روما چطور می تواند آینده صنعت سینما را متحول کند؟

به گزارش کنفرانس هکا، فیلم سینمایی روما (Roma) اثر جدید آلفونسو کوارون که با سرمایه گذاری شرکت نت فلیکس ساخته شده به تعبیر بسیاری از کارشناسان یکی از بهترین و مهم ترین فیلم های سال میلادی 2018 بود.

روما چطور می تواند آینده صنعت سینما را متحول کند؟

اما روما از یک جهت با بسیاری از آثار پیروز سال های گذشته متفاوت است. روما اثری است که توانست دنیا را به تمجید وادارد، توسط میلیون ها نفر در سراسر دنیا دیده گردد، جوایز متعددی کسب کند و به یکی از شانس های مسلم بهترین فیلم اسکار 2019 تبدیل گردد در حالی که صرفا برای چند هفته محدود در سینماها اکران شده است.

به این ترتیب می توان گفت شرکت هایی چون نت فلیکس و آمازون نه تنها عادات استفاده از فیلم و تلویزیون را تغییر داده و می دهند بلکه در حال حاضر شیوه ساخت و توزیع فیلم را هم به کلی دستخوش تغییراتی اساسی نموده اند.

در حالی که روما در بخش بهترین فیلم اسکار سال جاری نامزد و برای نت فلیکس تاریخ ساز شده است، نت فلیکس هم نشان داده که انقلابی در شیوه پخش آنلاین فیلم به پا نموده و در واقع از این پس نمی توان ادعا کرد مدل نت فلیکس در پخش فیلم های سینمایی، چنانکه ادعا می شد ارزش فیلم ها را کاهش می دهد. این موضوع در آینده سینما تاثیری عمیق به جا خواهد گذاشت؛ فیلم هایی که در آینده خواهیم دید و کارگردان هایی که در سال های آینده پا به میدان می گذارند ممکن است همه به نوعی از این تغییرات جدید متاثر باشند.

فیلم سینمایی روما، اثر سیاه و سفید کوارون که محتواهایی چون هویت مکزیکی، خشونت اجتماعی، وضعیت طبقه کارگر و شکاف های مالی را درون خود دارد به هیچ طریق با قالب های آشنای سینمای سنتی بدنه در آمریکا و دنیا سر سازگاری ندارد.

البته کارگردان روما، آلفونسو کوارون ابدا با هالیوود بیگانه نیست و ساخت فیلمی چون هری پاتر و زندانی آزکابان را در کارنامه دارد. او پیروز شد با جاذبه صنعت سینمای آمریکا را به تحسین وادارد و نام خود را به عنوان اولین کارگردان لاتین تباری ثبت کند که اسکار بهترین کارگردانی را به دست آورده است. به نظر می رسد این پیروزیت های تجاری و هنری به او اجازه داد پروژه ای شخصی تر چون روما را دنبال کند. نوعی داستان زندگینامه ای مربوط به خود او و بالیدنش در یک خانواده طبقه متوسطی، در دهه 1970 مکزیکو سیتی.

با وجود همه آنچه گفته شد عجیب به نظر می رسد که چرا این فیلم توانست مخاطبانی نسبتا گسترده پیدا کند. یک فیلم سیاه و سفید با ریتمی نسبتا کند که با مشتی نابازیگر ساخته شده و برای یک غیرمکزیکی هیچ بافتار تاریخی مشخصی ندارد. این در حالی است که بسیاری از فیلم های مشابه حتی مخاطبان محدود و خاص خود را هم به سختی پیدا می نمایند.

روما صرفا سه هفته در سینماها اکران شد و پس از آن به سرعت راهی پخش آنلاین به وسیله نت فلیکس شد. بازه زمانی کمی که توسط نت فلیکس برای نمایش فیلم در نظر گرفته شده بود باعث شد بسیاری از صاحبان سینماهای زنجیره ای در آمریکا و مکزیک از اکران فیلم خودداری نمایند. با این وجود نت فلیکس توانست روما را در حدود 1000 سالن در سراسر دنیا اکران کند.

در حال حاضر نت فلیکس آماری از فروش روما در سینماها اعلام ننموده اما طبق آنچه می دانیم در مکزیک حدود 50 درصد از اکانت های این شرکت فیلم را دیده اند و در واقع روما در مکزیک دومین فیلم محبوبی بوده که تا به حال استریم شده است.

به نظر می رسد آخرین اثر آلفونسو کوارون هم در اکران محدودش پیروز عمل نموده و هم در فضای آنلاین عملکرد فوق العاده درخشانی داشته است. عملکردی که با چند جایزه اسکار از این هم بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. اما ثمره همه این پیروزیت ها احتمالا این باشد که بسیاری از کارگردان ها با خود گمان نمایند مدل نت فلیکس نه تنها به کارشان صدمه نمی زند بلکه ممکن است باعث افزایش مخاطب فیلم های شان گردد، بویژه آن دسته از فیلم ها که شاید در سالن های سینما و اکران های محدود شانس پیدا کردن مخاطب گسترده در سراسر دنیا را ندارند.

هم زمان اتفاقاتی که برای روما رخ می دهد می تواند تفاوت گذاری عمده میان فیلم دیدن روی پرده سینما و فیلم دیدن به وسیله نمایشگرهای کوچک را نیز کمرنگ تر کند. گرچه سینماها کماکان و در سال های آینده می توانند با بلاک باسترهای پرفروش پیروزیت های خیره نماینده را تجربه نمایند اما به نظر می رسد مدل نت فلیکس و رفتن ِ راه روما برای بسیاری از فیلم هایی که با بودجه های اندک ساخته می شوند از این پس مدل هیجان انگیزتری باشد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 2009

به "روما چطور می تواند آینده صنعت سینما را متحول کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روما چطور می تواند آینده صنعت سینما را متحول کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید