تکلیف شرکت ها و بانک های دولتی برای واریز 40 درصدی اعتبارات پژوهشی خود به حساب صندوق شورای عالی علوم

به گزارش کنفرانس هکا، نمایندگان مجلس شرکت ها، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را مکلف کردند که 40 درصد از هزینه امور پژوهشی خود را به حساب صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری واریز نمایند.

تکلیف شرکت ها و بانک های دولتی برای واریز 40 درصدی اعتبارات پژوهشی خود به حساب صندوق شورای عالی علوم

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران نمایندگان مجلس در نشست علنی عصر امروز یکشنبه (8 اسفند) مجلس شورای اسلامی در فرایند آنالیز بخش عایدیی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (و) تبصره (9) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره واریز 40 درصد از هزینه امور پژوهشی شرکت ها، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت به حساب صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری موافقت کردند.

در بخش عایدیی بند (و) تبصره (9) ماده واحده لایحه آمده است: شرکت ها، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (3) این قانون، مکلفند در اجرای تکالیف قانونی مربوط، حداقل چهل درصد (40%) از هزینه امور پژوهشی خود مندرج در آن پیوست را در مقاطع سه ماهه به اندازه بیست و پنج درصد (25%)، به حساب صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری نزد خزانه داری کل کشور واریز نمایند.

بعلاوه در بخش هزینه ای بند مذکور که هنوز نوبت به آنالیز آن در صحن علنی نرسیده آمده است: تا صرفاً در راستای حل مسائل و مسائل همان شرکت ها به وسیله توافقنامه با دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی، جهاد دانشگاهی، پارک های علم و فناوری و حوزه­های علمیه و در قالب طرح (پروژه) های کاربردی، عناوین سرانجام نامه های تحصیلات تکمیلی، طرح (پروژه) های پسادکتری و طرح (پروژه) های تحقیقاتی دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی غیرشاغل به مصرف برسانند. درصورت واریزنشدن وجوه مربوط در موعد مقرر به وسیله هر یک از شرکتها، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، به خزانه داری کل کشور اجازه داده می گردد رأساً مبلغ مربوط را از حساب آن ها نزد خزانه برداشت نموده و آن را به حساب صندوق مذکور موضوع این بند واریز کند. این مبالغ برای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و جهاد دانشگاهی مازاد بر عایدی اختصاصی پیش بینی شده آن ها در این قانون محسوب و عیناً پس از تبادل توافقنامه به وسیله آن ها با سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، به وسیله این صندوق به مؤسسات آموزش عالی یا پژوهشی و یا جهاد دانشگاهی طرف قرارداد برگشت داده می گردد، به طوری که تا سرانجام سال مالی کل مبلغ توافقنامه ها تسویه گردد. اعتبارات موضوع این بند در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی و فناوری و جهاد دانشگاهی و حوزه­های علمیه در قالب قرارداد های تعیین هزینه می گردد. حداقل سهم قابل پرداخت به دانشجویان، پژوهشگران پسادکتری، دانش آموختگان پژوهشگر و نیرو های کارورز از مبلغ هر طرح (پروژه) شصت درصد (60%) است. شرکت ها، بانک ها و مؤسسات موضوع این بند می توانند حداکثر تا ده درصد (10%) از مبلغ چهل درصد (40%) هزینه امور پژوهشی مذکور را به وسیله دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی وابسته به خود و جهاد دانشگاهی و حوزه­های علمیه در چهارچوب آیین نامه اجرائی این بند هزینه نمایند.

آیین نامه اجرائی این بند شامل ساز وکار های مربوط، چگونگی مصرف و سایر موارد به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارتخانه های امور مالی و دارایی، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی پس از ابلاغ این قانون تهیه می گردد و به تصویب هیأت وزیران می ­رسد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 خرداد 1401 بروزرسانی: 2 خرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13816

به "تکلیف شرکت ها و بانک های دولتی برای واریز 40 درصدی اعتبارات پژوهشی خود به حساب صندوق شورای عالی علوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکلیف شرکت ها و بانک های دولتی برای واریز 40 درصدی اعتبارات پژوهشی خود به حساب صندوق شورای عالی علوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید