دبی چشمه های پارک ملی دریاچه ارومیه تا 30 برابر افزایش یافت

به گزارش کنفرانس هکا، ارومیه - خبرنگاران - رییس پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: دبی چشمه های موجود در جزایر این پارک در پی بارندگی های اخیر بیش از 30 برابر افزایش یافت.

دبی چشمه های پارک ملی دریاچه ارومیه تا 30 برابر افزایش یافت

بهزاد شیرپنجه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران افزود: دبی چشمه ها در جزیره اشک از 200 لیتر طی هر شبانه روز با یک جهش چشمگیر به 6 هزار و 500 لیتر رسیده است.

وی اظهارداشت: دبی در چشمه دامداما نیز از 240 لیتر در شبانه روز به 2 هزار و 160 لیتر رسیده که نوید بسیار خوبی برای تداوم حیات جانداران در این منطقه به شمار می رود.

وی گفت: دبی چشمه ها در کهریز نیز از 300 لیتر در هر شبانه روز به پنج هزار لیتر و دبی چشمه شکاربان هم که بسیار اندک بود به پنج هزار لیتر در هر شبانه روز افزایش یافته است.

وی گفت: آب انبارها در جزایر چهارگانه و به ویژه زیستگاه گوزن زرد ایرانی پر شده و در حال سرریز شدن است و هیچگونه مشکل آب شرب در جزایر وجود ندارد.

شیرپنجه گفت: پوشش گیاهی در جزایر اسپیر آرزو، اشک و کبودان هم بسیار مطلوب است و حیات وحش موجود هیچ گونه مسئله ای در این زمینه ندارد.

وی با بیان اینکه بارش ها موجب افزایش آب دریاچه شده، گفت: با قطع ارتباط جزایر با خشکی، فضای بسیار امنی برای زندگی جانداران به ویژه گوزن زرد ایرانی فراهم شده است.

وی گفت: امروز در برخی نقاط از پارک ملی عمق آب به یک و نیم مترمربع رسیده و این موضوع خروج حیات وحش از جزایر را غیرممکن کرده است.

شیرپنجه با بیان اینکه در سال های اخیر کم آبی موجب اتصال جزایر به هم و به سطح خشکی شد، گفت: ورود پلنگ و شغال به زیستگاه های جانوری در پی این خشکی، تهدیدی جدی برای حیات وحش محسوب می شود ولی هم اکنون این تهدید رفع شده است.

به گزارش خبرنگاران پارک ملی دریاچه ارومیه با حدود 462 هزار هکتار مساحت میان استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی واقع شده است و یکی از 9 ذخیره گاه زیست کره در ایران به شمار می رود؛ 10 آب انبار در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد که ظرفیت آنها 180 هزار لیتر است.

7125/3072

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 2820

به "دبی چشمه های پارک ملی دریاچه ارومیه تا 30 برابر افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبی چشمه های پارک ملی دریاچه ارومیه تا 30 برابر افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید