دیزلی ها تهران را خفه نموده اند
به گزارش کنفرانس هکا، جدیدترین اطلاعات منتشر شده درخصوص آلودگی هوای تهران نشان می دهد وسایل نقلیه دیزلی بیش از 35درصد ذرات معلق تهران را منتشر می نمایند و مهم ترین عامل خاکستری شدن هوای پایتخت هستند.

به گزارش خبرنگاران، حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در نشست خبری تشریح سیاهه انتشار سال 96 که در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برگزار گردید، گفت: از بین منابع متحرک خودروهای دیزلی شامل مینی بوس، اتوبوس واحد، اتوبوس سرویس و کامیون بیش از 30درصد ذرات معلق ناشی از منابع متحرک را فراوری می نمایند که مهم ترین عوامل آلودگی هوای تهران هستند.
براساس مطالعات اجرا شده از سال 1385 تا 1397 میزان گاز منواکسیدکربن کاهش یافته است چرا که خودروها انژکتوری شده اند؛ بدین ترتیب میزان گاز منواکسیدکربن از 4.1 به 1.8 ppm در سال گذشته کاهش یافته است. میزان گاز دی اکسیدکربن نیز افت بسیار شدیدی پیدا نموده که مهم ترین دلیل آن حذف گوگرد سوخت دیزل بوده است. پیش از این میزان گوگرد سوخت دیزل بیش از 8000 ppm بود که هم اکنون میزان آن به حدود 50 ppm کاهش یافته است.
به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میزان ذرات معلق نیز کاهش یافته است؛ البته میزان این ذرات کمی در سال 1395 و 1396 افزایش یافت، اما به دلیل شرایط آب و هوایی بسیار خوب در سال گذشته به شدت کاهش یافت، اما در امسال با توجه به شرایط آب و هوایی مقداری میزان ذرات معلق بیشتر می گردد.
شهیدزاده با تأکید بر نقش فیلتر دوده در کاهش آلودگی خودروهای دیزلی اظهار کرد: براساس مطالعات اجرا شده بیش از 99 درصد از ذرات را فیلتر به دام می اندازد و در عمل کارایی خودروی دیزلی به اندازه خودروهای یورو 6 می گردد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به معاینه فنی خودروها اظهار کرد: براساس اطلاعات دریافت شده هنوز یک میلیون خودرو در تهران برای معاینه فنی مراجعه نکردند.
وی تأکید کرد: حدود 60 درصد از خودروهای نو پیروز به دریافت معاینه فنی برتر نمی شوند، این در حالی است که معیارهای دریافت این معاینه فنی سختگیرانه نیست. درواقع مردودی این خودروها به علت عملکرد نامطلوب تجهیزات کاهش آلاینده ها مثل کاتالیست است.
وی با بیان اینکه 150 هزار کامیون و 3هزار اتوبوس دیزلی داریم، گفت: تنها روی 100اتوبوس فیلتر دوده نصب شده که بسیار کم است. متأسفانه در امسال برای انجام این کار بودجه ای در شورای شهر در نظر گرفته نشده است؛ علاوه بر آن بسیاری از اتوبوس های در اختیار شهرداری تهران فرسوده هستند و نصب فیلتر دوده روی آنها فایده ای ندارد. متوسط سن اتوبوس های شهر تهران 11.5 سال است، اما سن کامیون ها به مراتب بیشتر و قدمت بعضی تریلی ها به سال وقوع جنگ جهانی دوم می رسد؛ این در حالی است که براساس قانون، تردد خودروهای فرسوده ممنوع است. البته شرایط مالی، یکی از دلایل تردد کامیون های فرسوده در شهر است که صاحبان آنها قادر به نوسازی نیستند؛ این در حالی است که براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، دود گازوئیل سرطان زاست و سال های آینده اگر برای نوسازی کامیون ها هزینه نگردد، این پول باید خرج داروهای سرطان گردد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چرا جلوی تردد کامیون ها هنگام شب ها گرفته نمی گردد، گفت: کامیون ها باید اجناسی را توزیع نمایند. نخاله های ساختمانی را از شهر خارج نمایند و مصالح بیاورند؛ بنابراین کاربرد مالی دارند. برای کاهش تردد آنها در شهر ضروری است زیرساخت های لازم فراهم گردد. وی افزود: نوسان بسیاری از آلاینده ها مانند گاز دی اکسیدکربن و ناکس، مشابه نوسان ترافیک شهری است، اما کربن سیاه به صورت ویژه توسط خودروهای دیزلی فراوری می گردد و در ساعات پایانی شب تا 6 صبح روز بعد میزان آن افزایش می یابد و نشانگر فعالیت خودروهای دیزلی است.
منبع: همشهری آنلاین