روستای کندوان کجاست؟

به گزارش کنفرانس هکا، کندوان در استان آذربایجان شرقی و در شهر اسکو قرار گرفته است و از آن جا که در دل صخره ها ساخته شده است، به روستای صخره ای ایران مشهور است. این روستا هم به عنوان یک اثر بسیار ارزشمند در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و هم شهرت دنیای دارد و تنها روستای صخره ای در دنیا است که در حال حاضر در آن سکونت می گردد. دو رستای دیگر، یکی روستای کاپادوکیه در کشور ترکیه و دیگری روستای داکوتا در آمریکا است که بر خلاف کندوان که در آن زندگی جاری است، در این 2 روستا سکونت نمی گردد.

روستای کندوان کجاست؟

تاریخچه سکونت در این روستا به قرن هفتم هجری می رسد. در آن دوران، مردم روستای حیله ور که در 2 کیلومتری غرب کندوان زندگی می نموده اند، تصمیم می گیرند تا از چنگال مغول ها در امان بمانند و به همین دلیل به دشت کنار یعنی کندان می فرایند. آن ها کم کم شروع به کندن روستا با دست می نمایند تا بتوانند در دل آن برای خود پناهگاهی بسازند و این چنین می گردد که سکونت در روستای کندوان شروع می گردد.

روستای کندوان، به روستای صخره ای ایران مشهور است

کندوان یکی از 3 روستای صخره ای جهان است که موجب جذابیت بی نظیر آن شده است. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در جهان به حساب می آید. چرا که دیگر در ترکیه و آمریکا کسی در کاپادوکیه و داکوتا زندگی نمی کند.

شیوه بنای خانه های این روستا از نوع معماری صخره ای و به شکل مخروطی یا کله قندی می باشد. برخی از باستان شناسان قدمت این روستا را به دوره های پیش از اسلام نسبت می دهند.

تاریخچه سکونت در روستای کندوان به قرن هفتم هجری می رسد

در دل این تپه های بلند که ارتفاع برخی از آنها به 40 متر می رسد صدها آغل، انبار و اتاقک حفر شده که بسیار دیدنی است. همچنین آب معدنی گوارایی از دل یکی از تپه های این روستا می جوشد که از شهرت فراوانی برخوردار است و برای امراض کلیوی بسیار مفید تشخیص داده شده است.

از آن جا که کندوان در دامنه کوه های سهند واقع شده است، دارای آب و هوای بسیار خوبی است و زمین ها و مرتع های سرسبز زیادی در اطراف آن وجود دارد و به همین دلیل عشایرها آن را به عنوان محلی برای ییلاق خود انتخاب می نمایند. مردم این روستا بیشتر کشاورز و دامدار هستند، البته در سال های اخیر به دلیل جذابیت هایی که این روستا برای جهانگرد ها داشته، گردشگرهای داخلی و خارجی زیادی از آن دیدن نموده اند و همین موضوع باعث شده تا برخی از مردم روستا مشاغلی به غیر از این دو داشته باشند.

روستای کندوان، تنها روستای صخره ای در جهان است که در حال حاضر در آن سکونت می گردد

روستای کندوان دارای مسجد، حمام، مدرسه و آسیا می باشد و کران مسجد یکی از عظیم ترین کران های روستا را تشکیل داده است. به دلیل شکل مخروطی خاص، اغلب کران های دارای طبقات مختلف، از داخل با یکدیگر ارتباط ندارند، کران ها عموما دارای دو طبقه بوده و در برخی موارد سه و حتی چهار طبقه نیز در آ نها ایجاد نموده اند.

شیوه بنای خانه های روستای کندوان، از نوع معماری صخره ای و به شکل مخروطی یا کله قندی می باشد

از آن جا که کندوان در دامنه کوه های سهند واقع شده است، دارای آب و هوای بسیار خوبی است

زمین ها و مرتع های سرسبز زیادی در اطراف روستای کندوان وجود دارد

مردم روستای کندوان بیشتر کشاورز و دامدار هستند

برخی از باستان شناسان قدمت روستای کندوان را به دوره های پیش از اسلام نسبت می دهند

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 12534

به "روستای کندوان کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای کندوان کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید