درمان بیماری سالک در طب سنتی

به گزارش کنفرانس هکا، بیماری سالک در اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل میشود. پانسمان زخم سالک با حنا و عسل، شیره خرما و فلوس از روشهای طب سنتی درمان سالک است.

درمان بیماری سالک در طب سنتی

بیماری سالک که در اثر گزیدگی نوعی پشه به همیننام در انسان ایجاد میگردد در نواحی گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان شیوع بیشتری دارد.در ایران نیز در برخی شهرهای کشور مانند مشهد، تهران، اصفهان، قم، کاشان و طبسبیشتر از مناطق دیگر مشاهده شده و بخصوص مهمترین کانون آن در نواحی شرق، شمال وشمال شرق اصفهان می باشد .

هم اکنون نیز در بسیاری از روستاهای کویری کشورچهره زخم دیده برخی افراد مشاهده میگردد که در گوشه ای از صورت یا دستشان آثارزخمهای کهنه سالک و التهاب آن وجود دارد. در کتاب ابن سینا از نوعی زخم به نام خیرونیهنام برده شده است که دوام آن طولانی و درمانش بسیار مشکل بوده است.

سالک چیست؟

سالک یا لیشمانیوز جلدی بیماری مزمن پوستی ازگروه بیماری های مشترک بین انسان و دام است که به وسیله گزش پشه خاکی بهانسان منتقل می گردد . جای زخم ناشی از گزش اینپشه در برخی موارد تا آخر عمر همراه فرد باقی می ماند. سالک در دو نوع خشک و مرطوبوجود دارد. در نوع خشک آن زخم خشک بوده و از آن ترشحی خارج نمیگردد و بیشتر درمناطق شهری مشاهده میگردد. نوع مرطوب آن دارای دوره کوتاهتری بوده لیکن محل زخممرطوب است و از آن ترشحاتی خارج میگردد. نوع مرطوب بیشتر در مناطق روستایی مشاهدهمیگردد.

درمان زخم سالک در طب سنتی

با وجود روشهای متداول دارویی که برای اینبیماری وجود دارد ولی توصیه میگردد از راهکارهای طب سنتی هم در حد ضرورت اطلاعداشته باشید تا تا در صورت ابتلای احتمالی به نیش این نوع پشه خاکی و عدم دسترسی فوری بهپزشک، اقدامات اورژانسی لازم برای بهبود محل گزیدگی پشه و جلوگیری از گسترش زخم،انجام گرفته باشد و بسته به محلی که در آن زندگی می کنید و امکاناتی که در اختیاردارید، می توانید هر یک از اقدامات زیر را تا زمان مراجعه به پزشک انجام دهید .

  • حنا + عسل

یکی از راههای درمان این زخم شستشو و پانسمانزخم با حنا و عسل یا شیره خرما است. گفتنی است این روش برای درمان کامل زخممفید بوده، لیکن ممکن است جای آن باقی بماند، لذا توصیه میگردد برای از بین جای زخمحتما با پزشک نیز مشورت نمایید.

  • فلوس

برای یاری به بهبود و درمان این زخم به وسیله طبسنتی، می توانید فلوس را شکسته، آن را در آب خیس کنید تا هسته از شیره آن جداگردد.شیره را که در آب حل شده با حرارت کم غلیظ کنید و بر روی محل زخم قرار دهید.روی آن را با پارچه تمیز بپوشانید و در صورت عدم دسترسی سریع به پزشک، پس از یکیدوروز مجددا با آب جوشیده ولرم موضع را شستشو دهید و این عمل را تکرار کنید تا محلزخم بهبودی یابد .

  • ازگیل

یکی دیگر از روشهای خانگی درمان سالک، استفادهاز برگهای ازگیل است. به این منظور 50 گرم برگ ازگیل را در یک لیتر آب پانزدهدقیقه بجوشانید ، بعد ده دقیقه بگذارید دم بکشد، در نهایت صاف کرده و آب آن را روزیسه مرتبه روی زخم سالک بمالید .

  • سرکه + اسفرزه

مقداری اسفرزه را با سرکه مخلوط کنید و اجازهدهید مدتی خیس بخورد. سپس آن را کوبیده تا به صورت خمیر در آید و به صورت ضماد برروی محل زخم بمالید.

  • برگ گل شبو + کتیرا

مقداری کتیرای نرم شده را با آب برگ و گل شبویتازه مخلوط کنید و مانند مرهم در محل زخم قرار دهید.

  • آهک +روغن زیتون

استفاده از آهک مخلوط با روغن زیتون نیز یکی ازروشهای درمان زخم این بیماری در طب سنتی است. به این منظور آهک تصفیه شده را با مقداریروغن زیتون مخلوط کرده و مانند مرهم بر روی محل گزیدگی پانسمان نمایید.

  • گل ارمنی

گل ارمنی یکی از خاک های سرخ رنگی است که جنبهدرمانی دارد. یکی از مهم ترین کاربردهای این خاک خاصیت ضدخونریزی آن است که از آنبرای کاهش خونریزی افرادی که دچار جراحت می شدند، استفاده می شده است. برای درمانسالک در طب سنتی یکی از توصیه ها استفاده از مخلوط این گل در سرکه و استعمال موضعیآن در محل زخم است.

  • حجامت

انجام حجامت یا بادکش نیز میتواند در درمان اینبیماری موثر باشد.

در خاتمه ضروری است بدانیم انتخاب روش مناسب برایدرمان سالک در صلاحیت پزشکان متخصص پوست بوده و روشهای ذکر شده تنها در مواقعضروری و برای تکمیل درمان مفید است. همچنین توصیه میگردد همزمان چند درمان به کارگرفته گردد تا از مقاومت دارویی بیماری پیشگیری شده و احتمال باقی ماندن جای زخم بهحداقل کاهش یاید.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

وبلاگ علیپور رحمتی: این وبلاگ شخصی یک مهندس هوش مصنوعی است

منبع: setare.com
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 12113

به "درمان بیماری سالک در طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان بیماری سالک در طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید