راهنمای خرید بلیت قطار
به گزارش کنفرانس هکا، مسافرت با قطار یکی از محبوب ترین و پرمخاطب ترین انواع سفر است. در این نوشته اطلاعات زیادی برای روش های تهیه بلیت قطار، نرخ بلیت، شرایط استرداد بلیت قطار و .. را برای شما بیان می کنیم.
به گزارش خبرنگاران، مسافرت با قطار یکی از محبوب ترین و پرمخاطب ترین انواع سفر است. در این نوشته اطلاعات زیادی برای روش های تهیه بلیت قطار، نرخ بلیت، شرایط استرداد بلیت قطار و .. را برای شما بیان می کنیم.
روش های خرید بلیت قطار
- خرید از مراکز فروش
با مراجعه به مراکز فروش و یا ایستگاه های راه آهن، دارای دفتر فروش اقدام به تهیه بلیت کنید.
- همراه داشتن شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر در طول سفر الزامی است.
- برای رفاه حال خواهران و برادرانی که به تنهایی سفر می نمایند، بنا به درخواست متقاضی، بلیت برای کوپه ویژه آنان صادر می گردد.
- صدور بلیت برای افراد ذکور بالای 6 سال از سهمیه ویژه خواهران ممنوع است.
- فروش بلیت از طریق شبکه رایانه ای انجام می گردد. نبود بلیت مورد نظر شما در یک مرکز فروش، به منزله موجود نبودن آن بلیت در کل شبکه است و نیازی به مراجعه به مراکز دیگر نیست.
- پس از دریافت بلیت، مندرجات آن را به دقت مطالعه کنید و در صورت وجود اشکال، سریعاً متصدی فروش را آگاه سازید.
- از دریافت بلیتی که به نام شما نیست یا بلیت مخدوش و دارای قلم خوردگی، خودداری کنید.
- دارندگان بلیت های غیرهمنام، بدون بلیت تلقی می شوند. متصدی کنترل بلیت در ایستگاه و رئیس قطار یا مأمور مالی در صورت روبرو شدن با این گونه بلیت ها، آن ها را باطل نموده و معادل کل بهای بلیت از مسافر دریافت می گردد.
- بلیت باید تا خاتمه سفر همراه و در دسترس مسافر باشد.
خرید اینترنتی بلیت قطار
برای خرید بلیت اینترنتی قطار به سایت راه آهن www.rai.ir مراجعه و از درگاه رجاء، سفیر و یا ریل پرداز نوآفرین (فدک) یا سایر وب سایت ها و اپلیکیشن های معتبر فروش، بلیت خود را بخرید.
نرخ بلیت قطار
با توجه به شناور بودن بهای بلیت، شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری در ایام غیر پیک مجاز به ارائه تخفیفاتی در بهای بلیت قطارهای مسافری هستند. لذا جهت اطلاع از قیمت قطارها در روزهای مشخص می توانید به سایت راه آهن، درگاه رجا، سفیر، فدک یا جوپار مراجعه و یا طی تماس با سامانه صدای مسافر (5149-021) از قیمت قطارها آگاه شوید.
شرایط استرداد بلیت قطار
1. مقررات ابطال و استرداد بلیت در مراکز فروش
بلیت تا یک ساعت پس از صدور، به شرط عدم حرکت قطار و باز بودن مراکز فروش، در مرکز صادر نماینده بلیت با پرداخت کامل بهای آن به مسافر قابل ابطال است.
بلیت قطارهای مسافری درکلیه مراکز فروش بلیت (در ساعت کاری نمایندگی های فروش بلیت) و ایستگاه راه آهن (در صورت وجود مرکز فروش بلیت در آن ایستگاه) با ارائه کارت شناسایی معتبر (کارت ملی، شناسنامه و گذرنامه) طبق مقررات زیر، قابل استرداد است و نیازی به مراجعه به مرکز خرید بلیت نیست:
- تا ساعت 12 روز قبل از حرکت قطار، 90 درصد بهای بلیت پرداخت می گردد.
- از ساعت 12 روز قبل از حرکت تا سه ساعت پیش از حرکت قطار، 70 درصد بهای بلیت پرداخت می گردد.
- از سه ساعت مانده به حرکت تا لحظه حرکت قطار50 درصد بهای بلیت پرداخت می گردد.
- استرداد بلیت پس از حرکت قطار امکان پذیر نیست و هزینه بلیت مسافر سوخت می گردد.
2. استرداد بلیت اینترنتی قطار
امکان خرید اینترنتی بلیت قطار از طریق سایت http://ticket.rai.ir امکان پذیر است.
استرداد بلیت اینترنتی صرفا از طریق یکی از مراکز فروش بلیت قطار و با ارائه کارت شناسایی معتبر (کارت ملی، شناسنامه و پاسپورت) امکان پذیر است، به این توضیح که مسافر پرینت بلیت را تهیه و همراه یکی از کارت های شناسایی معتبر به یکی از مراکز فروش مراجعه و بلیت خود را به صورت حضوری استرداد می نماید.
مفقود شدن بلیت قطار
به شرط حضور به موقع (حداکثر 45 دقیقه مانده به حرکت) در ایستگاه های راه آهن که سیستم فروش بلیت آنلاین دارند و در وقت اداری، بلیت المثنی طبق آیین نامه مربوط صادر می گردد. بلیت مفقودی باید از طریق شبکه رایانه ای صادر شده و استرداد نشده باشد. صدور بلیت المثنی با 5 درصد قیمت کل بلیت، انجام می گردد و در صورت مفقود شدن آن، بلیت المثنی دیگری صادر نخواهد شد. در حال حاضر بلیت المثنی از طریق سیستم استرداد نمی گردد. (استرداد بلیت المثنی فقط به شرط ارائه بلیت اصلی و بلیت المثنی بهه صورت همزمان در ایستگاه های آنلاین و کلیه نمایندگی های فروش و با هماهنگی مرکز یکپارچه فروش بلیت قطار انجام می گردد).
چگونگی پرینت مجدد بلیت قطار
در صورتی که مسافر، بلیت خود را اینترنتی تهیه نموده باشد جهت چاپ مجدد بلیت، می تواند به کلیه نمایندگی های فروش بلیت قطار مراجعه و در ازای پرداخت ده هزار ریال برای هر برگه کاغذ A4 پرینت بلیت خود را تهیه کند.
در صورت مفقودی بلیت و در صورتی که مسافر بلیت خود را از طریق دفاتر فروش بلیت یا ایستگاه تهیه نموده باشد، مسافر می تواند با مراجعه به مراکز فروش مستقر در ایستگاه های مبدا با پرداخت 5 درصد از بهای بلیت نسبت به دریافت بلیت المثنی اقدام کند.
لغو برنامه حرکت قطار
وجه کامل بلیت، تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش به مسافر پرداخت می گردد و یا اینکه مسافر می تواند با اولویت، بلیت برای قطارهای بعدی تهیه کند.
لغو برنامه رفت قطار برای دارندگان بلیت رفت و برگشت:
چنانچه بلیت رفت و برگشت یکسان و همنام باشد، وجه کامل بلیت رفت حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش به مسافر پرداخت می گردد و یا در صدور بلیت قطارهای بعدی اولویت خواهد داشت.
در صورت تمایل مسافر، وجه کامل بلیت برگشت نیز پرداخت می گردد. حداکثر زمان استرداد بلیت برگشت 3 ساعت قبل از حرکت قطار است.
لغو حرکت قطار در حین سفر و بازگشت مسافران به ایستگاه مبدأ:
چنانچه بلیت به نام مسافر باشد، وجه کامل آن حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش پرداخت می گردد.
لغو حرکت قطار در حین سفر و اعزام مسافران به مقصد با سایر وسائل نقلیه:
چنانچه توقف ناشی از حوادث طبیعی نبوده و رسیدن مسافران به مقصد با تأخیری بیش از زمان مشخص انجام گردد، 100 درصد بهای بلیت بعد از کسر خدمات حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت پرداخت می گردد.
مقرات صدور بلیت نیم بها
صدور بلیت نیم بها برای جانبازان عزیز و خانواده های معظم شاهد (مادر، پدر، همسر و فرزند شهید) با ارائه اصل کارت شناسایی معتبر بنیاد در کلیه مراکز فروش امکان پذیر است. بلیت نیم بها برای بچه ها 2 تا 12 سال تمام، با ارائه شناسنامه صادر می گردد.
تاخیرات و کنسلی های قطار
مسافر می تواند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ حرکت قطار، با اصل بلیت به همراه کارت شناسایی معتبر (کارت ملی یا شناسنامه) به دفاتر فروش بلیت مراجعه و نسبت به دریافت مبلغ خسارت اقدام کند.
قبوض در آمد صادره در قطار و بلیت افلاین مشمول پراخت خسارت تاخیر نمی شوند.
به قطارهای عادی، حومه ای، محلی و بین المللی خسارت تاخیر تعلق نمی گیرد.
الف) تاخیر قطار از مبدا حرکت
در صورت تاخیر از مبدا حرکت قطارهای مسافری موارد زیر لحاظ می گردد:
1. چنانچه تاخیر از مبدا کم تر از یک ساعت باشد، در هر صورت به تاخیر نهایی ورود قطار به مقصد اضافه خواهد شد.
2. چنانچه تاخیر قطار از مبدا بیشتر از یک ساعت باشد، مسافرین می توانند در صورت انصراف از سفر خود تا قبل از حرکت قطار نسبت به اخذ کل مبلغ بلیت از ایستگاه اقدام نمایند. در صورت سفر با قطار تاخیر از مبدا اولیه به تاخیر نهایی ورود به مقصد اضافه خواهد شد.
3. مسئولیت تائید و اعلام دقیق اندازه تاخیر بر عهده رئیس قطار مسافری است.
ب) تاخیر قطار در طول مسیر
در صورت مسدودی خط و یا مشکل فنی قطار که امکان اعزام قطار از مبدا و یا ادامه مسیر از بین راه تا مقصد میسر نباشد و مسافرین، بخشی از مسیر را از طریق اتوبوس جابجا شوند پنجاه درصد (50 درصد) بهای بلیت به مسافرین مسترد شده و هزینه تامین وسیله نقلیه جایگزین، به منظور جابجایی مسافرین خسارت دیده، به عهده (راه آهن یا شرکت حمل و نقل ریلی مسافری) خواهد بود. در صورتی که موارد تاخیر ناشی از حوادث طبیعی (سیل، زلزله و ...) باشد، هیچ خسارتی پرداخت نخواهد شد.
ج) تاخیر قطار منجر به جا ماندن مسافر
1. چنانچه مسافرین بعد از رسیدن قطار به مقصد خواهان مسافرت با قطارهای دیگر را داشته باشند ملزم به رعایت فاصله زمانی حداقل سه ساعت بین ساعت ورود قطار تا ساعت حرکت قطار بعدی می باشند. در صورتی که فاصله زمانی فوق لحاظ شده و تاخیر قطار منجر به جاماندن مسافر از قطار بعدی گردد، نسبت به پرداخت 100 درصد بهای بلیت قطار بعدی به آنها اقدام می گردد.
2. چنانچه مسافرین بعد از رسیدن قطار به مقصد خواهان مسافرت با سایر وسائط نقلیه (کشتی، اتوبوس، هواپیما و ...) را داشته باشند ملزم به رعایت فاصله زمانی 4 ساعت از زمان رسیدن قطار به مقصد تا ساعت حرکت سایر وسائط نقلیه هستند. در صورتی که فاصله زمانی فوق لحاظ شده و تاخیر قطار منجر به جا ماندن مسافر از سایر وسائط نقلیه بعدی گردد، نسبت به پرداخت 100 درصد بهای بلیت سایر وسائط نقلیه به آن ها اقدام می گردد.
نحوه پذیرایی در قطار
در صورتی که قطار مسافری از زمان مشخص شده جهت پرداخت خسارت تاخیر عبور کند و ورود برنامه ای آن به مقصد قبل از ساعت های هشت (8) صبح، سیزده (13) عصر و بیست (20) شب باشد، این قطار در صورت ورود واقعی به مقصد پس از ساعت های هشت (8) صبح، سیزده (13) عصر و بیست (شب) به ترتیب مشمول یک وعده پذیرایی رایگان (صبحانه یا ناهار یا شام) خواهد شد.
لغو برنامه حرکت قطار
وجه کامل بلیت، تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش به مسافر پرداخت می گردد و یا اینکه مسافرمی تواند با اولویت، بلیت برای قطارهای بعدی تهیه کند.
لغو برنامه رفت قطار برای دارندگان بلیت رفت و برگشت:
چنانچه بلیت رفت و برگشت یکسان و همنام باشد، وجه کامل بلیت رفت حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش به مسافر پرداخت می گردد و یا در صدور بلیت قطارهای بعدی اولویت خواهد داشت.
در صورت تمایل مسافر، وجه کامل بلیت برگشت نیز پرداخت می گردد. حداکثر زمان استرداد بلیت برگشت 3 ساعت قبل از حرکت قطار است.
لغو حرکت قطار در حین سفر و بازگشت مسافران به ایستگاه مبدأ:
چنانچه بلیت به نام مسافر باشد، وجه کامل آن حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش پرداخت می گردد.
لغو حرکت قطار در حین سفر و اعزام مسافران به مقصد با سایر وسائل نقلیه:
چنانچه توقف ناشی از حوادث طبیعی نبوده و رسیدن مسافران به مقصد با تأخیری بیش از زمان مشخص انجام گردد، 100 درصد بهای بلیت بعد از کسر خدمات حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت پرداخت می گردد.
منبع: دنیای سفر