خرید خدمت سربازی در بودجه 98 پیش بینی نشده است

به گزارش کنفرانس هکا، به گزارش خبرنگاران، محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در جمع خبرنگاران، مصوبات جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق را تشریح کرد و گفت:کمیسیون تلفیق در مصوبه ای به وزارت اقتصاد و دارایی اجازه داد تا سقف 10 هزار میلیارد ریال اموال و دارایی های دولت را شناسایی نموده و به فروش رساند.

خرید خدمت سربازی در بودجه 98 پیش بینی نشده است

وی اضافه کرد: در مصوبه ای دیگر دولت مکلف شد که ماهیانه معادل یک درصد از یک دوازدهم سود شرکت ها و بانک های دولتی را تا مبلغ 5200 میلیارد تومان از حساب آنها برداشت کند که موارد هزینه ای آن بعداً اعلام خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه امروز کمیسیون مصوبه ای تاثیرگذار در حوزه فراوری داشت که البته در اصلاحیه بودجه این موضوع تصویب شد و هنوز به تائید شورای نگهبان نرسیده است، اظهارداشت: در صورت تصویب نهایی این تبصره در مجلس شورای اسلامی و تائید در شورای نگهبان، کسانی که از بانک ها تا سقف 4 میلیارد تومان تسهیلات گرفته اند، برای بازپرداخت این بدهی، اصل قرارداد اولیه ملاک خواهد بود و اگر در فاصله زمان قراردادهای بعدی بوده و نرخ های دیگری بر آن اعمال شده، کان لم یکن خواهد بود و بدهی فرد وام گیرنده با همان قرارداد اولیه با نرخ سود پیش بینی شده به صورت ساده و نه مرکب تعیین می گردد.

مفتح ادامه داد: اگر وام گیرنده در این مدت مبالغی را به هر عنوان اعم از سود و جریمه پرداخت نموده است، جزء پرداخت های وام گیرنده محاسبه شده و از اصل وام کم خواهد شد. به این ترتیب شرایط مناسبی ایجاد می گردد که وام گیرندگان تا سقف 4 میلیارد تومان وام های خود را به سیستم بانکی بازپرداخت نمایند، از طرفی اگر بانک ها در این میان متضمن زیان شوند می توانند این زیان را ظرف 5 سال در ترازنامه مستهلک نموده و هزینه آن برای بانک ها به عنوان هزینه قابل قبول تلقی می گردد.

وی اظهارداشت: علاوه بر این در مصوبه دیگری مقرر شد وام های کمتر از 100 میلیون تومان در صورتی که وام گیرنده، کل وام را یکجا پرداخت کند تا سقف 7.3 هزار میلیارد تومان شامل بخگرددگی گردد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اظهارداشت: همچنین مقرر شد اسناد خزانه اسلامی برای تملک اراضی مربوط به طرح های عمرانی قابل استفاده باشد.

مفتح اظهارداشت: طبق یکی از مصوبات مقرر شد افرادی که در سال 97 و قبل از آن جریمه غیبت های بیش از 8 سال سربازی را به صورت اقساط پرداخت می کردند، می توانند در سال 98 اقساط خود را پرداخت نمایند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات 4 سال قبل جریمه غیبت های بیش از 8 سال سربازی از مشمولان دریافت می شد اما در سال 98 چنین حکمی(خرید خدمت) وجود ندارد.

مفتح گفت: در مصوبه دیگری مقرر شد 2 هزار میلیارد تومان برای بهبود معیشت کارکنان ارتش با هماهنگی فرمانده کل ارتش از منابع بانکی تامین گردد که 1200 میلیارد تومان آن از منابع پس انداز جاری و قرض الحسنه سیستم بانکی برای تسهیلات جهیزیه، ازدواج و ودیعه مسکن و 800 میلیارد تومان باقیمانده به عنوان وام تامین مسکن، ساخت و خرید که حداکثر 100 میلیون تومان به هر فردی است، پرداخت می گردد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: دو-سوم حجم بودجه کل کشور مربوط به بودجه شرکت ها است که آن طور که باید در مجلس و کمیسیون های تخصصی مورد رسیدگی قرار نمی گیرد از این رو سال جاری برنامه ریزی کردیم که بودجه شرکت ها را آنالیز کنیم و گزارش مفصلی تنظیم شد.

مفتح گفت: طبق این گزارش ابتدا تعریف شرکت های دولتی اعلام شده که طبق آن شرکت دولتی، شرکتی است که سرمایه آن متعلق به دولت است. همچنین هر موسسه یا شرکتی که 50 درصد از سهام آن متعلق به دولت باشد، تابع قانون تجارت است، بر این اساس در پیوست 3، بودجه 385 شرکت به عنوان شرکت دولتی مورد آنالیز قرار گرفته است.

وی اظهارداشت: از بین 385 شرکت، 372 مورد شرکت دولتی، 9 مورد بانک دولتی و 2 موسسه انتفاعی وابسته به دولت، یک ردیف فرعی، ذیل شرکت نفت و یک ردیف فرعی ذیل شرکت گاز است. همچنین حجم کل بودجه شرکت های دولتی در سال 98، 1274 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال 97 که 839 هزار میلیارد تومان بوده است، 52 درصد رشد داشته است. علاوه بر این، 78 شرکت نسل اولی با 741 هزار میلیارد تومان و 307 شرکت دیگر با 533 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهارداشت: از مجموع شرکت های دولتی 320 شرکت معادل 98.5 درصد سودده هستند که اعتبار آنها بالغ بر 1256 هزار میلیارد تومان است و 65 شرکت معادل یک و نیم درصد زیان ده هستند که یاری زیان می گیرند و بودجه آنها 18.8 هزار میلیارد تومان است.

مفتح گفت: از دیدگاه اصل 44 قانون اساسی 23 شرکت یعنی 1.3 درصد مشمول گروه یک هستند که 100 درصد باید واگذار شوند. 119 شرکت معادل 4.5 درصد مشمول گروه 2 هستند که حداکثر دولت می تواند 20 درصد در آنها سهام داشته باشد. 143 شرکت گروه 3، یازده شرکت گروه 4 و 89 شرکت سایرین هستند.

وی با بیان اینکه هزینه کل این شرکت ها 992 هزار میلیارد تومان است که 671 هزار میلیارد تومان معادل 68 درصد هزینه های عملیاتی شرکت ها، فراوری و توزیع است، گفت: 30 هزار میلیارد تومان هزینه های عمومی و اداره، 48 هزار میلیارد تومان هزینه های پرسنلی، 175 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است. این در حالی است که کل بودجه عمرانی دولت در صورت تحقق 100 درصدی 62 هزار میلیارد تومان است.

وی اظهارداشت: شرکت های دولتی 30 هزار میلیارد تومان مالیات و سود سهام به خزانه واریز می نمایند.

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

tafreh.ir: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 1663

به "خرید خدمت سربازی در بودجه 98 پیش بینی نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید خدمت سربازی در بودجه 98 پیش بینی نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید