روسیه به دنبال حذف دلار در آفریقا

به گزارش کنفرانس هکا، روسیه به کشور های آفریقایی پیشنهاد داد تا دلار از مبادلات دوجانبه حذف گردد.

روسیه به دنبال حذف دلار در آفریقا

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، آندری کاستین- مدیرعامل وی تی بانک روسیه با اعلام این که در حاشیه اجلاس رهبران 54 کشور قاره آفریقا با روسیه، این کشور پیشنهاد خذف تدریجی دلار از مبادلات دوجانبه را به آن ها ارائه داده است. وی گفت که توسعه سیستم های پرداختی غیردلاری بین روسیه و کشور های آفریقایی باعث کاهش ریسک های اقتصادی و تجاری برای هر دو طرف خواهد شد.

آقای کاستین با انتقاد از استفاده ابزاری آمریکا از دلار گفت: متاسفانه در عصری زندگی می کنیم که ریسک های ژئوپلتیکی دارای ریسک های واقعی بر روی نظام های اقتصادی هستند؛ بنابراین پاسخ ما به این تهدیدات، توسعه سیستم های پرداختی غیردلاری خواهد بود. این سیستم ها می توانند بر حسب روبل یا سایر ارز ها به عنوان جایگزینی امن برای کانال های اقتصادی دیگر نظیر سوئیفت باشند.

وی اضافه نمود که روسیه به کشور های آفریقایی پیشنهاد داده است که برای محافظت از نظام اقتصادی خود با آن ها همکاری کند. وی از سیستم های پرداختی روسی به عنوان جایگزینی امن برای سیستم های دلاری نام برد که هم اکنون با موفقیت در رابطه بین روسیه با بعضی کشور ها به کار گرفته شده است.

کاستین اضافه نمود: می دانیم که کشور های آفریقایی نیز با فشار های تحریم روبرو شده اند؛ بنابراین به آن ها پیشنهاد داده ایم که با هم برای حل چنین مشکلاتی کار کنیم.

روسیه در ماه های اخیر به کوشش خود برای کاهش وابستگی به دلار در روابط خارجی خود شدت بخشیده است. اوایل این هفته، آنتون سیلوانوف- وزیر دارایی روسیه با بیان این که تا زمان باقی ماندن تحریم های آمریکا بر علیه روسیه، این کشور هیچ برنامه ای برای صدور اوراق قرضه مبتنی بر دلار نخواهد داشت اضافه نمود: خواهیم دید سال آینده چه پیش خواهد آمد. اوراق را بر حسب یوان و یورو منتشر خواهیم کرد.

روسیه هم چنین سهم ارز های محلی را در مبادلات با کشور های نظیر چین، هند و ترکیه افزایش داده و بزرگ ترین شرکت نفت و گاز این کشور نیز اخیرا با ارسال نامه ای به مشتریان خود اعلام نموده است که قرارداد های آینده تنها بر حسب یورو خواهند بود.

آموزشگاه ما: آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: عصر ایران
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6872

به "روسیه به دنبال حذف دلار در آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه به دنبال حذف دلار در آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید