داغ کردن گیربکس خودرو : آنالیز دلایل و راه های برطرف آن

به گزارش کنفرانس هکا، داغ کردن گیربکس خودرو به معنای بالا رفتن دمای گیربکس است که می تواند به دلایل مختلفی همانند سطح پایین روغن گیربکس یا مسائل سنسور ایجاد گردد و احتیاج به توقف فوری خودرو و مراجعه به تعمیرگاه، برای آنالیز و برطرف مشکل دارد.

داغ کردن گیربکس خودرو : آنالیز دلایل و راه های برطرف آن

خبرنگاران - الهام زهره وند: خودروهای مدرن به سیستم های هشدار زودهنگام متعددی مجهز هستند که برای اطلاع رسانی به رانندگان در خصوص مسائل احتمالی طراحی شده اند. با اینکه این هشدارها برای پیشگیری از مسائل جدی ایجاد شده اند، بسیاری از مالکان خودرو از روشن شدن این هشدارها هنگام رانندگی نگران هستند، زیرا این امر معمولاً به معنای احتیاج به مراجعه به تعمیرگاه و هزینه های بالا است.

یکی از پیغام هایی که نباید نادیده بگیرید، داغ کردن گیربکس خودرو است. این پیغام زمانی فعال می گردد که واحد کنترل پیشرانه (PCM) خودرو تشخیص دهد که دمای گیربکس بسیار بالا رفته است.

واحد کنترل پیشرانه سیستم مدیریتی است که عملکرد موتور را کنترل و عملکرد گیربکس را تنظیم می نماید. بعلاوه مسائل را شناسایی نموده، و کدهای خطا را فراوری می نماید. اطلاعاتی از سنسورها دریافت نموده، و بر اساس آن ها تصمیم گیری می نماید.

روشن است که داغ شدن هر بخش مکانیکی می تواند مشکل ساز باشد، اما در خصوص گیربکس، این موضوع اهمیت ویژه ای دارد.

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است سبب داغ شدن گیربکس خودرو گردد، از جمله سطح پایین روغن گیربکس، رانندگی تهاجمی یا رانندگی مکرر در سربالایی ها، شرایط جوی شدید و حمل بارهای سنگین به طور منظم. بعلاوه، ممکن است پیغام هشدار به دلیل وجود یک سنسور دمای معیوب در PCM روشن گردد. متأسفانه، تا زمانی که به یک مکانیک مراجعه نکنید، نمی توانید متوجه شوید که آیا سنسور معیوب دلیل مشکل است یا خیر. بنابراین، در صورت مشاهده پیغام داغ کردن گیربکس خودرو روی صفحه نمایش، باید هرچه سریع تر به تعمیرگاه، مراجعه کنید.

پیش از رفتن به تعمیرگاه

پیش از اینکه به تعمیرگاه بروید، بهتر است تا جایی که می توانید خودرو را به طور ایمن از جاده کنار بزنید تا به گیربکس فرصت دهید خنک گردد. انجام ندادن این کار می تواند به آسیب های گسترده ای به گیربکس و سایر اجزای مرتبط با آن منجر گردد.

برطرف مشکل داغ کردن گیربکس خودرو

خبر خوب این است که پس از خنک کردن گیربکس و رساندن خودرو به یک مکانیک معتبر، ممکن است مشکل به سادگی با اضافه کردن روعن گیربکس برطرف گردد. بعلاوه، اگر سنسور معیوب دلیل مشکل باشد، ممکن است تنها احتیاج به تعویض سنسور باشد. با این حال، مهم است که مکانیک به طور کامل خودرو را آنالیز کند، زیرا در صورت داغ شدن گیربکس، ممکن است سایر اجزای حیاتی نیز آسیب دیده باشند.

با توجه به اینکه گیربکس نقش های اساسی را در عملکرد خودرو بازی می نماید، تعمیرات آن می تواند هزینه بر باشد. به ویژه، اگر احتیاج به تعویض گیربکس باشد. برترین راه برای جلوگیری از مسائل یا داغ شدن گیربکس، نگهداری مناسب از این مکانیزم و انجام نگهداری های منظم روی موتور خودرو است.

منبع: بیت ران
انتشار: 7 شهریور 1403 بروزرسانی: 7 شهریور 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 17182

به "داغ کردن گیربکس خودرو : آنالیز دلایل و راه های برطرف آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داغ کردن گیربکس خودرو : آنالیز دلایل و راه های برطرف آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید