خبرنگاران توسعه گردشگری در سدهای استان تهران

به گزارش کنفرانس هکا، تهران- خبرنگاران- طرح گردشگری سدها که از سال گذشته و با امضای تفاهمنامه ای بین وزارت نیرو و وزارت صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی عملیاتی شد که در این راستا، تورهای آبی و گردشگری یک روزه در استان تهران راه اندازی می گردد.

خبرنگاران توسعه گردشگری در سدهای استان تهران

پارسال و پس از تاکید رییس جمهوری مبنی بر توسعه گردشگری در سدها و دریاچه های آن، وزارت نیرو و وزارت صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی ماموریت یافتند تا با همکاری یکدیگر این طرح را اجرایی نمایند و در نخستین گام فراخوان جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی از سوی شرکت مدیریت توسعه منابع آب و نیروی ایران صادر و مقرر شد اقدام های لازم صورت گیرد.

بهروز مرادی 18 خرداد سال جاری در گفت و گو با خبرنگار مالی خبرنگاران گفت: بحث توسعه گردشگری برروی مخازن سدها از سال گذشته مطرح و قرار بود تا خاتمه سال، طرح سردشت وارد مرحله مزایده گردد.

وی ادامه داد: این طرح به دلیل شیوع بیماری کرونا و لطمه هایی که صنعت گردشگری از این بیماری متحمل شد به تعویق افتاد و امید است سال جاری توسعه گردشگری سدها با به انتها رسیدن شرایط این بیماری دوباره پیگیری گردد.

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: سال جاری کوشش می گردد علاوه بر طرح سردشت، طرح های مانند سد داریان، سد گتوند و سد کارون نیز راه اندازی گردد تا بخش خصوصی وارد سرمایه گذاری در این زمینه شده و بتوان از کلیه جوانب سدها استفاده کرد.

بحث توسعه گردشگری در منابع آبی پس از آنکه حسن روحانی رییس جمهوری دستور آن را به وزارت نیرو داد از خردادماه سال جاری (1398) مورد توجه جدی تر این وزارتخانه به عنوان نهاد اصلی متولی منابع آبی کشورمان نهاده شد و برداشتن گام های لازم برای توسعه این موضوع از همان زمان شروع شد.

برنامه ریزی ها و تدارک های لازم منجر به آن شد تا 27 خردادماه 98 وزارت نیرو با هدف توسعه گردشگری در منابع آبی تفاهمنامه ای را با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به امضا برساند تا بر اساس آن بتوان شرایط را برای حضور گردشگران در منابع آبی به خصوص سدها فراهم کرد.

اجرایی شدن تفاهمنامه این امکان را فراهم خواهد نمود تا مردم و گردشگران بتوانند در کنار این منابع از مواهب طبیعی استفاده نمایند.

اکنون و در تازه ترین اقدام شرکت آب منطقه ای تهران به منظور بهره مندی و استفاده از ظرفیت گردشگری تاسیسات و ابنیه آبی استان تهران و همچنین آشنایی شهروندان با نحوه تامین آب و راهکارهای مدیریت مصرف، تفاهم نامه ای را با شرکت های گردشگری منعقد کرد.

براساس گزارش روابط عمومی آب منطقه ای تهران سید حسن رضوی مدیرآب منطقه ای تهران در مراسم امضای تفاهمنامه گفت: سال های متمادی در مجموعه وزارت نیرو کوشش بر استفاده از امکانات گردشگری تاسیسات و ابنیه آبی استان تهران مطرح شد و از طرق مختلفی سعی بر اطلاع رسانی از این امکانات صورت گرفت، اما نتایج پرباری در این زمینه حاصل نشد.

وی با اشاره به اینکه گردشگری در قالب برنامه پنجم و ششم دولت از حرف تبدیل به یک رویکرد شده است، مطرح نمود: نظر رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس و همچنین شرکت های دانش بنیان بر استفاده موثر از طرح های گردشگری نهاده شده است.

رضوی اضافه نمود: به دلیل شیوع بیماری کرونا صنعت گردشگری تحت تاثیر نهاده شد؛ اما اکنون شاهد این موضوع هستیم که کشورهای گردش پذیر به دنبال برطرف محدودیت ها با حفظ پروتکل های بهداشتی در این خصوص بوده و کشور ما نیز در جهت گردشگری به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی چه در قدمت و چه در سازه های قدیمی، از این بحث مستثنا نبوده و از بعد گردشگری، علمی و پژوهشی در صندلی ویژه ای واقع شده است.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه استان تهران از نظر وسعت جزء استان های کوچک محسوب می گردد، اضافه نمود: استان تهران جاذبه های گردشگری زیادی در بخش آب دارد و علاوه بر سدهای پنجگانه دارای رودخانه ها و رود دره هایی است به نحوی که شهرداری تهران از دهه های گذشته در این امر ورود پیدا نموده و بسیاری از تفرجگاه ها در کنار این رود دره ها بنا شده است.

وی افزود: برگزاری تورهای گردشگری سدها با هدف آموزش و تشریح چگونگی تامین آب استان تهران تاثیر بسیاری بر نحوه استفاده شهروندان از این مایه حیاتی خواهد داشت و انعقاد این تفاهم نامه باب جدیدی در مورد استفاده موثر از سدها و ابنیه آبی استان خواهد بود.

رضوی برگزاری تورهای بدون اسکان در منابع و تاسیسات آبی تحت اختیار شرکت آب منطقه ای تهران و فراهم کردن بستری مناسب جهت ارتقاء سطح دانش عمومی، علمی، آموزشی و فرهنگ سازی در راستای حفاظت از منابع آبی استان و مدیریت مصرف منابع آب را موضوع تفاهم نامه مطرح نمود و یادآور شد: سدهای تحت پوشش شرکت آب منطقه ای تهران دارای رده حفاظتی و حیاتی بوده و تنها تورهای علمی، آموزشی و تفریحی قابل اجرا است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران خاطر نشان کرد: ضمن ایجاد برنامه مدون و همچنین حساسیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، می توان شاهد استفاده بهینه از سرمایه های ملی و حفظ آنها برای آیندگان بود.

رپورتاژ آگهی: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 11034

به "خبرنگاران توسعه گردشگری در سدهای استان تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توسعه گردشگری در سدهای استان تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید