در بودجه 99 به بخش حمل ونقل جفا شده است

به گزارش کنفرانس هکا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: یکی از موانع بزرگ توسعه در کشور، عدم هماهنگی نهادهای متولی و وجود تصمیم گیران بی شمار برای بخش های مختلف از جمله حمل ونقل بین المللی و ترانزیت است.

در بودجه 99 به بخش حمل ونقل جفا شده است

غلامحسین شافعی طی سخنانی در مراسم اختتامیه اولین همایش حمل ونقل بین المللی و ترانزیت در جهت توسعه مالی در مشهد گفت: در حوزه ترانزیت 22 دستگاه تصمیم گیر هستند و در میان آن ها حتی یک دستگاه جوابگو وجود ندارد؛ در چنین شرایطی غایت کار چگونه خواهد بود؟ دخالت این تعداد دستگاه و متولی در حوزه ترانزیت، آثار نامطلوبی را به دنبال دارد.

شافعی ادامه داد: یکی از مسائل بزرگ حوزه حمل ونقل کشور، فرسودگی بالای ناوگان حمل ونقل ریلی و جاده ای است. هیچ اقدامی برای نوسازی در حوزه حمل ونقل انجام نگرفته است. با آنالیز لایحه بودجه به اولویت هایی به مراتب پایین تر از این بحث بر می خوریم و همین مسئله، نوع نگاه کلان به این بخش را تبیین می نماید.

وی اضافه نمود: بخش حمل ونقل و ترانزیت، نیازمند یک سرمایه گذاری موثر برای کسب درآمدهای پایدار و ایجاد ارزش اضافه نموده است. این نوع از درآمدزایی تقریبا در اقتصاد ما ناپیداست و برای دستیابی به آن باید عرصه هایی همچون گردشگری و ترانزیت در صدر فعالیت های دولت قرار بگیرند. از سوی دیگر باید نسبت به ترمیم اشکالات موجود در این حوزه ها اقدام گردد اما متاسفانه در بودجه به بخش حمل ونقل جفا شده است.

74 درصد بودجه به شرکت های دولتی اختصاص یافته که عمدتا زیانده هستند

رئیس اتاق ایران تاکید نمود: ما نگران سال 99 هستیم. چشم انداز مثبتی را در بخش بودجه ای شاهد نیستیم. لایحه ای که دولت ارائه نموده، نگرانی ها را افزون می نماید. 74 درصد بودجه کشور به شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی اختصاص یافته، آن هم در حالی که درصد بالایی از این مراکز سال هاست که زیان می دهند. امیدواریم مجلس پیشنهادات ارائه شده درباره بودجه از سوی بخش خصوصی را مورد توجه قرار دهد و تغییراتی مثبتی را در لایحه بودجه ببینیم.

شافعی با اشاره به اظهارات و نقدها فعالان حوزه حمل ونقل تجاری، مسئولان دستگاه های متولی این بخش و نمایندگان مجلس در این همایش، گفت: اظهاراتی دوستان، حاوی نکات تازه ای نبود. اگر نقبی بزنیم به مسائلی که 15 یا 20سال پیش از سوی فعالان این بخش مطرح می شد، می بینیم که تفاوت جدی ایجاد نشده و این بدان معناست که طی این سال ها چالش ها به قوت خود باقی مانده اند.

وی اضافه نمود: نوع نگاه ما به مسائل مالی یا از منظر اقتصاد خرد است و یا کلان اما هیچ کدام از این دو رویکرد گرهی از مسائل نمی گشایند؛ چرا که چالش های امروز اقتصاد به مراتب عمیق تر از دو سطح مذکور هستند. در واقع ما در سیستم قاعده گذاری اقتصادمان با مسائل جدی دست به گریبان هستیم. یکی از عوامل تداوم چالش ها نیز همین مسئله است.

شافعی اظهار کرد: مسائلی که امروز بر آن ها تمرکز می کنیم، ابزاری برای توسعه و رسیدن به هدف هستند اما شاهدیم که همین ابزارها به اشتباه در نقش هدف قرار می گیرند. ما از نقطه حرکت خود مسافت قابل انتظاری را طی نمی کنیم و این اشکالی اساسی در اقتصاد ماست که سیاست گذاران باید به این امر مهم، توجه نمایند.

رئیس اتاق ایران اعلام کرد: به عنوان فعالان مالی بیش از اینکه به طرح مسائل بپردازیم، باید راه های مناسب برای عبور از چالش ها را بیابیم و بر آن ها تمرکز کنیم. امروز مسئولان دولتی به اندازه ما از مسائل مطلع هستند.

وی اضافه نمود: با توجه به موقعیت های ویژه و خدادای این کشور و شرایط استثنایی ژئوپلتیک ایران در حمل ونقل و ترانزیت، می توانستیم کاری انجام دهیم که هیچ کشوری توان رقابت در منطقه با ما را نداشته باشد اما امروز به سرعت فرصت ها از دست می فرایند و از رقبا عقب مانده ایم.

وی ادامه داد: ما در همه کارها اجازه می دهیم قافله فرصت ها عبور کند و بعد تازه متوجه می شویم که جا مانده ایم.

گریزی از اقتصاد دانش بنیان نیست

شافعی در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت توجه به فعالیت های دانش بنیان اشاره نمود و گفت: هیچ گریزی از پیوند با اقتصاد دانش بنیان نیست و نمی توانیم هیچ مقاومتی در مقابل فناوری های جدید داشته باشیم.

شافعی اضافه نمود: حمل ونقل در این زمینه تا حدی عقب است و باید فکری به حال آن بکنیم تا عقب نمانیم. همان طور که در ابتدای راه اندازی تاکسی های اینترنتی در کشور، هجمه هایی علیه فعالیت این شرکت ها انجام گرفت اما نهایتا فناوری این بخش توانست به سطح جامعه نفوذ کند. اکنون در عرصه حمل ونقل بین المللی نیز این نوع نگاه باید ایجاد گردد و فناوری های نوین در آینده نزدیک به این بخش وارد خواهند شد. البته بخش حمل ونقل استان باید خود در این زمینه اقدام کند وگرنه به مسائل جدی دچار خواهد شد.

آموزشگاه ما: آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7891

به "در بودجه 99 به بخش حمل ونقل جفا شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در بودجه 99 به بخش حمل ونقل جفا شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید