریق اسپرم داخل تخمک (ICSI) بیشترین روش استفاده شده در این مرکز بویژه برای درمان ناباروری مردان است.

او اضافه کرد: در این روش اسپرم در محیط آزمایشگاه داخل یک تخمک تزریق و داخل رحم منتقل شده، به دنبال آن لقاح و تقسیم سلولی صورت می گیرد و جنین تشکیل می گردد.

او اضافه کرد: شانس لقاح در این روش بین 50 تا 70 درصد و شانس جنین گذاشتن بین 30 تا 40 درصد است.

کلانتری اضافه کرد: از شهر ها و استانها و همچنین کشور های دیگر برای درمان ناباروری به این مرکز مراجعه مراجعه می نمایند و جنین های خود را فریز می نمایند، با توجه به اینکه اکنون 20 درصد زوجین با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می نمایند می خواهم که فرزند آوری را به کسب شغل و درآمد ترجیح دهند و در اولویت برنامه هایشان باشد چه بسا یکی از دلایل ناباروری تاخیر در زمان بچه دار شدن هم می تواند باشد.

پزشکان تاکید می نمایند که زوجین، مسائل فرعی زندگی را فدای مسئله اصلی که همان فرزندآوری است قرار ندهند، با استفاده از روش های علمی که امروز دانشمندان و متخصصان ایرانی پیروز به دست یابی به آن شده اند، این امید وجود دارد که مشکل بسیاری از زوجین نابارور حل شده و زوجینی که در سنین بالا نیز ازدواج می نمایند از نعمت فرزند محروم نباشند.

انتهای پیغام / س

طرفداران رونالدو: مجله فوتبال و طرفداران بازکن محبوب رونالدو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8021

به "رکورد طولانی ترین فریز جنین شکسته شد، تولد جنین فریز شده پس از 13 سال در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکورد طولانی ترین فریز جنین شکسته شد، تولد جنین فریز شده پس از 13 سال در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید