تپه باستانی گلگیر؛ جاذبه باستانی و قدیمی مسجدسلیمان

به گزارش کنفرانس هکا، تپه باستانی گلگیر مسجدسلیمان ، از آثار تاریخی هزاره پنجم است که اشیاء و آثازی از دوران هخامنشیان نیز در این تپه کشف شده است. تپه باستانی گلگیر که از جاهای دیدنی مسجد سلیمان به شمار می رود، به شماره 3072 تاریخ 97/11/17 در لیست آثار ملی به ثبت رسید.

تپه باستانی گلگیر؛ جاذبه باستانی و قدیمی مسجدسلیمان

در اطراف شهر گُلگیر از توابع مسجد سلیمان، محوطه هایی مربوط به دوره عیلامی به فراوانی کشف شده که تا به امروز آنالیز و شناسایی نشده و مورد کاوش قرار نگرفته اند. تپه گلگیر مربوط به پیش از تاریخ است و در 45 کیلومتری غرب مسجد سلیمان، نزدیک کارخانه سلیمان شهر گلگیر، روبروی پاسگاه واقع شده است. قابل ذکر است در گلگیر 9 اثر ثبت ملی وجود دارد.

گفتنی است که مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان مسجدسلیمان با بیان اینکه این تپه های باستانی بر اثر عوامل طبیعی و انسانی اعم از حفاری های غیرمجاز در معرض نابودی هستند. گفت: باران های سیل آسا یکی از عواملی به شمار می رود که خسارت زیادی به این اثر وارد نموده است. که بدلیل شیب زیاد تپه موصوف، چندین شیار در جهات مختلف تپه ایجاد شده و بخش وسیعی از تپه از بین رفته است. در صورتیکه چاره ای برای این موضوع اندیشیده نشود. در چندسال آینده اثری از تپه یادشده موجود نخواهد ماند.

منبع: گردشبان
انتشار: 14 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 17111

به "تپه باستانی گلگیر؛ جاذبه باستانی و قدیمی مسجدسلیمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تپه باستانی گلگیر؛ جاذبه باستانی و قدیمی مسجدسلیمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید