رئیس جمهور کومور از ترور جان به در بُرد

به گزارش کنفرانس هکا، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، ستاد انتخاباتی غزالی عثمانی رئیس جمهور مجمع الجزایر قمر اعلام کرد: غرالی عثمانی که برای شرکت در انتخابات زودهنگام کشور در 24 مارس جاری آماده می گردد، از یک ترور جان سالم به در برد.

رئیس جمهور کومور از ترور جان به در بُرد

براساس اعلام ستاد انتخاباتی وی، این حادثه در جزیره آنژوان و به وسیله بمب گذاری کوهی که کاروان ریاست جمهوری از زیر آن می گذشت، صورت گرفت.

حمید مسعدی رئیس ستاد انتخاباتی عثمانی در این باره خاطرنشان کرد: خودروی حامل رئیس جمهوری در زمان مناسبی متوقف کرد. ابتدا گمان می رفت که انفجار ناشی از شلیک موشک است.

وی اضافه نمود: تنها هدف از چنین اقدامی، جلوگیری از برگزاری انتخابات است اما انتخابات در موعد مقرر برگزار خواهد شد و چنین اقدامات هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

با این حال مخالفان غزالی عثمانی در این باره گفته اند که در مورد حمله به عثمانی تردید دارند.

آنها همچنین گفته اند که حزب جووا با ساختن این حمله میخواهد مردم را از شرکت آزادانه در انتخابات باز دارد.

مجمع الجزایر قُمُر یا کومور (به عربی: جزر القمر) با نام رسمی اتحاد قُمُر (به عربی: الإتّحاد القمریّ، به فرانسوی: Union des Comores) مجمع الجزایری است در جنوب شرقی آفریقا در آب های اقیانوس هند و در شرق سواحل موزامبیک و شمال غربی ماداگاسکار قرار گرفته است. مساحت این کشور 2236 کیلو مربع بالغ می شود. نام کومور از واژه عربی القَمَر به معنی ماه گرفته شده است. این کشور عضو اتحادیه عرب است.

سه جزیره اصلی آن عبارت اند از گراند کومور - که با 1150 کیلومتر مربع وسیع ترین آنهاست - آنژوان و موئلی. چندین جزیره کوچک هم دارد. به سبب محصور بودن در آب های اقیانوس هند و نزدیکی به خط استوا، آب و هوای گرم و مرطوب دارد. کومور در نزدیکی کشورهای ماداگاسکار، موزامبیک، تانزانیا و سیشل قرار گرفته است.

ساکنان اولیه کومور از جزایر پولینزی بودند. مردم این سرزمین در قرون قبل به با حضور مسلمانان به اسلام گرویدند.

ایرانی ها با مهاجرت به مجمع الجزایر کومور در قرن هفتم میلادی باعث آبادانی و رونق تجاری این بخش از اقیانوس هند شدند. همچنین دین اسلام برای اولین بار توسط مردمانی از سواحل خلیج فارس و از جمله بازرگانان شیرازی به مردمان این جزیره ارائه شد.

تحقیقات میدانی پژوهشگران در جزایر کومور بخصوص در جزیره آنژوان نشان می دهد که در طی هزار سال گذشته شیرازی ها با سفر به جزایر کومور با ساختن مساجد و آبادی روستاها و گسترش تجارت، سابقه خوبی از خود در اذهان مردم باقی گذاشته اند بطوری که امروزه افرادی که می خواهند نسب برتر خود را نشان دهند خود را وابسته به خاندان شیرازی ها و سادات می دانند.

از سال 1843 م فرانسه این کشور را مستعمره خود نمود و در سال 1912 رسماً مستعمرهٔ آن شد و با ماداگاسکار که تحت الحمایه فرانسه بود، یکی شد اما پس از چندی جدا شده و در سال 1971 به لحاظ مالی خودمختار شد.

در سال 1975 مجلس نمایندگان کومور به طور یکجانبه استقلال کومور را اعلام کرد. کشورهای اروپای غربی، عربستان، عراق و کویت از سال 1979 م با رژیم آن روابط سیاسی و بازرگانی برقرار نمودند و کومور که پس از کودتایی، از سازمان وحدت آفریقا خارج شده بود در این تاریخ به عضویت آن درآمد.

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kalarena.com: کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 4934

به "رئیس جمهور کومور از ترور جان به در بُرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس جمهور کومور از ترور جان به در بُرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید