دراگونز داگما 1 در یکی از تاریک ترین دوران کپ کام عرضه شد

به گزارش کنفرانس هکا، تقریبا 12 سال پس از اینکه هیدکی ایتسونو (Hideaki Itsuno)، کارگردان بازی دراگوانز داگما (Dragons Dogma)، این اثر را روی پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 عرضه کرد، نسخه دوم از راه رسیده است. از زمانی که نسخه اول عرضه شده، کمپانی کپ کام (Capcom) اسپین آف ها، نسخه ای پیشرفته و پورت های مختلف آن را با درجات موفقیت متفاوتی منتشر کرده، اما به نظر می رسد دنباله ای که بسیار مورد انتظار بود، بالاخره به دست بازیکنان رسیده است.

دراگونز داگما 1 در یکی از تاریک ترین دوران کپ کام عرضه شد

کپ کام اخیرا به لطف سرمایه گذاری روی مجموعه های قدرتمندی مانند رزیدنت اویل، مانستر هانتر و استریت فایتر، پیروزیت های زیادی را تجربه کرده است. با این حال، در سال 2012 که دراگونز داگما برای اولین بار عرضه شد، ثروت این شرکت چندان مطلوب نبود. در آن زمان، کپ کام در حال آزمایش ایده های مختلی بود و اغلب از نظر انتقادی یا تجاری، برای دستیابی به پیروزیت جهانی شکست می خورد.

دراگونز داگما در میان یک سال پر از نوسانات بزرگ عرضه شد. سری رزیدنت اویل در آن سال با چندین نسخه ضعیف در یکی از بدترین دوران خود قرار داشت. در آن سال منتقدان رزیدنت اویل 6 را به شدت کوبیدند، Resident Evil: Operation Raccoon City به عنوان توهین به سری رزیدنت اویل توصیف شد و تنها Resident Evil: Revelations به عنوان یک داستان فرعی که به هسته ترس و بقای سری چسبیده بود، سری را در آن سالزنده نگه داشت.

در واقع به نظر می رسید که کپ کام در مورد اینکه با آی پی های غنی خود در سال 2012 چه کند، گیج شده بود. در همان سال این شرکت با فرام سافتور (FromSoftware) همکاری کرد تا Steel Battalion: Heavy Armor را ارائه کند که عملا یک اسپین آف افتضاح یود و از عناصر علمی تخیلی بازی های قبلی به شدت منحرف شده بود. بازی برای کنترل به شدت به سنسور حرکت کینکت متکی بود، اما فناوری آن زمان به اندازه کافی دقیق نبود و از طرفی خود ماموریت ها به دلیل کوتاه و تکراری بودن مورد انتقاد قرار گرفتند.

بحران هویتی این شرکت به بسیاری از قدیمی ترین آی پی های آن توسعه یافت که این شامل انتشار یک بازی اجتماعی موبایلی مبتنی بر مگا من و آثاری مانند Project X Zone ،Professor Layton vs Phoenix Wright و Street Fighter X Tekken می شد. بازی کراس اوور Street Fighter X Tekken علی رغم محبوبیت هر دو سری، یک شکست تجاری بود و به خاطر استراتژی های درآمدزایی اش از طریق بازیکنان مورد استقبال قرار نگرفت. یکی از نکات درخشان در آن سال غم انگیز Asuras Wrath بود. البته حتی در این بازی اکشن از استودیوی CyberConnect2 که اکشنی حیرت انگیز و فوق العاده را به نمایش گذاشت نیز بازیکنان نمی توانستند داستان کامل و انتها واقعی آن را تجربه کنند مگر اینکه برای بسته الحاقی هزینه پرداخت می کردند.

البته با نگاهی عمیق تر به گذشته، 2012 مانند یک نقطه عطف برای کپ کام به نظر می رسد. سال قبل از آن، این شرکت هر دو بازی Marvel vs. Capcom 3 و Ultimate Marvel vs. Capcom 3 را با فاصله زمانی 9 ماهه عرضه کرد. بعدها فروش کم Street Fighter X Tekken به عرضه بازی های مشابه در بازه ای کوتاه و یکسان ربط داده شد که البته خود کپکام به طور خاص در آن مقصر بود. در سال 2013، آزمایشات کپ کام ادامه یافت. این ناشر با توسعه دهندگانی نظیر نینجا تئوری (Ninja Theory) همکاری کرد تا با DmC کنترل سری دویل می کرای را در دست بگیرد و با Spark Unlimited بازی Lost Planet 3 را توسعه داد.

جالب است بدانید که در سال 2012 همچنین دو اشتباه تایپی از سوی کپ کام رخ داد. این ناشر عنوان بازی Resident Evil: Revelations را در باکس آرت بازی اشتباه نوشت و حتی نام شرکت خود را در باکس آرت Steel Battalion اشتباه نوشت. این یک مساله کنترل کیفیت نسبتا جزئی است، اما نشان دهنده یک سال عجیب و آشفته در کپ کام است. در این میان با توجه به فضای آشفته آن زمان، جای تعجب نیست که مدیران کپ کام، بازی پیروز دراگونز داگما را به عنوان یک تجربه میانه دیگر در آن دوران به جای مجموعه ای برای سرمایه گذاری کامل روی آن می دانستند. هرچند آن ها با Dragons Dogma: Dark Arisen در سال 2013 به عنوان نسخه ای با یک سرزمین و دشمنان تازه شانس دیگری به این سری دادند. کپ کام همچنین تلاش کرد تا این سری را با یک بازی موبایل و MMO ادامه دهد که هر دو چند سال پس از انتشار از دسترس خارج شدند.

در مصاحبه ای با یوروگیمر در سال 2019، ایتسونو از توسعه دراگونز داگما به عنوان چالش برانگیزترین پروژه خود در کپ کام یاد کرد. ایتسونو گفت:

همانطور که گفته شد، دراگونز داگما برای خود ایتسونو که روی برخی بازی های مبارزه ای کپ کام و سری دویل می کرای کار کرده بود، یک آی پی تازه بود. او در مصاحبه ای با آی جی ان نیز گفته که ساخت یک بازی نقش آفرینی اوریجینال که تجربه یک MMO را برای تجربیات تک نفره شبیه سازی کرده، رویای دیرینه او بوده است:

او به یوروگیمر نیز گفت که هدف ما همیشه این بوده که ایده های متفاوت را جدی بگیریم و آن ها را پیاده سازی کنیم. در نهایت نزدیک شدن جدی به یک ایده متفاوت در یکی از سال های سخت کپ کام برای این شرکت نتیجه داد. در سال 2024 نیز به نظر می رسد که اعتماد ایتسونو به دراگونز داگما 2 و تصمیمات طراحی منحصر به فرد آن که برخی از عناصر سنتی سری را ندارد، با کپ کام مدرن امروزی مطابقت بیشتری دارد. گفتنی است که این شرکت بسیار فراتر از دوران پر دردسر خود از دو نسل کنسول قبل است و در جایی که منطقی است آزمون و خطا کرده، اما همچنان به درستی از سری های پیروز خود تغذیه می کند. هرچند امیدواریم که این به معنای یک دهه انتظار دیگر برای نسخه سوم نباشیم.

منبع: Polygon

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 فروردین 1403 بروزرسانی: 7 فروردین 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16298

به "دراگونز داگما 1 در یکی از تاریک ترین دوران کپ کام عرضه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دراگونز داگما 1 در یکی از تاریک ترین دوران کپ کام عرضه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید