حربه مقامات آمریکایی برای فرار از اصل موضوع

به گزارش کنفرانس هکا، به دنبال تشدید اوضاع شیوع کرونا در آمریکا، بعضی مقامات در آمریکا اقدام به شکایت از چین برای درخواست جبران خسارت نموده اند.

حربه مقامات آمریکایی برای فرار از اصل موضوع

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، به دنبال تشدید اوضاع شیوع ویروس کرونا در آمریکا، برخی مقامات در آمریکا اقدام به شکایت از چین برای درخواست جبران خسارت نموده اند.

پس از اریک اشمیت دادستان ایالت میزوری، لین فیچ دادستان ایالت می سی سی پی روز چهارشنبه 22 آوریل گفت که این ایالت برای درخواست جبران خسارت علیه دولت چین شکایت خواهد نمود. این دادخواهیهای بدخواهانه فاقد پایه قانونی و بی اساس است و نمایش پوچ فریاد آهای سارق از یک سارق است.

اولا، شکایت این سیاستبازان آمریکا فاقد پایه حقوقی و قضایی است. بر اساس اصول معافیت حق حاکمیت دیپلماتیک، دولت و اموال یک کشور تحت مدیریت و اجرای قضایی دادگاه کشوری دیگر قرار نمی گیرد.

دادگاه های داخلی آمریکا درباره این پفراینده حق مدیریت قضایی ندارند. حتی اگر به دادگاه بین المللی دادخواهی نمایند، چین به وظایفش عمل نموده است. از 27 دسامبر سال 2019 که بیمارستانی در استان هو بی چین نخستین بار سه مورد ابتلاء به کرونای ناشناس را خاطرنشان کرد، تا 31 دسامبر که به اطلاع دفتر سازمان دنیای بهداشت در چین رساند، و 3 ژانویه سال 2020 که تشریفات گزارش رسمی را انجام داد، از 7 ژانویه ویروس که کرونای جدید را شناسایی کرد تا 12 ژانویه که توالی ژنی ویروس را با سازمان دنیای بهداشت به اشتراک گذاشت، تا انتشار آخرین آمار و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط با کشورها، چین کلیه وظایف قید شده در مقررات دنیای بهداشت را اجرا نموده است.

سازمان دنیای بهداشت با ارزیابی اقدامات چین خاطرنشان کرد که چین در زمینه اجرای وظایف بین المللی به الگویی جدید برای سراسر دنیا تبدیل شده است.

به علاوه، بین چین و آمریکا پیمان یا توافقنامه دوجانبه درباره بهداشت عمومی و حوادث ناگهانی وجود ندارد. بدین سبب هیچ مغایرتی با وظایف پیمان دو جانبه نیز وجود ندارد. تام گینزبورگ پرفسور حقوق بین المللی دانشگاه شیکاگو گفت که توجه بسیاری سیاستبازان به اصطلاح مساله چین فقط برای پنهان کردن اشتباهات دولت آمریکا است.

دوم، شکایت این سیاستبازان آمریکا بی اساس است. دادستان ایالت میزوری در کتاب دادخواهی به دو بهانه اشاره نموده است که یکی از آنها تهمت دروغگویی به چین در اعلام آمار شیوع ویروس در چین و دیگری متهم کردن چین به احتکار ماسک و تجهیزات محافظت شخصی دیگر است. این دادخواهی اصلا غیرقابل آنالیز است.

همانطور که اشاره نموده ایم، چین در مقابل شیوع کروناویروس 2019 همیشه برخورد باز، شفاف و مسؤولانه دارد. راه کسب اطلاعات از چین از سوی آمریکا آسان است. همکاری فنی دو کشور نیز اسان است. روزنامه های واشنگتن پست و نیویورک تایمز طی روزهای اخیر با انتشار مقاله هایی فرایند مقابله آمریکا با ویروس را مرور کردند و گفتند که رهبران آمریکا و گروه آن اشتباهی تاریخی نموده اند.

متهم کردن چین به احتکار لوازم و تجهیزات پزشکی نیز دروغگویی همراه با نادیده دریافت حسن نیت چین است. بر اساس آمار ناکامل گمرک چین، از یکم مارس تا 17 آوریل، چین 1 میلیارد و 864 ماسک، 258 میلیون ماسک پزشکی و دیگر و 29 میلیون و 190 هزار لباس محافظ و 3 میلیون و 130 هزار عینک محافظ 156 دستگاه تنفس اجباری و 4254 دستگاه تنفس غیراجباری در اختیار آمریکا گذاشته است. یاری رسانی محافل مختلف چین به جامعه آمریکا مورد تقدیر محافل مختلف آمریکا قرار گرفته است.

سوم، شکایت برخی سیاستبازان آمریکا مغایر با عدالت بین المللی است. در شیوع ویروس همه انسانها آسیب دیده اند. جامعه دنیای هرگز سابقه درخواست جبران خسارات از یک کشور و ملت به خاطر بروز حوادث بهداشت عمومی نداشته است. زیرا چنین کاری به طور اجتناب ناپذیر در سراسر دنیا باعث دشمنی و ایجاد تراژدی ساختگی خواهد شد.

آیان کتاب: مجموعه ای از بهترین کتاب های دنیا را در این مجموعه بخوانید

دبی: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10151

به "حربه مقامات آمریکایی برای فرار از اصل موضوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حربه مقامات آمریکایی برای فرار از اصل موضوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید