خبرنگاران روستای قاسم آباد رودسر مقصد جهانی گردشگری فرهنگی می گردد

به گزارش کنفرانس هکا، لاهیجان - خبرنگاران - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: با ثبت جهانی چادرشب بافی روستای قاسم آباد شهرستان رودسر به عنوان اولین اثر صنایع دستی استان گیلان ، به مقصد گردشگری فرهنگی تبدیل می گردد.

خبرنگاران روستای قاسم آباد رودسر مقصد جهانی گردشگری فرهنگی می گردد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران شهرود امیر انتخابی روز پنجشنبه در همایش ملی هنرهای سنتی که با موضوع ثبت جهانی چادرشب بافی در شهرستان رودسر برگزار گردید، اظهارداشت: صنایعی دستی برند گیلان و ارزش هویتی و از هنرهای سنتی قدیمی است که با ثبت جهانی چادرشب بافی ریشه های صنایع دستی گیلان تقویت می شود و این صنعت بومی از رکود خارج خواهد شد و رونق می گیرد.

وی اضافه نمود: قاسم آباد اولین روستا در گیلان است که ثبت جهانی خواهد شد؛ روستایی که با صنایع دستی اش مورد علاقه گردشگران فرهنگی است و منافع مالی آن به نفع منطقه است و موجب رونق کسب و کار و رونق مالی منطقه خواهدشد.

وی توضیح داد: 36 نوع صنایع دستی در استان گیلان فعال است که چادرشب بافی در آن نقش برجسته ای دارد و سابقه آن به حدود 400 سال قبل بر می شود و اسناد نشان می دهد که از دوره صفویه این صنایع در گیلان رونق داشته و به همان شکل اولیه به ما رسیده و تاکنون کاربردی نشده است.

امیرانتخابی دومین شاخص ثبت جهانی چادرشب بافی را مهارت فراوری آن دانست و یادآورشد: مواد اولیه آنکه نوغان و ابریشم است که در گذشته رونق زیادی در این منطقه داشته است و با ثبت جهانی، تحرکی از نظر مالی و کسب و کار در گیلان ایجاد می شود.

وی اظهار داشت: گیلان استانی تاریخی و میراثی است و صنایع دستی آن همیشه با سنت ها و آداب و رسوم همراه بوده و با ثبت آثار سنتی آن بویژه چادرشب بافی، چشم اندازهای گیلان به جهانیان معرفی و میراث فرهنگی و سنتی استان ترویج پیدا می نماید.

سرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان و دبیر علمی این همایش نیز گفت: چادرشب بافی اولین اثر ثبتی جهانی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به شمار می رود و به همین مناسبت برای اینکه رویدادهایی در این حوزه تعریف شود؛ نشست تخصصی در چابکسر در حوزه ترویج ابریشم کشی برگزار و همایش ملی امروز در رودسر برگزار گردید.

فرزاد رشیدی اضافه نمود: بخشی از محورهای این همایش معرفی رشته های صنایع دستی در حال فراموشی، نقش اقامتگاه ها در تقویت و ترویج هنرهای سنتی، طراحی و خلاقیت و کاربری های جدید صنایع دستی است که می تواند هم بازار و هم اصالت محصول را حفظ کند و ترویج ابریشم کشی سنتی در چادرشب بافی از محورهای همایش به شمار می رود.

وی اضافه نمود: از اسفندماه سال گذشته ثبت جهانی چادرشب بافی آغاز شده و روستاهای دیگر از ایران نیز کاندیدای ثبت بودند که درگیلان پس از دفاعیات و فعالیت هایی که صورت گرفت، ما را امیدوار نموده که ثبت جهانی آن با موفقیت انجام خواهدشد.

رشیدی اظهار داشت: به همین دلیل کارگاه ابریشم کشی سنتی در قاسم آباد افتتاح شد تا بتوانیم فرایندهایی که در اصالت این محصول و همچنین کاربری های جدیدی که برایش تعریف می نمایند، در راستای ثبت جهانی روستا و چادرشب بافی قاسم آباد انجام شود.

به گفته رشیدی؛ تاکنون فقط 10 شهر یا روستا از ایران در شورای جهانی ثبت شده اند و اگر این افتخار نصیب قاسم آباد شود، این یازدهمین اثر صنایع دستی ایران در شورای جهانی خواهد بود که به ثبت می رسد.

رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی کشور نیز در این همایش گفت: هنرهای سنتی شناسنامه فرهنگی ایران محسوب می شوند و نسل به نسل و سینه به سینه، به نسل های بعد منتقل شده اند و این هنرها با آداب، رسوم و سنت ها گره خورده و گسترش پیدا نموده است.

سید عبدالمجید شریف زاده اضافه نمود: در این صنایع مردم نقش اصلی دارند و اگر در احیاء و زنده نگهداشتن این هنرها مردم حضور نداشته باشند و حمایت ننمایند، هیچ طرحی به نتیجه نخواهد رسید.

وی توضیح داد: این پژوهشکده بدنبال احیای سنت های دستی که دچار فراموشی شده اند، است و توجه به هنرمندان این صنایع بسیار با اهمیت بوده زیرا این هنرمندان گنجینه های زنده بشری محسوب می شوند و باید از آنان قدردانی کرد.

رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه بسیاری از هنرهای کشور در حال فراموشی است گفت: در نگاه یونسکو اگر در یک رشته هنری 10 نفر هنرمند فعال باشند، آن نابود شده قلمداد می شود و اگر 40 نفر باشند، درحال فراموشی است درحالی که بسیاری از هنرهای کشورمان بین چهار تا پنج نفر هنرمند در آن فعالیت دارند که توجه به پژوهش در این رشته ها و احیای آنها بسیار مهم و با اهمیت است.

در همایش ملی هنرهای سنتی استان گیلان با موضوع ثبت جهانی چادرشب بافی قاسم آباد، بافندگان و هنرمندان این رشته و نیز استادان دانشگاه و کارشناسان حوزه های مختلف میراث فرهنگی، حضور داشتند. مدیرکل آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی سازمان ملل نیز برای آنالیز شرایط ثبت صنایع دستی چادرشب بافی روستای قاسم آباد به رودسر آمد تا از مناطق چادرشب بافی بازدید کندو از نزدیک موضوع چادرشب بافی را برای ثبت جهانی آنالیز و به یونسکو گزارش دهد.

مهارت سنتی چادرشب بافی قاسم آباد در سال 1389 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ملی ثبت شده و نشانه جغرافیایی چادرشب قاسم آباد نیز در سال 1395 ثبت شده و این بار چادرشب بافی به همت بافندگان هنرمند آن در انتظار ثبت جهانی واقع شده است.

روستای قاسم آباد از توابع بخش چابکسر شهرستان رودسر است که در 25 کیلومتری جاده رودسر به چابکسر و در دهستان اوشیان واقع شده است که به قاسم آباد علیا و سفلی تقسیم می شود و قاسم آباد علیا از شش روستا تشکیل شده و خاستگاه چادرشب بافی گیلان به شمار می رود.

شهرستان رودسر در 75 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

6029 / ‬ 2007

ayrokh.ir: مجله گردشگری و مسافرتی

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 3761

به "خبرنگاران روستای قاسم آباد رودسر مقصد جهانی گردشگری فرهنگی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روستای قاسم آباد رودسر مقصد جهانی گردشگری فرهنگی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید